تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۶۷۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سنگ بزرگ نشانه نزدن است!
توسعه حرم دانیال نبی در کش‌وقوس تحقق اعتبارات
بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رفت که طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) در مدت زمان یک ساله تکمیل شود و حرم توسعه یافته، میزبان محرم سال 94 باشد اما اینطور نشد تا همچنان طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) نیمه کاره باقی بماند

نیاکان ما یک ضرب‌المثل بسیار زیبا را همیشه تکرار می‌کردند که به خودی خود نیاز روزافزون جامعه را برای ما نشان می‌دهد، و آن ضرب‌المثل این است که «سنگ بزرگ نشانه نزدن است!».

یکی دو سال است که طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) تیتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان شده، طرح توسعه حرم دانیال با رویکرد جدیدی در حال اجراست و آن هم ساخت شاب آهنی در حیاط این حرم تاریخی به نام «عباسیه» است.

صحن حرم دانیال با رویکرد افزایش به 11 هزار متر نظرها را به خود جلب کرده اما این افزایش در دی ماه سال گذشته باعث تخریب دوارهایی شد که به زمان قاجار نسبت داده شده بودند و پس از آنکه دیوارهای حرم فرو ریخت مسئولان برای اینکه سرپوشی بر این عمل خودگذاشته باشند با بیان اینکه کار تخریب دیوارها در اولویت بوده بافت تاریخی این مجموعه را نابود کردند. 

در این بین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز در زمان آغاز اجرای طرح توسعه حرم اعلام کرده بود که ضرری به پوسته اصلی ساختمان و گبندخانه آن وارد نمی‌شود و میراث فرهنگی استان، مطالعات استحکام‌ بخشی و مقاوم‌سازی بقعه را انجام داده‌ است!

بر اساس پیش بینی‌ها انتظار می‌رفت که این پروژه در مدت زمان یک ساله تکمیل شود و حرم توسعه یافته، میزبان محرم سال 94 باشد اما اینطور نشد تا همچنان طرح توسعه حرم دانیال نبی(ع) نیمه کاره باقی بماند...

در همین ارتباط با تنی چند از مسئولان در خصوص آخرین اخبار و میزان پیشرفت کار گفت‌وگو گرفته‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

*هیچ موافقتنامه‌ای امضا نشده است!

پیمانکار طرح توسعه و مرمت حرم دانیال نبی(ع) در پاسخ به این سئوال که دلایل روند کند پیشرفت فیزیکی این طرح چیست؟ اظهار کرد: تا به امروز هیچگونه موافقتنامه‌ای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نوسازی مدارس برای جذب اعتبارات تخصیص داده شده، امضا نشده است.

نعمت احمدی اضافه کرد: در سال گذشته مبلغ 285 میلیون اعتبار جذب شد که از آن زمان تا به امروز دیگر مبلغی دریافت نکردیم اما با این وجود 53 درصد پیشرفت کار داشته‌ایم.

وی، تحقق تخصیص در نظر گرفته شده و تسریع در پرداخت صورت وضعیت‌ها را خواستار شد و گفت: با توجه به این مشکلات، نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی باعث امید و ایجاد انگیزه برای ادامه کار شده است.

پیمانکار طرح توسعه و مرمت حرم دانیال نبی(ع) تصریح کرد: نقشه‌های فوندانسیون در هفت ماه تایید شد و همچنین نقشه معماری و تاسیسات را نیز مشاور اوقاف به تازگی تحویل اداره اوقاف شوش داده است.

احمدی در پایان یادآور شد: این پروژه در مساحت 2 هزار و 900 مترمربع و در دو طبقه، در مدت 24 ماه توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان خوزستان در ضلع شمالی و جنوبی آستان مقدس حضرت دانیال نبی(ع) اجرا می‌شود.

*ابلاغ 40 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به روند تخصیص اعتبار طرح توسعه و مرمت حرم دانیال(ع) عنوان کرد: این طرح که از مصوبه‌های سفر دولت پیشین به استان است، در سال 85 با 50 میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسید.

سید راضی نوری اضافه کرد: از این مبلغ تنها 20 میلیارد ریال به حساب استانداری واریز شد اما به دلیل آماده نبودن طرح جامع، این مبلغ در جاهای دیگری هزینه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به جلسه‌های متعددی که با استاندار پیشین، فرماندار و مدیر کل اوقاف وقت و مجموعه طرح محرومیت زدایی وزارت نفت در دولت دهم و یازدهم داشتیم، توانستیم پیش از اینکه 20 میلیارد ریال در استانداری هزینه شود، آن را در اختیار مجموعه نوسازی مدارس قرار دهیم اما به دلیل مشکلات اعتباری تنها نزدیک به 300 میلیون از 2 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح جذب شده است.

*در سال جاری شاهد پیشرفت بسیار خوبی در طرح خواهیم بود

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال جاری شاهد پیشرفت بسیار خوبی در طرح توسعه حرم دانیال خواهیم بود، تصریح کرد: مژده بسیار خوبی که می‌توان برای همشهریان داشت این است که پس از پیگیری‌های مختلفی که با همراهی فرماندار در قالب جلسات مختلف با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صورت گرفته، قرار است به اداره اوقاف و نوسازی مدارس، مبلغ 4 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح توسعه حرم ابلاغ شود.

نوری در پایان، ضمن تشکر و قدردانی از پیمانکار طرح توسعه حرم خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات بسیار، نعمت احمدی مجری این طرح، با  اعتمادی که به مسئولان استان و شهرستان داشت به کار خود ادامه داد تا شاهد پیشرفت فیزیکی در توسعه قسمت شمالی و جنوبی در 3 هزار متر زیر بنا باشیم و این قابل ستایش است.

مرجع / فـارس
برچسب ها: حرم دانیال نبی
:
:
:
آخرین اخبار