تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۰۴۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست اجتهاد در اندیشه امام(ره) تأکید شد؛
لزوم تبیین دیدگاه‌ها ‌و جلوگیری از تحریف اندیشه امام(ه)
نشست علمی اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره) روز دوشنبه 20 مهرماه، در سالن شهید بهشتی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد
نشست علمی اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره) روز دوشنبه 20 مهرماه، در سالن شهید بهشتی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز برگزار شد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رشید داوودی دبیر سلسه نشست‌های علمی اجتهاد در اندیشه امام(ره) در این همایش با بیان این‌که اجتهاد در اندیشه امام(ره) حدود 10 سال پیش مطرح شد اما مورد توجه مجامع علمی قرار نگرفت، اظهار کرد: امسال برگزاری این نشست‌ها آغاز شده است و در در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: باید مجامع علمی اندیشه امام راحل (ره) را تبیین کنند تا هر کسی در این خصوص دچار خود رأیی و خود تفسیری از آراء و اندیشه‌های امام(ره) نشود.

دبیر سلسه نشست‌های علمی اجتهاد در اندیشه امام(ره)  جلوگیری از تحریف اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها را وظیفه همگان دانست و گفت: تحریف ممکن است به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام شود؛ تحریف غیرمستقیم این است که زاویه‌ای از یک مکتب یا اندیشه برجسته‌تر جلوه داده شود و زوایای دیگر مورد غفلت قرار گیرد که در این صورت تصویر ایجادشده واقعی نخواهد بود.

داوودی با بیان این‌که تحریف غیر مستقیم خطرناک‌ترین نوع تحریف است، تصریح کرد: مکتب اسلام در خطر تحریف غیرمستقیم قرار دارد؛ ظهور طالبان و داعش ناشی از یک نگاه انحرافی به دین است که یک زاویه از دین را مورد توجه قرار می دهد و از ابعاد دیگر غفلت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این خطر برای اندیشه امام خمینی(ره) نیز وجود دارد به همین جهت باید چارچوبی برای حفظ مکتب و اندیشه امام (ره) پدید آید؛ در سلسله نشست‌های اجتهاد به دنبال آن هستیم که تبین کنیم  اگر امروز امام(ره) بین ما حاضر بودند، برای مسایل روز چه نظریه و پاسخی داشتند.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سيدجواد راثي ورعي استادیار گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: برای آشنایی و شناخت هر اندیشه‌ای باید اصول و ضوابطی رعایت شود و به همین جهت بدون رعایت این معیارها نمی‌توان به درک ‌درستی از اندیشه امام(ره) رسید.

وی افزود: تاریخ نباید آن‌چنان که دوست داریم، نوشته شود؛ بلکه باید آنچه هست بیان شود در حالی‌که بسیاری از کتاب‌های تاریخ با حب و بغض نوشته شده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که جریانات مختلف نسبت به اندیشه امام خمینی(ه) نظر متفاوتی دارند، عنوان کرد: اگر به دنبال شناخت واقعی از اندیشه امام (ره) هستیم، باید منافع جناحی، حزبی و شخصی را کنار بگذاریم اما اگر با پیش‌فرض ذهنی خود به دنبال آن هستیم تا اندیشه امام(ره) را تفسیر به رأی کنیم، از امام(ره) استفاده ابزاری کرده‌ایم.

در این نشست همچنین دکتر علی شیرخانی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان این‌که اجتهاد تلاش وسیع و گسترده‌ای می‌‌طلبد، گفت: اندیشه همواره به اشخاص یا مکاتب نسبت داده می‌شود؛ اجتهاد و تبیین اندیشه در زمان رسول خدا(ص) و ائمه(ع) انجام می‌شد و این مسأله تداوم داشت و مورد تأکید و ترغیب اسلام بود. اجتهاد نه تنها در اسلام بلکه در ادیان مختلف جایگاه خاصی دارد.

وی افزود: امام(ره) در مکتب جعفری رشد کرد و در موضوعات مختلف دارای اندیشه‌های ارزشمندی است؛ ایشان علاوه بر مجتهدبودن یک استنباط وِیژه از مکتب جعفری داشت و با این استنباط یک ساختار حاکمیتی را پدید آورد. اندیشه امام خمینی(ه) تنها در حد کتاب نماند بلکه در قالب یک نظام سیاسی و اجتماعی نمود پیدا کرد.

این محقق تصریح کرد: باید در اجتهاد در اندیشه امام(ره) و تبیین آن، مکان و زمان را مورد توجه قرار داد همان‌طور که ایشان در اجتهادهای خود شرایط زمانی و مکانی را لحاظ می‌کرد.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین یوسفی‌فخر معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز نیز گفت: امام یک عارف، فقیه، مجتهد و یک انقلابی بزرگ است؛ اندیشه این شخصیت بزرگ و متفکر باید سرمشق قرار گیرد؛ نشست‌های اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره) نیز با این هدف برگزار می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار