تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۶۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظریف: آمریکا به شرکای تجاری ایران تضمین دهد
ظریف افزود: سه جلسه برگزار کردیم و در این جلسات در برخی موارد آنها(آمریکایی‌ها) رفتند و از واشنگتن کسب تکلیف کردند و به ما پاسخ دادند.
 وزیر امور خارجه ایران گفت: در همه موضوعاتی که مورد توجه مقام معظم رهبری درباره برجام بود و ضرورت اینکه اقدامات لازم توسط آمریکایی‌ها صورت گیرد، که مقامات ایرانی مطمئن شوند تحریم‌ها رفع شده است، بحث کردیم.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به این‌که «درباره برجام با 5+1و آمریکا مذاکراتی داشتیم» گفت: آمریکایی‌ها باید هرچه سریعتر تعهداتشان را راجع به برجام اجرا کنند و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این تعهدات در زمینه‌های مختلف برجام انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایران با اشاره به این‌که «درباره نیروگاه اراک بحث‌های مفصلی انجام گرفت» گفت: پیشرفت بسیار خوبی داشتیم در مورد تعهدات قراردادی برای بازسازی اراک اقدامات خوبی داشتیم که آمریکا باید به شرکای تجاری ایران تضمین بدهد که مانع تجارت آنها با ایران نشود.

ظریف افزود: سه جلسه برگزار کردیم و در این جلسات در برخی موارد آنها(آمریکایی‌ها) رفتند و از واشنگتن کسب تکلیف کردند و به ما پاسخ دادند.

وی با اشاره به این‌که «در جلساتی که همکاران ما در سطح تخصصی و کارشناسی داشتند بحث‌های مربوط به اجرای برجام پیگیری شد» گفت: امیدواریم جلساتی که در دو روز داشتیم به روند اجرایی شدن برجام کمک کند و بخصوص اینکه توجه کامل و رعایت دستورات مقام معظم رهبری مبنای بحث‌هایی بود که در این دو روز صورت گرفت.

ظریف درباره سوریه تصریح کرد: درباره سوریه بحث‌های بسیار صریحی انجام شد و گروهی از شرکت کنندگان تلاش داشتند که باید راجع به آقای بشار اسد تصمیم گیری شود.

ظریف با اشاره به این‌که «ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است» گفت: اول اینکه ما گفتیم که طرف‌های موضوع سوریه، مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم، ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای اینکه کمک کنیم و تسهیل کنیم اجرای راه حل سیاسی برای سوریه را و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.

ظریف گفت: دوم آنکه ما تاکید کردیم که باید با ترورسیم مقابله شود و سوم اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیمءگیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم که چه کسی مسئولیت در سوریه داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.

وی افزود: البته اختلاف نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را بر آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم که این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و به آن تاکید کردیم.

وی با تاکید بر این‌که «بیانیه نهایی، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد» گفت: نکات بسیار مهمی در بیانیه آمده است مثل اینکه هر راه حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه اتخاذ شود و نهایتا این مردم سوریه هستند که در باره آینده خود تصمیم می‌گیرند.

ظریف با اشاره به این‌که «باید دید که آیا اراده سیاسی برای پذیرفتن واقعیات منطقه ما وجود دارد یا نه» گفت: باید همه همسایگان ما و همه بازیگران بین‌المللی این باور را پیدا کنند که داعش دشمن همه ماست، داعش یک اهرم بازی نیست، داعش یک خطر جدی و امنیتی برای همه ماست و همه کشورها باید با آن برخورد جدی داشته باشند.

وی افزود: افراط و تروریسم خطری است که همه را تهدید می‌کند و ما منتظریم تا واقع بینی را در روند تصمیمات اعضای جلسه ببینیم.
:
:
:
آخرین اخبار