تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۰۵۰۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صراخیه؛ طبیعت بکر تالاب بین المللی شادگان
هور الفلاحیه یا تالاب بین المللی شادگان از معدود تالاب هایی است که در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، این تالاب به وسعت 500 هکتار، از تالاب های بزرگ جهان است
روستایی با خانه هایی از خشت های بزرگ و کوچک و بلم های چوبی پهلو گرفته در تالاب، نیزار های بلندی که سایه روی آب انداخته، چشم انداز روستای صراخیه، قسمتی از تالاب شادگان که یکی از بزرگترین تالاب های کشور است می باشد.

هور الفلاحیه یا تالاب بین المللی شادگان از معدود تالاب هایی است که در سازمان بین المللی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، این تالاب به وسعت 500 هکتار، از تالاب های بزرگ جهان است.

رودخانه جراحی بزرگترین تامین کننده آب این تالاب است و بعد از آن نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می شود، تالاب شادگان را تغذیه می کنند.

صراخیه؛ طبیعت بکر تالاب بین المللی شادگان

طغیان کارون و مدهای خلیج فارس و بارش های منطقه نیز در تامین آب شادگان نقش دارد، تالاب شادگان باقیمانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می رود بخش دور افتاده و جدا شده ای از مجموعه تالاب های گسترده و به هم پیوسته بین النهرین باشد.

مساحت تالاب شادگان که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، 400 هزار هکتار است اما اندازه گیری سال 1383 مساحت تالاب را حدود 54 هزار هکتار نشان می دهد.

این تالاب، سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن است.

تالاب در پائین دست حوزه رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار داشته و در سمت پائین دست، به خلیج فارس می پیوندد.

از ویژگی‌های مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین معاش ساکنان محلی ایفا می کند، اشاره کرد.

سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته و جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند.

در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیرید، حمری، شانک، ماهی های پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک و گراز زیست می کند.

تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان این تالاب است و پرندگانی چون گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی نیز از نمونه های بسیار کمیابی است که در این منطقه یافت می شود.

تالاب بین المللی شادگان به عنوان یک تالاب مهم بین المللی شناخته شده، با وجود تنوع زیستی غنی و جاذبه های گردشگری فراوان، هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است.

تالاب شادگان با داشتن ظرفیت های بی شمار سرمایه گذاری، همچنان در مسیر تعالی گام بر می دارد، اگرچه سرمایه گذاران خارجی نیز برای توسعه آن ابراز علاقه کرده اند.

کنار تالاب، گله های بزرگ گاومیش، بر زیبایی های دو چندان تالاب شادگان افزوده است.

در حاشیه تالاب بین المللی شادگان، روستایی قرار دارد که مردمانش هنوز دستخوش تغییرات شهری نشده اند، هنوز پاک و بی آلایش و با صداقتند و زندگی ساده روستایی را به همان صداقت و سادگی می گذرانند.

صراخیه؛ طبیعت بکر تالاب بین المللی شادگان

کوچه پس کوچه های روستای صراخیه در میان آب بوده و این روستا به ونیز ایران شهرت یافته است.

مردم روستای صراخیه از طایفه های جنامی، شاوردی، خنافره و کاملی بوده و به شغل صیادی، کشاورزی و دامپروری مشغولند، فضای صمیمی مردمان بی آلایش صراخیه، خانه هایی کوچک با حیاطی بزرگ است و منظره روبروی خانه های روستایی تالاب شادگان است.

محسن عویدی یکی از ساکنان روستای صراخیه می گوید:خداوند، روزی مرا در تالاب گذاشته است، ماهی های صبور این تالاب هنوز طعم نفت آلاینده های کارخانه ها را نگرفته است.

وی می گوید:ماهی ها به پساب های صنعتی حساس هستند و خیلی زود مسموم می شوند و زودتر از آنچه که فکر کنید می میرند.

صید، محل در آمد و ارتزاق جمعی از مردم این ناحیه است که اگر دستخوش تهدید های زیست محیطی شود، کسب و کار مردم ساده دل این روستا از رونق می افتد.

لباس های محلی، زندگی روستایی و نوع زندگی اجتماعی این روستا از لحاظ مردم شناسی مورد توجه محققان قرار گرفته است، همچنین ازدواج های بومی یکی از شاخصه های مردم این روستا است ومهاجرت در روستای صراخیه کمتر صورت می گیرد.

یکی از ساکنان روستای صراخیه با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش مسئولان برای رونق گردشگری تالاب شادگان، گفت:این تالاب یکی از معروف ترین تالاب های کشور است، ولی توجه خاصی به آن نمی شود و گاه این مکان مخفیگاه مجرمان می شود، این مورد باعث نگرانی مردم ساکنان تالاب شده است و امنیت مردم این منطقه را در خطر انداخته است.

وی اضافه می کند:حضور گردشگران در این منطقه، به کار ما نیز رونق می بخشد و می توانیم حداقل ماهی های صید شده خود را به گردشگران عرضه کرده یا از محل جابجایی گردشگران در محوطه تالاب، درآمد کسب کنیم.

فرماندار شادگان نیز با بیان ظرفیت های گرشگری این شهرستان، گفت:روستای صراخیه، محیط بکری است که قسمتی از بزرگترین تالاب های کشور را به تصویر می کشد، این منطقه با توجه به جاذبه های گردشگری و وسعت زیادی که دارد، باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

بهروز فرج اللهی با تاکید بر لزوم تامین امنیت پایدار این منطقه با رونق اشتغال برای بومیان، گفت:اگر در این منطقه امنیت پایدار حاکم شده و کسب و کار کشاورزان و صیادان نیز رونق یابد، امنیت پایدار دیگر شهرهای همجوار نیز بیش از گذشته تامین می شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های گردشگری این شهرستان، گفت:به دستور استاندار خوزستان، روستای صراخیه – ورودی تالاب شادگان- به عنوان روستای هدف گردشگری مورد توجه خاص قرار گرفت و چنانچه اقدامات عملی و کارشناسی برای رونق گردشگری منطقه با تاکید بر حفظ فضای بکر منطقه، انجام شود، رونق کسب و کار را نیز شاهد خواهیم بود.

فرج اللهی همچنین با بیان مشکلات فراروی این تالاب، گفت:تامین حقآبه تالاب شادگان از بالا دست رعایت نمی شود و در حق این تالاب اجحاف می شود، همچنین برداشت بی رویه و نداشتن مدیریت استراتژیک سبب رعایت نشدن حریم تالاب شده است و برداشت و حفاری کارشناسی نشده می تواند تهدیدی برای تالاب بزرگ شادگان باشد.

فرج اللهی افزود:ورود پسآب صنعتی به تالاب سبب از بین رفتن ماهی ها و پرندگان این محدوده گردشگری شده است همچنین تهدیدی برای افرادی که شغل صیادی را درتالاب دارند می باشد.

فرماندار شادگان همچنین با تاکید بر لزوم رونق بازارچه های محدوده روستاهای هدف گردشگری، گفت:رونق بازارچه های سنتی در محیط بکر روستاهای اطراف تالاب، فرصتی مناسب برای افزایش اشتغال بومیان منطقه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار