تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۱۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌های پلیس راه خوزستان در آغاز فصل بارندگی
رییس پلیس راه خوزستان بر لزوم به کارگیری شیوه مناسب رانندگی در شرایط خاص آب و هوایی و فصل بارندگی تاکید کرد
رییس پلیس راه خوزستان بر لزوم به کارگیری شیوه مناسب رانندگی در شرایط خاص آب و هوایی و فصل بارندگی تاکید کرد.

سرهنگ قاسم قدرتی اظهار کرد: آب و هوا از عوامل تاثیرگذار در چگونگی رانندگی است، به این معنا که تغییرات جوی، گرما، باران، مه، برف و ابعاد مختلف روز از قبیل طلوع آفتاب، غروب و شب هر کدام شرایط خاص برای رانندگی می‌طلبد و در نتیجه، با یک شیوه رانندگی و تجهیزات معمول نمی‌توان در همه شرایط آب و هوایی رانندگی کرد.

وی افزود: بنابراین توجه به آداب مربوط به شرایط آب و هوایی هنگام رانندگی برای تامین ایمنی خودرو خود و دیگران اجتناب‌ناپذیر است.

قدرتی ادامه داد: گاهی یک بی‌دقتی ساده جان انسان‌ها را می‌گیرد و گاه نیز یک توصیه ساده، جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. جان انسان‌ها به همین موارد ساده وابسته است؛ مواردی مانند توصیه‌های راهنمایی و رانندگی و بنابراین با توجه به آغاز فصل افزایش تصادفات، می‌توان با توصیه‌های ساده جلوی بی‌دقتی‌های ساده را گرفت.

وی گفت: برای جلوگیری از تصادفات و خطرات و مشکلات سفرهای زمستانی، باید به نکات ایمنی رانندگی توجه کامل داشت زیرا یخ و برف و رانندگی موجب سر خوردن و بروز مشکلات در رانندگی می‌شود. در چنین شرایطی و در جاهایی که جاده به صورت یخ‌بندان در آمده، برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک‌های یخ‌شکن یا زنجیر چرخ استفاده شود و باید با سرعت کمتر از روزهای معمول که جاده خشک است حرکت کرد و خودرو را در حرکت ثابت نگهداشت.

رییس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: در پیچ‌ها با دقت و به آرامی گردش کنید. از گردش و حرکت ناگهانی خودداری کنید و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید. همچنین از فشار دادن پا روی گاز یا برداشتن فشار از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید.

وی گفت: از سرعت زیاد در راه‌های دارای دست‌انداز زیاد بپرهیزید و از رانندگی در لبه راه‌ها یا شانه‌های راه خودداری کنید. همچنین در یک سطح لغزنده وقتی با سرعت در حال حرکت هستید، از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری کنید.

قدرتی ادامه داد: رانندگی در باران برای برخی رانندگان لذت‌بخش است ولی باید توجه داشت که رانندگی در هوای بارانی می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه‌آفرین باشد. در شروع بارندگی، سطح جاده از قشری از چربی حاصل از دود اگزوز و خاک و روغن پوشیده شده است بنابراین تا زمانی که جاده خوب شسته نشده و آب جاری نشده، خطر لیز و سر خوردن و تصادف ناگهانی وجود دارد.

وی افزود: در این مواقع باید با احتیاط بیشتر رانندگی کنید و به خاطر داشته باشید آب باران که بین لاستیک و جاده قرار می‌گیرد، اصطکاک و سطح چسندگی را کاهش می‌دهد و سرعت هر چه قدر بیشتر باشد چسبندگی لاستیک خودرو به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: سبقت گرفتن در هوای برفی و یخبندان و بارانی برای خودرو سبقت‌گیرنده و دیگر خودورها بسیار خطرناک است، از این رو هنگام رانندگی برای حفظ جان خود و سرنشینان خودورهای دیگر، از سبقت گرفتن در چنین شرایطی پرهیز کنید.

وی عنوان کرد: چراغ‌های جلو و عقب باید مدام از گل و لای پاک شود؛ وجود تراکم قطرات باران و گل می‌تواند بر میزان دقت بینایی چشم راننده تاثیر منفی بگذارد و موجب محدودیت دید شود.

قدرتی گفت: در مکان‌هایی که به دلایل مختلف اعم از مه، غبار و دود کارخانه بیش از 150 متر پیش رو قابل مشاهده نیست، باید چراغ‌های نور پایین را روشن کنید.

وی ادامه داد: رانندگی در جاده لغزنده، خیس، یخ‌زده، برفی و آغشته به روغن و غیره، نیازمند افزایش بیشتر فاصله با خودروی جلویی است، در این وضعیت فاصله با خودروی جلویی نسبت به مواقع معمول باید از 2 ثانیه به حدود 4 ثانیه افزایش یابد. در این شرایط، فاصله داشتن با وسایط نقلیه جلویی به میزان کافی موجب می‌شود تا در صورت لغزندگی خودور، فرصت تصمیم‌گیری داشته باشیم و با کنترل به موقع آن، از برخورد با خودرو پیش رو جلوگیری کنیم.

رییس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: در شرایط برف و باران همواره با سرعتی کمتر از 40 کیلومتر در ساعت و با دنده سنگین حرکت کنید؛ در این مواقع از ترمز دستی نباید استفاده شود و کلاچ را همواره نگه دارید.

وی افزود: فشار دادن بسیار آرام روی گاز از دیگر نکات مهمی است که در این شرایط آب و هوایی باید به آن توجه شود.

قدرتی گفت: از رانندگی در شرایط مه‌آلود تا حد امکان باید خودداری کنید و در صورت داشتن الزام در چنین شرایطی، با حداقل سرعت رانندگی کنید.

رییس پلیس راه خوزستان تصریح کرد: در شرایط مه غلیظ و شدید به دلیل این‌که امکان بروز خطرات احتمالی وجود دارد، به آهستگی در منتهی‌الیه سمت راست سواره‌رو توقف کنید و برای آگاه کردن رانندگان پشت سر، چراغ فلاشر را به کار بیندازید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار