تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۰۵۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رخنه تكيه‌كلام‌هاي كمدي در عزاداري حسيني
هر ساله با نزديك شدن به ماه محرم مباحثي پيرامون كيفيت عزاداري، مداحي و برخي آداب و سنن رايج در اين مراسمات و نيز آسيب‌ها و خطراتي كه محافل عزاي امام حسين(ع) را مورد تهديد قرار مي‌دهند، شكل مي‌گيرد.
 در زمينه كيفيت مداحي از جمله محتواي شعر مقتل‌خواني سبك مداحي و برخي رفتارهاي رايج شده در هيئات عزاداري اظهارات و تذكار متعددي از جانب بزرگان دين، علما و پيرغلامان دستگاه امام حسين(ع) خطاب به مداحان و عزاداران گفته مي‌شود. متأسفانه در سال‌هاي اخير در برخي مراسم و مجالس عزاداري به اسم مداحي و تكريم و تعظيم ساحت ملكوتي ائمه، خصوصاً اباعبدالله الحسين(ع) اشعار نازل و گاه سخيفي در قالب آهنگ‌هاي بعضاً لس‌آنجلسي، پاپ و اين اواخر حتي راك و رپ توسط مداحان خوانده مي‌شود.

نمونه‌هاي مختلفي از اشعار عجيب و غريبي كه توسط برخي از اين مداحان خوانده شده در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به اين اشعار اشاره كرد: «شيعه بگو بااحساس، به وهابي خناث/ ورود به جنت ممنوع، اينجي كلش واس ماس»؛ «آي لاو يو امام رضا يا مولا/ وري كورنر آو ماي هارت سيز يا امام رضا/ ماي لاو ماي مستر سيز يا امام رضا.»
همچنين جواد مقدم در يكي از شورهاي محرم سال ۹۴ تكه‌كلام يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني را مبني بر «مگه داريم، مگه ميشه» را مورد استفاده قرار داد كه اين اقدام وي مورد اعتراض بسياري از مستمعين قرار گرفت.

در كنار اين اشكالات برخي رفتارهاي غلط و بدون ريشه و پايه منطقي و ديني كه هيچ جايگاه و سابقه‌اي در عزاداري گذشتگان و بزرگان ما ندارد، وارد محافل عزاي امام حسين(ع) شده كه دستاويزي براي تخريب چهره وجيه اسلام و خشن و خرافاتي نشان دادن معتقدات مذهبي شيعيان از جانب دشمنان مخالف اسلام و حتي پيروان برخي نحله‌ها و جريان‌هاي به ظاهر اسلامي مانند وهابي‌ها و سلفي‌ها شده است.

مقام معظم رهبري در سخنراني ۲۰ آبان سال ۹۲ در اين‌باره مي‌فرمايند: «چقدر خوب است در محافل هيئت‌ها به قرآن و قرآن‌خواني و معارف قرآني اهتمام ورزيده شد. چقدر خوب است كه در اين نوحه‌خواني‌ها مضامين اسلامي و انقلابي و قرآني گنجانده شود. يك وقتي هست كه سينه مي‌زنند و صدبار با تعبيرات مختلف مي‌گويند «حسين واي». اين هيچ فايده‌اي ندارد. انسان هيچي چيزي از «حسين واي» ياد نمي‌گيرد.»

محمد فراهاني، رئيس بسيج مداحان با تأكيد بر لزوم داشتن غناي معنوي لازم در اشعار مداحان و همچنين توجه مداحان به سوء‌نيت و مترصد بودن بدخواهان براي دستاويز قرار دادن برخي رفتارهاي احساسي و غيرمنطقي افراد در هيئات مذهبي، اظهار مي‌دارد: مداحان بايد بدانند كه صهيونيسم بين‌الملل در حال تحريف نهضت حسيني است و براي رسيدن به اين مقصد شوم مي‌خواهد بعد جهادي نهضت امام حسين(ع) را از محافل ما بگيرد. دشمن براي رسيدن به اين هدف طيف شيرازي را تقويت نموده و با تفكرات اين گروه درصدد بي‌اثر كردن محافل اهل بيت(ع) در ماه محرم و صفر است. آنها به دنبال اين هستند كه گريه كردن بدون اثر را در هيئات اشاعه دهند، به همين جهت مداحان اهل بيت(ع) با پرداختن به جنبه‌هاي جهادي نهضت امام حسين(ع) در هيئات اين مكر دشمن را خنثي كنند.

حاج مرتضي طاهري، يكي از مداحان شناخته شده كشور نيز در زمينه سوءاستفاده دشمنان از برخي اشتباهات مداحان و عزاداران مي‌گويد: ما مدت‌هاست كه اين وضعيت را گوشزد كرده‌ايم و هشدار و اخطار داده‌ايم اما فايده نداشته است. بعضي‌ها در راستاي همان «ناتو»ي فرهنگي كه حضرت آقا به آن اشاره كردند حركت مي‌كنند. اگر دقت كنيد ايشان در آغاز هشدارهايي درباره تهاجم فرهنگي دادند. بعدها از تعبير شبيخون و بعد ناتوي فرهنگي سخن گفتند و حالا بحث نفوذ دشمن را مطرح كرده‌اند. اينها زنجيره‌اي است كه ادامه دارد. دشمنان ما حركت‌هاي خود را در همه زمينه‌ها آغاز كرده‌اند از جمله عرصه فرهنگي، ديني و آييني ما كه بالاترينش بحث عزاداراي سيدالشهداست.

اين مداح باسابقه همچنين با اشاره به برنامه‌هاي متعدد دشمنان اهل بيت(ع) براي ايجاد انحراف و اعوجاج در معتقدات و شعائر مذهبي شيعيان مي‌افزايد: سال‌هاي سال دشمنان ما با اين بحث عزاداري به صورت مستقيم و رودررو برخورد و مبارزه مي‌كردند كه البته از مردم تودهني خوردند و وقتي ديدند راه نفوذ بن‌بست است به استحاله و تغيير ماهيت عزاداري روي آوردند. اين حركت هم در راستاي همان رويكرد است و لاغير. منتها عزيزاني كه در اين زمينه به نفع دشمنان دين و فرهنگ ما فعاليت مي‌كنند، توجه ندارند كه چه آبي به آسياب دشمن مي‌ريزند. آنها فكر مي‌كنند اين سبك‌ها، سبك نويي است و جوان‌ها استقبال مي‌كنند در حالي‌كه حضرت آقا بارها درباره نوآوري در مداحي مطالبي را گوشزد كرده‌اند.


نوآوري غير از اين است كه آهنگ‌هاي بيگانگان را به اسم مداحي به خورد جوان‌ها بدهيم. در گذشته خوانندگان غيرمذهبي سبك‌هاي‌شان را از روي سبك مداحي و تعزيه‌خواني برمي‌داشتند، چون در موسيقي فاخر سنتي ايران زيبايي‌هاي بسياري وجود دارد كه بدون رقيب است، حيف نيست ما اينها را رها كينم و به سبك‌ها و آهنگ‌هايي كه هيچ پايه و بنياني از لحاظ اصالت ندارند بپيونديم؟

مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار