تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۰۴۲۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون ‌علوم پزشکی آبادان:
نخستین داروخانه داروهای خاص در آبادان راه‌اندازی شد
برای نخستین بار در کشور توانستیم با ایجاد تفاهمی بین بخش دولتی و خصوصی داروخانه برای عرضه داروهای خاص ایجاد کنیم و هم‌اکنون نیز این داروخانه در حال ارائه خدمات است
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: برای نخستین بار در کشور توانستیم با ایجاد تفاهمی بین بخش دولتی و خصوصی داروخانه برای عرضه داروهای خاص ایجاد کنیم و هم‌اکنون نیز این داروخانه در حال ارائه خدمات است.

مرتضی جعفری در نشست‌خبری که به مناسبت هفته غذا و در سالن جلسات ساختمان معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد، اظهار داشت: وقتی به تاریخ و دامنه بیماری‌های واگیردار مانند طاعون و آنفولانزا توجه کنیم متوجه می‌شویم که این بیماری‌ها خسارات جانی و مالی زیادی را به بشر تحمیل کرده‌اند.

وی افزود: به‌مرور و با پیشرفت علم پزشکی جلوی بسیاری از این حوادث گرفته شد و توانستیم با شناخت، درمان و پیشگیری از پیشرفت این بیماری‌ها از تلفات و صدمات ناشی از آن جلوگیری کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه حدود 45‌درصد از مرگ‌ومیر در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، عنوان کرد: بیماری‌هایی نظیر سرطان نیز افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: غذا به‌عنوان یکی از مؤثرترین عوامل سلامت در جامعه محسوب می‌شود و می‌تواند ازجمله منشأ بسیاری از بیماری و مشکلات جسمی باشد.

وی افزود: تأکید وزارت بهداشت نیز بر پیشگیری قبل از درمان است و معتقد است باید به پیشگیری از بیماری و جلوگیری از آن بیشتر تأکید داشت و برنامه‌های ما نیز در همین راستا است.

جعفری بابیان اینکه موضوع غذا در همه اقشار و سنین از اهمیت برخوردار است، اظهار داشت: امروزه حتی بر تغذیه در دوران بارداری نیز تأکید زیادی می‌شود و معتقدیم که این تغذیه بر سلامت جنین در آینده نیز مؤثر است و می‌تواند نشانه‌های خود را حتی در دوران سالمندی جنین نیز نشان دهد.

وی غذا را در دو نوع فراوری‌شده و خام دسته‌بندی کرد و افزود: در نوع خام فراوری بر روی محصول انجام نمی‌شود که انواع سبزی، میوه، صیفی‌جات و مواد خوراکی از این قبیل هستند.

این مسئول اظهار کرد: در این نوع مواد غذایی تأکید بر نوع بذر، سم‌پاشی به‌موقع و استفاده از سموم مجاز و مناسب و اقداماتی نظیر این انجام می‌شود تا محصولی مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

جعفری گفت: نوع دیگری از غذا مواد فراوری‌شده مثل انواع کنسرو و مواد خوراکی بسته‌بندی‌شده و دارای افزودنی است که ما در سازمان غذا و دارو وظیفه کنترل و نظارت دراین‌باره را عهده‌دار هستیم.

وی بیان کرد: استفاده از مواد افزودنی مجاز، شیوه حمل، شیوه نگه‌داری و نحوه فراوری استاندار تحت نظارت سازمان غذا و دارو است و باید به‌گونه‌ای باشد که سلامت مردم را به خطر نیندازد.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در 6 ماه اول سال 5 شهرآبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و هندیجان تحت نظارت دانشکده علوم پزشکی آبادان بودند که از انتهای شهریور شهرستان‌های ماهشهر و هندیجان از نظارت ما خارج شدند اما آمارهای ما در 6 ماه اول در 5 شهر ذکرشده است.

وی بابیان اینکه تاکنون 72 کارگاه تولید مواد غذایی را در 5 شهر داشته‌ایم، عنوان کرد: این تعداد پس از جدا شدن دو شهر از شهرهای تحت نظارت ما به 54 کارگاه تقلیل پیدا کرد.

جعفری افزود: در 6 ماهه اول سال 94 تعداد 365 مورد بازرسی از کارگاه‌ها، محل‌های تولید و بسته‌بندی، انبارها و سردخانه‌ها مواد خوراکی را در 5 شهر تحت پوشش داشته‌ایم که بر همین اساس 126 قلم جنس نیز شناسایی و معدوم شده است.

این مسئول با اشاره به صدور 6 پروانه تأسیس و 6 پروانه بهره‌برداری از محصول در نیمه اول سال 94، عنوان کرد: در این مدت 278 درخواست برای کالاهای وارداتی را داشتیم و 559 قلم نمونه‌برداری نیز در معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان به انجام رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به قانون مصوب کمیسیون ماده 20 با موضوع نظارت بر داروخانه‌ها، اظهار داشت: در 6 ماهه اول امسال تعداد 7 پروانه برای تأسیس داروخانه صادر و 2 پروانه تمدید شد.

وی بیان کرد: 22 پروانه محصول فنی نیز برای 22 داروساز صادرشده است و همچنین 186 مورد بازرسی از داروخانه‌ها و 17 بازدید از بیمارستان‌ها انجام‌گرفته و 15 بازدید نیز با همکاری نیروی انتظامی به انجام رسیده است.

جعفری گفت: در شهرستان آبادان 28 داروخانه وجود دارد که این میزان برای 5 شهر 72 عدد بوده و در سطح 3 شهرآبادان، خرمشهر و شادگان به 54 داروخانه می‌رسد.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به طرحی تحت عنوان PMS اظهار داشت: بر اساس این طرح آزمایش و پایش بر روی مواد غذایی بعد از عرضه انجام می‌شود و ازآنجایی‌که تاکنون آزمایش‌های ما پیش از عرضه بوده از کیفیت مواد غذایی در بازار اطلاع بیشتری پیدا می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در طی این طرح مواد غذایی که در شهرهای حوزه معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان عرضه می‌شود نمونه‌برداری کرده و به آزمایشگاه مواد غذایی ارسال می‌کنیم.

جعفری افزود: درصورتی‌که ازنظر ترکیبات یا مواد افزودنی با مورد غیر استاندار یا غیرمجاز برخورد کنیم درصورتی‌که تولیدکننده در حوزه ما باشد به آن واحد اطلاع می‌دهیم و درصورتی‌که در حوزه ما نباشد به معاونت غذا و دارو در حوزه مربوطه اطلاع داده می‌شود تا پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به جذب نیرو در نیمه اول سال 94، اظهار کرد: طی این مدت نیروهای دانشگاهی ما بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: نیروهای جذب‌شده جدید در بخش‌های مختلفی از جمله بخش داروسازی و بخش کارشناسان ما بوده است که این موضوع علاوه برافزایش توانایی ما قدرت نظارت معاونت غذا و دارو را بهتر کرده است.

جعفری بابیان اینکه قبلاً معاونت غذا و دارو با معاونت بهداشت در یک مجموعه بود، اظهار داشت: در حال حاضر این معاونت مستقل است و مانند گذشته وابستگی به دیگر معاونت‌های دانشکده علوم پزشکی آبادان ندارد.

این مسئول گفت: افزایش تعداد نیروها در این معاونت سبب افزایش کمی و کیفی تعداد بازرسی‌ها نسبت به سال گذشته در حوزه شهرستان‌های تحت نظارت دانشکده شده است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به تأسیس نخستین داروخانه داروهای خاص در جنوب خوزستان و در شهرستان آبادان، بیان کرد: راه‌اندازی این داروخانه سبب شد بیمارانی که برای دریافت دارو به اهواز و دیگر شهرستان‌ها سفر می‌کردند دسترسی آسان‌تری به دارو داشته باشند.

وی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور توانستیم با ایجاد تفاهمی بین بخش دولتی و خصوصی داروخانه برای عرضه داروهای خاص ایجاد کنیم و هم‌اکنون نیز این داروخانه در حال ارائه خدمات است.

این مسئول تصریح کرد: چنانچه این کار تجربه موفقی باشد برای ایجاد داروخانه داروهای خاص در دیگر شهرهای تحت پوشش دانشکده مانند خرمشهر و شادگان نیز اقدام خواهیم کرد.

جعفری عنوان کرد: داروخانه داروهای خاص در آبادان داروهای خود را تحت پوشش بیمه نیز ارائه می‌دهد و بیماران می‌توانند برای دریافت داروی موردنظر از بیمه خود بهره ببرند.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به سیستم بررسی نسخ، بیان کرد: در این طرح که اخیراً راه‌اندازی شده است نسخه‌هایی که مطب‌ها یا بیمارستان‌ها به بیمار ارائه می‌دهند ثبت‌شده و مورد نظارت قرار گرفته می‌شود و چنانچه مشکل سازگاری یا کمی در نسخه پیدا شد به اطلاع پزشک مربوطه می‌رسد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه 1490، اظهار کرد: این سامانه نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود که در آن اطلاعات موجودی داروخانه قرار می‌گیرد و مردم برای اطلاع از موجودی دارو می‌توانند از این سامانه کمک بگیرند.

جعفری افزود: این سامانه همچنین آماده دریافت نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات مردم است و درواقع یک پل ارتباطی جدید بین ما و مردم ایجاد می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: نشانگرهای راهنمای تغذیه نوعی نشانگرهای رنگی هستند که روی برچسب محصولات خوراکی و به‌منظور آگاهی مصرف‌کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه درج می‌شود.

وی افزود: برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از مصرف اولین و مهم‌ترین چیزی است که مصرف‌کننده می‌تواند به‌وسیله آن با محصول ارتباط برقرار کند.

این مسئول بیان کرد: در این طرح مقدار شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسید چرب ترانس از طریق سه رنگ سبز به معنای کم، نارنجی به معنای متوسط و قرمز به معنای زیاد به مصرف‌کننده اطلاع‌رسانی می‌شود.

جعفری بابیان اینکه نشانگرهای رنگی به معنای توصیه به مصرف زیاد و یا ممنوعیت مصرف نیست، اظهار داشت: هدف از این طرح کمک به مصرف‌کننده در مصرف مواد غذایی است.

وی افزود: این طرح که تا انتهای امسال و به‌منظور ارزیابی خواص تغذیه‌ای محصول عملی می‌شود سبب می‌شود مردم بتوانند با توجه به شرایط جسمی و توانایی شخصی، آگاهی و حق انتخاب داشته باشند.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: آبادان
:
:
:
آخرین اخبار