تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۰۴۳۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دیه جان‌باختگان فاجعه منا را چه کسی پرداخت می‌کند؟
نهادها و سازمان‌هایی در کشور و جهان می‌توانند دیه جان‌باختگان فاجعه منا را پرداخت کنند، البته این حداقل کاری است که در پی این واقعه می‌توان انجام داد.
دیه جان‌باختگان فاجعه منا را چه کسی پرداخت می‌کند؟
  فاجعه منا در تاریخ در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۴ اتفاق افتاد که خانواده‌های مسلمان در کشورهای مختلف را عزدار کرد، این درحالی بود که خانواده‌ها منتظر عزیزان‌شان از یک امر اسلامی بودند.

هیچ کاری نمی‌تواند داغ خانواده‌های جان‌باختگان را کم کند اما در پی این حادثه برای التیام دل حداقلی این عزیزان باید کارهایی هر چند اندک را انجام داد، پرداخت دیه می‌تواند یکی از این کارها باشد، اما هنوز مشخص نشده که کدام سازمان و یا کشوری قصد دارد، دیه جان‌باختگان را پرداخت کند.

برخی های معتقدند با توجه به همکاری شرکت‌های بیمه‌های داخلی با سازمان حج و زیارت، آنها باید به وظیفه خودشان در خصوص بیمه مسافران حج عمل کنند و در این راستا کوتاهی نکند و تمام حق و حقوق بازماندگان افراد جان باخته و مصدوم شده را بپردازد.

همچنین می‌گویند خسارات وارده به این خانواده‌ها به مثابه یک فاجعه جهانی و بسیار متفاوت از یک شرایط عادی است، بنابراین انتظار می رود شرکت‌های بیمه داخلی و بین المللی تلاش هایی را داشته باشند تا این خانواده ها از حداکثر حق و حقوق بیمه‌ای برخوردار شوند.

آیت‌الله جوادی آملی: عربستان باید به بازماندگان حجاج جانباخته دیه شبه عمد پرداخت کند‌


آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با بیان اینکه کعبه به عنوان قبله مسلمانان جهان در اسارت آل سعود است، به واقعه منا اشاره و تصریح کرد: حجاج خانه خدا در منا شهادت‌گونه جان دادند و عربستان باید به بازماندگان حجاجی که در این فاجعه دعوت حق را لبیک گفتند دیه شبه عمد پرداخت کند.

دولت یکی از نهاد‌ها است که می‌تواند دیه جان‌باختگان فاجعه منا را بپردازد اما با اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مشخص است که هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است، باید منتظر ماند تا واکنش دولت نسبت به این فاجعه غمبار را دید.


نوبخت: از همه حقوق تضییع شده حجاج به نحو شایسته‌ای دفاع خواهیم کرد


تا همین امروز دولت ایران نشان داده که این موضوع را پیگیری می‌کند و این پیگیری استمرار خواهد داشت و از همه حقوق تضییع شده حجاج به نحو شایسته‌ای دفاع خواهیم کرد و هر کمکی که از دست دولت برمی‌آید وظیفه دارد نسبت به ملت خود و به خصوص خانواده قربانیان حادثه غم انگیز منا انجام دهد.

بیمه ایران: غرامت ۵۵ میلیونی جان باختگان مکه پرداخت می شود


مدیر بیمه های اشخاص بیمه ایران از جبران غرامت فوت و هزینه های درمانی حادثه دیدگان حج امسال خبر داده است، گفت: غرامت فوت جان باختگان درمجموع ۵۵ میلیون تومان است که به محض تکمیل پرونده فوت شدگان در وجه بازماندگان پرداخت خواهد شد.

بهروز ناظمی افزود: البته با توافقی که با مسوولان سازمان حج و زیارت به عمل آمده قسمتی از این غرامت به منظور برگزاری مراسم تشییع، تدفین و یادبود از طریق سازمان حج و زیارت در اختیار بازماندگان قرار خواهد گرفت تا با مشکل روبه رو نشوند.

عربستان به چه میزان دیه پرداخت می‌کند؟


پرداخت دیه از سوی دولت عربستان با ضد و نقیض مواجه است، به صورتی که برخی های می‌گویند "ملک سلمان"، پادشاه عربستان رسما دستور داده به خانواده هر یک از افرادی که بر اثر حادثه سقوط جرثقیل فوت شدند و یا از معلولیت دائم رنج می‌برند، مبلغ یک میلیون ریال عربستان (معادل ۹۱۰ میلیون تومان) غرامت پرداخت شود!

تعیین این میزان دیه برای افراد حادثه دیده در حادثه مسجدالحرام نیز در نظر گرفته شده اما این در حالیکه روزنامه الحیات به نقل از کارشناسان حداکثر مبلغ دیه را ۳۰۰ هزار ریال عربستان اعلام کرده بود. در برخی خبرها می‌بینیم که تامین اجتماعی عربستان اعلام کرده برای هر فرد حادثه دیده در سقوط جرثقیل ۳۲ میلیون ریال سعودی در نظر گرفته شده است که این مقدار با ادعای پادشاه عربستان در تناقض است.

دولت عربستان باید دیه جان‌باختگان منا را پرداخت کند


محمد شهیدی کارشناس حقوق بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌در رابطه با پرداخت دیه جان باختگان منا اظهار داشت: دولتی که در زمینه حفظ جان اتباع ایرانی قصور کرده است وظیفه دارد جبران خسارت به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه جبران خسارت در وهله اول برعهده دولت عربستان است، گفت: این اصل پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و حقوق مدنی داخلی کشور است.

شهیدی در ادامه گفت: فرد و یا نهادی که قصور کرده و باعث کشته شدن افرادی شده است، بعنوان خون‌بها موظف است دیه این افراد را بپردازد.

این کارشناس حقوق بین الملل در رابطه با پرداخت دیه جان‌باختگان منی در عرصه بین‌الملل بیان کرد: این موضوع قابل تطبیق است و اگر بخواهیم با حسن نیت برخورد کنیم، حادثه منا شبه عمد بوده است و برای دولت عربستان پرداخت خون‌بهای لازم واجب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پرداخت دیه جان باختگان از لحاظ حقوق بین‌الملل مقدار مشخصی در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: قوانین داخلی ما نشات گرفته از قوانین اسلامی است و میزان آن براساس قوانین فقهی تعیین شده اما در حقوق بین‌الملل بالاتر از موازین داخلی کشور در نظر گرفته شده است.

شهیدی با اشاره به اینکه پرداخت باید به گونه‌ای صورت گیرد که ضرر و زیان وارد شده جبران و به شرایط قبل از ورود ضرر برگردد، گفت: میزان پرداخت دیه بستگی به توافق دو طرف دارد.

این کارشناس حقوق بین الملل اظهار داشت: با توجه به اصل بازگرداندن به وضعیت قبل دو مبحث را مطرح می‌کند، یکی از مباحث این است که جانباختگان عامدانه کشته شده باشند و با طرح و برنامه‌ریزی انجام شده باشد و اگر این ثابت شود فراتر از بحث دیه می‌رود و مباحث کیفری مطرح می‌شود.

وی درپایان خاطر نشان کرد: این حادثه با قصور نیروهای عربستانی صورت گرفته و عامدانه نبوده است، کوتاهی‌هایی از سوی ماموران عربستانی در رابطه با مدیریت امور حج موجب وقوع این حادثه شده است. باید برای هر جان‌باخته دیه یک فرد کامل را پرداخت کنند و براساس مباحث به روز شده باشد.

بهترین شیوه برای پرداخت دیه جان‌باختگان منا، روش دیپلماتیک است


همچنین توکل حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پرداخت دیه جان‌باختگان فاجعه منا اظهار داشت: متاسفانه شنیده‌ام سازمان حج و زیارت در هنگام بیمه‌ کردن حجاج مبلغ کمتری نسبت به دیه کاملی که هر ساله قوه قضائیه اعلام می کند گرفته است.

وی در ادامه افزود: حداکثر ۵۵ میلیون تومان دیه شامل حال بازماندگان جان‌باختگان حادثه منا می‌شود اما این در حالی است که دیه فرد براساس میزانی که امسال اعلام شده حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه مبلغ بالاتری را زیر بار نخواهند رفت مگر اینکه از طرف دولت راه دیگری اندیشیده شود، گفت: دولت عربستان مدعی شده کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی حادثه تشکیل داده است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با تاکید بر اینکه از ایران و کشورهای دیگر در این کمیته حضور ندارند و تا مشخص شدن علت حادثه باید صبر کرد،‌ افزود: نظارتی از طرف دیگر کشورها بر این کمیته اعمال نمی شود از این رو مشخص نیست کمیته حقیقت‌یاب عربستان چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت پرداخت غرامت تاکنون مشخص نشده است، گفت: باید دید عربستان قبول مسئولیت می‌کند و دولت عربستان و کمیته حقیقت‌یاب چه گزارشی خواهد داد و همچنین دولت عربستان چه موضع گیری به دنبال آن اتخاذ خواهد کرد.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه نمی توان دیه جان‌باختگان منا را در مراجع قضائی بین‌المللی تایید کرد، تاکید کرد: بهترین شیوه برای حل این موضوع دیپلماتیک است در این راستا دولت باید با استفاده از قدرت دیپلماسی و هماهنگی با کشورهای آسیب‌دیده دیگر و همچنین فشار دیپلماتیک بر عربستان موضوع را تا حدودی پیش ببرد و عربستان را به قبول مسئولیت این حادثه وادار کند.

اگرچه پرداخت دیه جان باختگان فاجعه منا دردی از آلام خانواده ها ی جانباختگان و افراد آسیب دیده کم نمی کند اما همچنان احقاق حقوق این عزیزان یک مطالبه جدی همگانی است که البته بخش کوچکی از آن می تواند پرداخت شدن دیه جانباختگان و آسیب دیدگان این فاجعه باشد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار