تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۴۶۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
در زمینه تولید محصول ارگانیک موفقیتی کسب نکرده ایم
تا پایان برنامه پنجم توسعه می بایست 25 درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور محصول ارگانیک و سالم باشد که این رقم اکنون در سطح هفت میلیون هکتار مزارع زیر کشت کشور بین 15 تا 20 هزار هکتار می باشد که رقمی ناچیز و در حد صفر می باشد
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی ایران در زمینه تولید محصول سالم و ارگانیک موفقیتی کسب نکرده است گفت: هدف گذاری برنامه پنجم توسعه در زمینه تولید محصول سالم و ارگانیک در کشور محقق نشده است.

عباس پاپی زاده روز پنجشنبه در همایش روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه می بایست 25 درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور محصول ارگانیک و سالم باشد که این رقم اکنون در سطح هفت میلیون هکتار مزارع زیر کشت کشور بین 15 تا 20 هزار هکتار می باشد که رقمی ناچیز و در حد صفر می باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید محصول و غذای سالم در کشور خلاء قانونی وجود ندارد اظهار کرد: تولید محصول سالم و ارگانیک شرایط خاصی را می طلبد و تنها به کاهش و یا حذف سموم شیمیایی محدود نمی شود بلکه بارانی که در مزارع ارگانیک می بارد نیز نباید تحت تاثیر آلودگی محیطی باشد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص امنیت غذایی نیز گفت: تولید غذای سالم پایه و اساس جامعه سالم است اما به رغم اجرای طرح تحول نظام سلامت به این موضوع توجه نشده است.

پاپی زاده از رد لایحه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص 2 درصد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت به بخش کشاورزی در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک انتقاد کرد و افزود: این موضوع در حالی با واکنش منفی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مواجه شد و از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رد شد که لازمه نخست موفقیت طرح تحول نظام سلامت تولید محصول سالم و ارگانیک می باشد.

وی گفت: در طرح تحول نظام سلامت اگر سلامت مردم مد نظر است نباید منتظر ماند تا کسی بیمار شود بعد برای درمان آن هزینه گزافی صرف کرد بلکه باید از همان ابتدا زنجیره غذایی را سالم کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اختصاص 2 تا سه درصد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت به تولید محصول ارگانیک و غذای سالم امسال در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود تا به تصویب برسد.

پاپی زاده همچنین در خصوص عرضه گسترده محصولات غذایی تراریخته ( محصولاتی که به لحاظ ژنتیکی تغییر یافته اند ) در بازار کشور هشدار داد و گفت: ایران به بازار گسترده عرضه محصولات تراریخته کشورهای آمریکایی و اروپایی تبدیل شده است که عوارض سوء این محصولات در آینده بر روی نسل آینده خود را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اصلاح پیش نویس قانون بهره برداری و مصرف محصولات تراریخته را هدف گرفته است تا با تصویب آن مردم از مضرات محصولی که مصرف می کنند مطلع شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین با بیان اینکه سلامت در بخش کشاورزی رها شده است افزود:از وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی انتظار می رود میزان ازت موجود در محصولات کشاورزی را بررسی کنند.

وی به مشکل واحدهای صنعتی و تولیدی ناشی از رکود بازار نیز اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان بانکداری است که با سود 31 درصد به بخش صنعت ظلم می کند.

پاپی زاده افزود: از دولت انتظار می رود برای خروج از وضعیت رکود فعلی هر چه زودتر بسته حمایتی بخش صنعت را اجرایی کند.

وی به طرح مشکلات موجود در شهرستان دزفول نیز پرداخت و گفت: در حالیکه مجوز نمایشگاه دائمی دزفول اخذ شده و سرمایه گذار نیز آمادگی خود را برای احداث این نمایشگاه اعلام کرده اما به دلیل تامین نشدن زمین این مجوز در حال باطل شدن است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز خواستار حمایت از کارخانه ها و شرکت هایی که محصول با کیفیت تولید می کنند شد و گفت: تخلف شرکت یا کارخانه ای که محصول بی کیفیت تولید می کند صرفا به دید اشتغال نباید نادیده گرفته شود چرا که این شرکت ها با تولید مواد غذایی بی کیفیت سلامت مردم را به خطر انداخته اند.

یوسف پریدار همچنین از معاونت های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول خواست با دقت به وظیفه قانونی خود عمل کرده و با شرکت ها و کارخانه هایی که محصول بی کیفیت تولید می کنند با قاطعیت برخورد کرده و نگران تبعات اجتماعی و سیاسی آن نباشند.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول به وظیفه قانونی خود طبق استانداردهای موجود در زمینه مواد غذایی عمل کرده و این بهترین حمایت از شرکت ها و کارخانه های تولید محصول با کیفیت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز به مشکلات جمعیت حاشیه نشین شهر دزفول اشاره کرد و گفت:ساکنان مناطق حاشیه نشین باید به درستی دیده شوند و نیازهای آنها از نظر غذایی تامین شود.

داوود سلمانپور افزود: برخی ساکنان مناطق حاشیه ای از سوء تغذیه ، فقر و گرسنگی رنج می برند.

وی همچنین در خصوص محصولات کشاورزی تولید دزفول گفت: طبق نمونه گیری انجام شده از محصولات کشاورزی تولید دزفول این محصولات از نظر مصرف سموم شیمیایی مشکلی نداشته و مورد خطر آفرینی در نمونه گیری های انجام شده در تولیدات کشاورزی دزفول مشاهده نشد.

سلمانپور استرس را عامل بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج عنوان کرد و گفت: اضطراب و استرس بالا در جامعه باید به درستی از سوی جامعه شناسان و کارشناسان درمانی مورد بررسی قرار گیرد.

در این همایش تعدادی از مدیران شرکت ها کارخانه های تولید مواد غذایی در منطقه شمال خوزستان به لحاظ تولید محصول استاندارد و با کیفیت مورد تشویق قرار گرفتند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار