تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۰۷۰۸۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد آموزش و پرورش خوزستان:
در خوزستان دانش آموز معتاد نداریم!
خوزنیوز: رییس اداره پیش گیری از آسیب های اجتماعی و اعتیاد آموزش و پرورش خوزستان گفت: در خوزستان دانش اموز معتاد نداریم . تا به امروز دانش آموزی به علت اعتیاد به ما مراجعه نکرده است وتا این لحظه هیچ  گزارشی مبنی بر اعتیاد در دانش آموزان در استان ثبت نشده است.

در خوزستان دانش آموز معتاد نداریم!
 
اباذر فاضل پور در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: برنامه هایی که آموزش و پرورش ارائه می دهد بیشتر به مسایل آموزشی، فرهنگی و راه های پیشگیری از این معضل در ارتباط است. با توجه به تفاهم نامه ای که بین وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بسته شده، هر ساله کلاس های آموزشی مخصوص والدین دانش اموزان با سر فصل های مختلف مانند فرزند پروری، پیش گیری اولیه از اعتیاد و مهارت های زندگی و همچنین کارگاه های آموزشی برای کارکنان آموزش و پرورش در قالب برنامه های ضمن خدمت برگزار می شود.

رییس اداره پیش گیری از آسیب های آموزش و پرورش بیان کرد: در کنار برنامه های خاص والدین و کارکنان یک سری برنامه ها برای دانش آموزان با عنوان اجرای طرح های 4 گانه دانش آموزی انجام می شودکه هر کدام مربوط به یک دوره تحصیلی دبستان، متوسطه اول و متوسطه دوم  است. . از آنجا که سال هاتجربه ما ثابت کرده است که  موثرترین و ماندگارترین روش برای آموزش دانش آموزان روش آموزش مهارت های زندگی است شیرازه آموزش این طرح ها  بر همین مبنا شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: ماندگاری آثار آموزش مهارت های زندگی  با سایر روش ها همچون برنامه های فرهنگی، مسابقات، اردو و جشنواره ها قابل مقایسه نیست. با این حساب ما با حساسیت ویژه ای  اجرای این طرح ها را در سطح استان پیگیری می کنیم.

فاضل پور افزود: البته  دربرگیری و وسعت  فعالیت ما بسیار وسیع است. خوزستان قریب بر یک میلیون نفر جمعیت دانش آموزی دارد و 65 هزار نفر را نیز به عنوان کارکنان آموزش و پرورش استان داریم. با احتساب والدین این دانش آموزان  جمعیت هدف ما به 3 یا 4 میلیون نفر افزایش می یابد که  قاعدتا هم نیروی انسانی و هم اعتبارات  قابل توجهی در این باره  نیاز است. با توجه به محدودیت امکاناتی که در استان موجود است بعضا ممکن است یک سری ناهماهنگی هایی به وجود آید، اما به فراخور امکانات موجود نهایت تلاش در استان و سایر مناطق در اجرای برنامه ها در حال اتفاق است.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم در استان  به شیوه ای مطلوب در حال برگزاری است. این جشنواره که که امسال چهارمین سال برگزاری را می گذراند  با موضوعات مربوط به زندگی سالم و پیش گیری از رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد برگزار می شود و  دانش آموزان می توانند در مقاطع مختلف در قالب فیلم کوتاه، عکس، نقاشی، ایده پردازی، انشا و نشریه دیواری شرکت کنند.

وی در خصوص طرح مداخلات روانی و اجتماعی ویژه دانش آموزان در معرض خطر، گفت: در مناطق استان دو طرح تحت عنوان طرح مداخلات روانی و اجتماعی ویژه دانش آموزان در معرض خطر و پرخطر ویا آسیب دیده در حال اجرا است.  به مناطق مختلف اعلام کرده ایم دانش آموزانی که دارای الگوی مصرف در خانواده و بد سرپرست که بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند به ما ارجاع داده شوند. با تقبل هزینه ها توسط اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان، این دانش آموزان به صورت رایگان به مراکز مشاوره و هسته های مشاوره آموزش و پرورش ارجاع داده می شوند و مورد حمایت های روانی و اجتماعی در برابر آسیب ها قرار می گیرند.

وی همچنین از اجرای طرح هایی تحت عنوان مدیریت کلاس و همکاری خانه و مدرسه  سال جاری و به صورت پایلوت خبر داد.

فاضل پور در ادامه گفت: پیرو مصوّبات دوازدهمین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتياد استان و تاکید استاندار خوزستان بر اجرای مانور یک هفته ای مقابله با سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان در همه سازمانها و دستگاه های استان، اين مانور از 4 تا10 بهمن ماه در ادارات آموزش وپرورش و مدارس خوزستان برگزار مي شود. ما در مانور مبارزه با مواد مخدر برنامه های  ذکر شده را تقویت کرده و در کنار این برنامه ها،  برنامه های فرهنگی و ورزشی را برگزار خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: از همه مهم تر، ما منابع آموزشی سبک و قابل هضمی را برای همه معلمان استان  در تمامی مقاطع تحصیلی طراحی کرده ایم. این منابع مختصر و در 15 برگ به صورت منابع استخوان داری گردآوری شده اند تا معلمان  با توجه به این منبع،  آموزشی کوتاه مدت را که شاید تنها 15 دقیقه از وقت کلاس را بگیرد  ارایه بدهند.

رییس اداره پیش گیری از آسیب های آموزش و پرورش خوزستان افزود: با این کار هم اطلاع معلمان در مورد این معظل اجتماعی بالا می رود و هم اینکه تمامی معلمان درگیر این آموزش قرار می گیرند.  این طرح هم اکنون در حال برنامه ریزی  است و بهمن ماه اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت طرحی ابتکاری از سوی وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شده است، افزود: تا به حال در سطح کشور مانور این چنینی وجود نداشته است همچنین خوزستان تنها استانی  است که به این صورت در بحث اموزش های کوتاه مدت گام برداشته است.

فاضل پور گفت: خوزستان در تهیه منابع آموزشی رتبه دوم کشور توسط اداره کل آموزش و پرورش استان کسب کرده است.  در برنامه های درون استانی نیز بنا بر مانورهایی برگزار شد، که آموزش و پرورش در بین دستگاه های درون استانی رتبه نخست را از آن خود کرده است. اما من به این قضیه اذعان دارم که هنوز جای کار زیاد است.

وی ادامه داد: ما در سال جاری نسبت به تهیه و تنظیم منابع آموزشی به روز با تغییر ماهیت ها اقدام کرده ایم  و می طلبد که  اطلاعات و یک سری منابع آموزشی به روز در اختیار دانش آموزان و والدین قرار بگیرد. هم اکنون نیز یک سری بسته های آموزشی با عنوان آنچه والدین باید بدانند به تیراژ بالا تکثیر و توزیع می شود.

رییس اداره پیش گیری از آسیب های آموزش و پرورش خوزستان افزود: اگر بخواهیم نتیجه دراز مدت و خروجی مناسب و استاندارد داشته باشیم پیشنهاد اکید دارم در کنار زحماتی که سایر دستگاه ها دارند، تمرکز هزینه ها و فعالیت هایمان را بر روی آموزش مهارت های زندگی قشر کم سن جامعه که همان دانش آموزان هستند بگذاریم.


آموزش و پرورش حلال همه مشکلات نیست

وی گفت: ما درآموزش و پرورش وظیفه مان آموزش و آگاه سازی دانش آموزان با هدف پیشگیری از معضلات و کنترل و کاهش آسیب ها است. متاسفانه مسوولین و مردم بر این باورند که تمام مسوولیت پاک ماندن نوجوان از هر گونه آسیبی اعم از اعتیاد و غیره بر دوش آموزش و پرورش است. بچه را هر جور که بخواهند در شرایط ناصحیح تربیتی قرار می دهند و انتظار دارند آموزش و پرورش همه مشکلات را حل کند. در صورتی که در هیچ جای دنیا چنین چیزی پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: شما نمی توانید تا 7 سالگی هر طور بخواهید با کودک رفتار کنید و انتظار داشته باشید آموزش و پرورش و معلمانی که وظایف اصلی شان چیز دیگری  است کاستی های   پدر و مادر را جبران کنند. اینکه انتظار داشته باشیم آموزش و پرورش حلال همه مشکلات باشد دوراز انصاف است . اگر تعامل بین خانواده و آموزش و پرورش دو سویه باشد قطعا ما نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

رییس اداره پیش گیری از آسیب های آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: تا به امروز دانش آموزی به علت اعتیاد به ما مراجعه نکرده است وتا این لحظه هیچ  گزارشی مبنی بر اعتیاد در دانش آموزان در استان ثبت نشده است.  اگر دانش آموزی مبتلا به اعتیاد باشد و به ما مراجعه کند ما هزینه های درمانی را به صورت رایگان بر عهده می گیریم و نکته مهم این است که ما زمینه را برای پذیرش این دانش آموزان احتمالی ایجاد کرده ایم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
0
1
نه بابا این آقا بی خبره سری به مدارس حاشیه نزده ببینه چه خبره فقط مواد رد بدل نمیشه ....
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
3
من معلمم
هر چند تا دلت بخواد بیاد تا تو مدرسه مون نشونت بدم
شاید بگم 50 درصد دانش آموزان مشکلات اعتیاد اعم از سیگار و قلیون و مواد مخدر دارن اشتباه نگفتم
ناشناس
|
Finland
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
2
با عرض سلام
باید به عرض ایشون برسونم یا اطلاع و یا آگاهی از وضع نابسان مدارس ندارند با دارن اغراق میکنند
بهتر است یا بازدید کلی از مدارس دوره راهنمایی و دبیرستان داشته باشید
اشنا ء الله متوجه خواهید شد
ایرانی
|
Finland
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
3
پس ظاهرا" در خواب تشریف دارند یا به قولی سرش کرده زیر برف تا جایی را نبیند
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
2
کی گفته نداریم .... یه دوربین بده من فیلم برداری کنم برات بفرستم ... زنگ های تفریح میکشن .. شما خبر ندارین ..
A r b
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
0
2
تقصیر پدر ومادرهای بی فکر است اگر شما یه سری به مدارس
پایین اهواز بزنید و رویت کنید
:
:
:
آخرین اخبار