تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۸۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با فرارسیدن پاییز ؛
تب برفکی 400 هزار راس دام خوزستان را تهدید می‌کند
رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی خوزستان هشدار داد «بیماری تب برفکی» 400هزار راس از دام های خوزستان را تهدید می کند
رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی خوزستان هشدار داد «بیماری تب برفکی» 400هزار راس از دام های خوزستان را تهدید می کند.

منوچهر قریب ممبینی شنبه اظهار کرد: با وجود فرارسیدن موعد واکسیناسیون دام های سنگین (گاو و گاومیش) علیه بیماری تب برفکی، واکسن موردنیاز استان هنوز تامین نشده است.

وی با اشاره به توقف تولید واکسن تب برفکی در موسسه رازی گفت: پیش از این واکسن تب برفکی به صورت رایگان برای دام ها انجام می شد اما از زمان توقف تولید آن در داخل کشور تامین آن با مشکل روبه رو شده است.

ممبینی افزود: برای خرید واکسن خارجی پنج میلیارد ریال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان درخواست دادیم اما هنوز با آن موافقت نشده است به این ترتیب فعلا امکان واکسیناسیون رایگان وجود نخواهد داشت و دامداران خود باید برای جلوگیری از شیوع بیماری درخواست خرید واکسن بدهند.

وی تصریح کرد: مهم ترین مشکل ما در زمان حاضر این است که امکان اطلاع رسانی به دامداران نداریم و این مساله روند پیشگیری از بیماری را با چالش روبه رو می کند.

ممبینی واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی را شامل سه فاز بهار، پاییز و زمستان عنوان کرد و گفت: به خاطر واکسیناسیون اردیبهشت ماه امسال، اکنون نشانی از بیماری از دام های استان نیست اما با سرد شدن هوا شرایط بیماری مهیا شده و پیشگیری ضروری می شود.

به گفته وی دسترسی به دامداران در همه نقاط استان با مشکل مواجه است به طوری که حتی در اهواز که بیشترین جمعیت دام را دارد نیز دسترسی نداریم.

وی نسبت به شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد و افزود: این بیماری بومی کشور است و در فهرست A بیماری های اخطارکردنی و صددرصد واگیردار است که میزان تولید دام را کاهش و باعث سقط جنین می شود.

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی خوزستان تعداد دام های سنگین استان را 400 هزار راس عنوان کرد و گفت: در فاز دوم واکسیناسیون که عمومی است، 80 درصد این دام ها باید زیرپوشش قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بعضی از بیماری ها از طریق شناسایی قابل کنترل هستند، گفت: این بیماری ها همچون تب برفکی با هزینه کم قابل پیگیری هستند این در حالیست که در صورت شیوع خسارت هنگفتی وارد می کنند بنابراین هم اکنون هنوز واکسن رایگان تامین نشده مشارکت دامداران در خرید واکسن خارجی لازم است.

به گفته وی هزینه هر دوز واکسن 30 هزار ریال اما هزینه درمان هر راس دام 300 دلار است و در صورت بهبود به حالت اول برنمی گردد.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن میلیون ها راس دام است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار