تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۰۴۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
منفورترین نویسنده در میان مسلمانان کیست؟
روزنامه‌ «ایندیپندنت» در ۲۷ آذر ۱۳۶۸، با چاپ عکس بزرگی در صفحه‌ی اول خود، صحنه‌ای از یک مسجد در شمال شرقی لندن را به نمایش گذاشت و زیر آن نوشت: این یکی از هزاران مسجدی است که در آن تمامی حاضران در مسجد به نشانه‌ی تأیید فرمان صادره از سوی امام خمینی مبنی بر مرگ رشدی، دست‌های خود را بلند کرده‌اند.
منفورترین نویسنده در میان مسلمانان کیست؟

 این روزها بار دیگر نام سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی به بهانه دعوت از وی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بر سر زبان‌ها افتاده است؛ این نویسنده منفور که از ملکه انگلیس لقب شوالیه را دریافت کرده، سالیانه مخارج زیادی را برای تامین امنیتش به دوش وزارت کشور انگلیس و مالیات دهندگان این کشور می‌گذارد.

سلمان رشدی کیست؟


سلمان انیس رشدی که در خانواده‌ای مسلمان در بمبئی هند متولد شده بود، بعد از سیزده‌سالگی به انگلستان رفت و در رشته‌ی ادبیات در دانشگاه کمبریج به تحصیل پرداخت. بیست سال زندگی در انگلستان، رشدی را کاملاً غرب‌زده کرد و او شروع به نوشتن رمان‌های متعددی نمود و در آن‌ها اوضاع زندگی، فرهنگ، سنت و آداب اجتماعی کشورهایی چون هندوستان، پاکستان و نیکاراگوئه را به باد انتقاد گرفت.

بعد از هند، پاکستان و نیکاراگوئه، رشدی کار بزرگ‌تری را برای غرب انجام داد و این‌بار نه کشوری خاص، بلکه جهان اسلام را نشانه گرفت. وی با نوشتن رمان «آیات شیطانی» علاوه بر دریافت ۸۵۰ هزار پوند حق‌الزحمه، جوایز مختلفی نیز دریافت نمود؛ کتابش به‌عنوان کتاب سال معرفی گردید، عضویت در انستیتو فیلم انگلستان، هیئت مشاورین انستیتو هنر و انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان و دریافت لقب شوالیه از طرف ملکه‌ی انگلستان، پاداش خوش‌خدمتی وی به غرب بوده است.

در مهر ماه ۱۳۶۷ کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» به قلم «سلمان رشدی» که در قالب رمان، آکنده از اهانت‏ها و افترائات زشت و ننگین به ساحت مقدس پیامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و خانواده و اصحاب شریف ایشان بود، و اسلام و قرآن را با تعابیر سخیف توصیف کرده بود، در لندن توسط انتشارات وایکینگ وابسته به مؤسسۀ پنگوئن انتشار یافت.

پس از توزیع گسترده کتاب موهن آیات شیطانی، همراه با تبلیغات هماهنگ و تشویق‏های محافل صهونیستی، از گوشه و کنارجهان صدای اعتراض مسلمانان افزایش یافت؛ از سویی هشدارهایی به ناشران داده شد و از سوی دیگر، اقداماتی حقوقی برای محدود کردن نشر و انتشار کتاب و محکومیت رشدی صورت گرفت و نقدهایی نیز بر این کتاب نوشته شد. البته طراحان و حامیان این اقدام، نه تنها به این هشدارها توجهی ننمودند، بلکه بر دامنه تبلیغات خود افزودند تا جایی که مقدمات نامزد نمودن این کتاب برای جوایز ادبی مهم اروپا را فراهم کردند. در عرصه تبلیغاتی شبکة گسترده توزیع این کتاب در بیشتر کشورهای اروپایی، آمریکایی و بعضی کشورهای آسیایی، با قراردادهای کلان برای ترجمه و توزیع آن، به تلاش پرداختند و و با ایجاد حلقه ‏‏های محافظتی، به حمایت علنی از او پرداختند.

با آشکار شدن تصمیم غرب برای زمینه ‏سازی یک جنگ صلیبی نوین و انهدام هویت فکری و فرهنگی مسلمانان با سخیف‏ترین شیوه ممکن، امام خمینی (رحمت الله علیه) در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ با صدور حکم الهی و تاریخی خود، مجازات شرعی نویسنده و ناشران این کتاب را بیان کرد و سدّ استواری در برابر سیل مهیبی که دشمنان اسلام در صدد راه انداختن آن بودند، بنیان نهاد. امام برای ریشه‏ کن کردن فتنه ‏ای که در صورت گسترش جان هزاران مسلمان دیگر را به خطر می‏ انداخت و می‏ توانست آتش جنگ‏های مذهبی را در سراسر جهان شعله ‏ور سازد، با قاطعیت حکم خداوند متعال را اعلام نمود تا این توطئه بسیار خطرناک در آغاز نابود شود.

صدور حکم امام با استقبال گسترده ‏ای در سراسر جهان اسلام روبرو شد و همه مسلمانان را در دفاع از عزت و هویت دینی خود متحد و منسجم ساخت. گروه ‏های مختلف مسلمانان در تمامی نقاط جهان، به خروش و حرکت درآمدند و با ابراز نفرت و انزجار خویش از این دسیسه استعماری، خواستار محاکمه رشدی، و جمع ‏‏آوری و ممنوعیت چاپ وانتشار این کتاب شدند.

بعد از صدور حکم امام خمینی، تظاهرات وسیعی در جهان اسلام به حمایت از آن به وقوع پیوست. نخبگان و مردم مسلمان اعم از شیعه و سنی در کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و ترکیه به حمایت از حکم امام خمینی پرداختند.

در پاکستان زمانی که فتوای امام خمینی انتشار یافت، خشم مردم اوجی تازه گرفت. روحانیون و رهبران جمعیت‌های اسلامی نیز همگام با مردم، نسبت به فتوای امام خمینی موضعی مثبت اتخاذ کردند و اعلام نمودند که از نظر فقهی، رشدی واجب‌القتل است و فتوای آیت‌الله خمینی مطابق قرآن و سنت است. این حمایت به‌ویژه حمایت علمای اهل سنت از فتوای امام، تصویر درخشنده‌ای از وحدت همگی مسلمانان علیه توطئه‌‌ی «آیات شیطانی» را نمایان کرد.

در هند نیز فتوای امام خمینی آهنگ دل مسلمانان بود؛ پیامی بود که فریادها را در خود خلاصه می‌کرد. مولانا سید عبدالله بخاری امام مسجد اهل تسنن، مولانا سید علی نقوی امام مسجد جامع شیعیان، پروفسور لطیف رئیس بخش انگلیسی دانشگاه جدید مدرس و دیگر علما و شخصیت‌های برجسته‌ی هند، صدور فرمان قتل رشدی را تأیید کردند. مردم مسلمان هند نیز در منطقه‌ی کشمیر، بمبئی و دهلی تظاهرات کردند و حرکت پرشوری را در تأیید حکم امام خمینی به نمایش گذاشتند.

در بنگلادش نیز هفت تن از رهبران متنفذ مذهبی در بیانیه‌ای از مردم خواستند که تمامی نسخ کتاب آیات شیطانی را بسوزانند و ناشران آن را به کیفر برسانند. به دنبال این بیانیه، مردم مسلمان راهپیمایی گسترده‌ای ترتیب دادند و در آن از فتوای امام خمینی حمایت کردند.

در ترکیه مردم، روحانیون، نویسندگان و شخصیت‌های مسلمان از فتوای امام خمینی حمایت کردند. عزیز اوتار از رهبران شیعیان شرق ترکیه در این خصوص گفت: «فتوای امام خمینی لازم‌الاجراست و سلمان رشدی واجب‌القتل است.

در دیگر کشورهای مسلمان از جمله کشورهای عربی، اگرچه سران سازشکار آن‌ها در برابر تحقیر اسلام سکوت اختیار کردند، اما علمای دینی و مردم ساکت ننشسته و واکنش‌های مختلفی در حمایت از حکم مرگ سلمان رشدی از خود نشان دادند. در لبنان رهبر اهل تسنن جنبش توحید اسلامی، حکم امام را مشت محکم اسلام بر دهان کفار دانست. شصت تن از علمای شیعه و سنی لبنان نیز در اجتماعی در بیروت فتوای امام را قانونی و شرعی تلقی کردند و اعلام کردند که کلیه‌ی امکانات خود را در اختیار امام قرار خواهند داد. مطبوعات مصر نیز به‌صراحت از فتوای امام حمایت کردند و جنبش اسلامی مصر نیز بر آن صحه گذاشت. در کویت، الجزایر، سوریه، سودان و... نیز حرکت‌های متعددی در حمایت از حکم امام خمینی صورت گرفت.

استقبال گسترده از حکم امام خمینی به کشورهای مسلمان محدود نشد، بلکه مسلمانان مقیم کشورهای غربی نیز با برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز و صدور بیانیه‌های متعدد، حمایت خود را از حکم امام خمینی نشان دادند. روزنامه‌ی «ایندیپندنت» در ۲۷ آذر ۱۳۶۸، با چاپ عکس بزرگی در صفحه‌ی اول خود، صحنه‌ای از یک مسجد در شمال شرقی لندن را به نمایش گذاشت و زیر آن نوشت: این یکی از هزاران مسجدی است که در آن تمامی حاضران در مسجد به نشانه‌ی تأیید فرمان صادره از سوی امام خمینی مبنی بر مرگ رشدی، دست‌های خود را بلند کرده‌اند.

البته گفتنی است که علاوه بر مسلمان‌ها، بعضی از روشن‌فکران و نویسندگان غیرمسلمان نیز بر سلمان رشدی ایراد گرفته و حکم امام خمینی را تأیید کرده‌اند. فوتیس کاتیس یونانی در نامه‌ای به نشریه‌ی «نئی‌انتروپی» برخورد قاطع امام خمینی با توطئه‌ی انتشار کتاب «آیات شیطانی» را مورد تمجید قرار داد.
:
:
:
آخرین اخبار