تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۳۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان امداد و نجات :
سیل در 16 استان/ مرگ 7 نفر و امدادرسانی به 8500 نفر
رئیس سازمان امداد و نجات از وقوع سیل و آبگرفتگی در 16 استان کشور خبر داد و گفت: 7 نفر در این حوادث جان باخته‌ و 860 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.
خبرگزاری فارس: سیل در 16 استان/ مرگ 7 نفر و امدادرسانی به 8500 نفر/ عامل اصلی حادثه ایلام ساخت و سازهای غیرقانونی و غیر اصولی

ناصر چرخساز،   نتایج سفر به مناطق سیل زده ایلام را تشریح و آخرین اقدامات این سازمان در امدادرسانی به سیل زدگان سراسر کشور را بازگو کرد.

وی گفت: بر اثر بارندگی‌ها از روز پنجم آبان تا صبح امروز، 16 استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.

وی گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، قزوین، گیلان، زنجان، فارس، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران و مرکزی دچار سیل و آبگرفتگی شده بودند.

وی با بیان اینکه 55 شهرستان تسوج، ایلام، ایوان غرب، مهران، سیروان، دهلران، ملکشاهی، شیروان، دره شهر، سنندج، قروه، دهگلان، سرپل ذهاب، جوانرود، کنگاور، بیستون، ماهیدشت، کرمانشاه، گیلانغرب، اسلام آباد غرب، ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه، سنقر، دالاهو، کوهدشت، الشتر، ازنا، خرم آباد، الیگودرز، نورآباد، باغ ملک، لالی، دزفول، شادگان، اندیکا، کهگیلویه، سی سخت، نهاوند، ملایر، همدان، اسدآباد، الوند، آستارا، لاهیجان، املش، کوهرنگ، خدابنده، سپیدان، محلات، خمین، شازند، چادگان، پاکدشت و تهران دچار سیل و آبگرفتگی هستند گفت: 68 شهر، روستا و مناطق عشایری دچار مشکل شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به امدادرسانی به 8500 سیل‌زده گفت: با برپایی 50 دستگاه چادر در 2 اردوگاه در شهر ایلام، 860 نفر بصورت اضطراری اسکان داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه تا این لحظه 7 هموطن در سیلاب جان باخته‌اند گفت: یک نفر نیز همچنان در دهلران مفقود است.

چرخ ساز در ادامه به توزیع 500 کیلوگرم اقلام از طریق پرواز بالگردهای امداد و نجات در مناطق تزیل زده خبر داد و گفت: 240 تیم عملیاتی، 195 دستگاه خودرو، 80 پمپ لجن کش به منطقه اعزام و 180 دستگاه چادر، 1300 تخته پتو، 350 تخته موکت، 225 شعله والور، 450 قوطی کنسرو، 7 هزار قرص نان میان سیل زدگان توزیع شده است.

چرخساز با بیان اینکه تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان ایلام به همراه نیروهای عملیاتی اعزامی از 5 استان دیگر در حال ارائه خدمات امدادی به مردم در مناطق سیل زده هستند، گفت: با توجه به توانمندی‌های نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در تمامی استانها، اصولا تا زمان اعلام جمعیت هلال احمر استان، اداره کل بحران و یا فرمانداری مبنی بر نیاز به نیرو و یا تجهیزات امدادی، سازمان امداد و نجات منتظر اعلام نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به بارش حدود 300 میلیمتری باران در استان ایلام و اینکه به اذعان مردم استان، چنین بارشی در ایلام تقریبا بی سابقه بوده است، براساس اعلام نیاز جمعیت هلال احمر استان اعزام نیرو بلافاصله انجام شد و  نیروهای امدادی از استان‌های معین هلال احمر برای انجام وظیفه به ایلام اعزام شدند.

به گفته رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، به محض اعلام نیاز به نیرو از سوی جمعیت هلال احمر استان ایلام، بلافاصله از استان‌های همجوار این استان نیروهای تخصصی نجات و نجات در سیلاب به استان ایلام اعزام شد.

بسیج نیروها بلافاصله پس از اعلام نیاز

چرخساز  با اشاره به بسیج نیروها و همچنین ارسال تجهیزات به استان‌های حادثه دیده، اظهارداشت: در زمان وقوع حوادث به محض اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های اضطراری جمعیت هلال احمر مبنی بر نیاز یک استان به نیرو و یا تجهیزات امدادی، بلافاصله هم تجهیزات و هم نیروی متخصص و کارآمد به استان حادثه دیده اعزام می‌شود.

اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق سیل زده ایلام و لرستان

چرخساز با تاکید بر اینکه به منظور ارزیابی عملکرد جمعیت هلال احمر استان‌های لرستان و ایلام تیم‌های ارزیاب به هر دو استان سیل زده اعزام شده است، تصریح کرد: وظیفه تیم‌های ارزیاب هلال احمر بررسی عملکرد جمعیت هلال احمر هر یک از استان‌های سیل زده است و اینکه نیروهای عملیاتی در ارائه خدمات به مردم با چه ضعف‌ها و نقاط قوتی مواجه بوده‌اند.

وی یادآور شد: ارزیابی نیروهای امدادی هلال احمر در حوادث این امکان را به سازمان امداد و نجات می‌دهد تا با بررسی نقاط ضعف و قوت  تیم‌های امدادی، در انجام عملیات‌های آتی قدرتمندتر و بدون خطا عمل کند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه قبل از وقوع آب گرفتگی و سیل در استان ایلام، تمامی امکانات امدادی مورد نیاز نیروهای هلال احمر تعبیه و در اختیار جمعیت هلال احمر استان ایلام قرار گرفت، گفت: قانونا وظیفه جمعیت هلال احمر در حوادث، امداد و نجات و همچنین اسکان اضطراری افراد آسیب دیده است و خروج آب از منازل هموطنان در هنگام بروز سیل بر عهده شهرداری است، اما با این حال، در مجموعه هلال احمر استان‌های حادثه خیز از جمله ایلام چندین دستگاه موتور پمپ و لجن کش در استان ایلام به منظور ارائه خدمات به مردم وجود داشته که به خدمت گرفته شد.

وی تاکید کرد: هر چند تخلیه آب از منازل بر عهده شهرداری و خدمات شهری است؛ اما در استان ایلام، هلال احمر برای کمک به مردم در این زمینه نیز وارد عمل شد.

به گفته رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، در استان‌های شمالی کشور با توجه به تعدد و شدت بارش‌ها، تجهیزات تخلیه آب از معابر و منازل در اختیار هلال احمر نیز قرار دارد تا در صورت اعلام نیاز از سوی شهرداری، هلال احمر وارد عمل شده و این خدمات را به مردم ارائه دهد، اما در استان ایلام چنین بارندگی‌هایی سابقه ندارد.

باز هم ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی حادثه آفرید

چرخساز با اشاره به اینکه  ساخت و سازهای غیر اصولی و غیر ایمن در حاشیه رودخانه‌ها، حاشیه‌های شهرها و همچنین ساخت پل‌های غیر اصولی منجر به مسدود شدن مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در ایلام شده است، بیان کرد: در هر نقطه از استان ایلام که آب به داخل منازل ورود کرده بود، علت اصلی آن ساخت و ساز غیر اصولی و در مسیر رودخانه بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بارندگی‌ها در استان ایلام کمتر شده و وضعیت اورژانسی وجود ندارد.

انتهای پیام/

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار