تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۷۰۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون تربیت و سلامت اداره آموزش و پرورش خوزستان:
اعلام نتایج پایش اعتیاد، اعتماد به آموزش و پرورش را از بین می برد
با اعلام نتایج پایش اعتیاد،اعتماد به آموزش و پرورش از بین می رودخوزنیوز: معاون تربیت و سلامت اداره آموزش و پرورش خوزستان گفت:اعتماد به سیستم آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است که سبب شده مردم به سمت کسب علم در آموزش و پرورش حرکت کنند و همه ما به دنبال این هستیم که به این اعتماد خدشه ای وارد نشود.

محمود معزی معاون تربیت و سلامت و پیشگیری و درمان اعتیاد اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: عمده برنامه های آموزش و پرورش رویکردی رشد مدار دارد به همین منظور برنامه های اجتماعی مختلفی را برای دانش آموزان، والدین و کارکنان آموزش و پرورش به ویژه معلمان داریم، .

وی ادامه داد: برنامه های ما کل رشد جسمانی، روانی و اجتماعی دانش آموزان را دربر می گیرد. یک سری از برنامه های ما محافظتی هستند به این معنا که اوقات فراغت دانش آموز با برنامه های آموزشی و مذهبی همچون؛ مسابقات قرآن، سرود، موسیقی و ورزش پر شود تا اگر فکر نوجوان بخواهد تحت تاثیر انحرافات رسانه های خارجی قرار گیرد به سوی رسانه هایی که متعلق به دولت و هم سو با با فرهنگ ایرانی سوق داده شود.

وی با بیان اینکه برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، بحث اعتیاد در سه جامعه هدف دنبال می شود، گفت: اولویت نخست این موضوع با دانش آموزان، خانواده ها و کارکنان مدارس است.  آموزش و پرورش برای جلوگیری از این مشکلات طرح چهارگانه پیشگیری رشدمدار، مراقبت از خود، دوست یابی و تعامل خانواده با مدارس جهت مشاوره را طراحی کرده است.

معاون تربیت و سلامت آموزش و پرورش بیان کرد: توانمند سازی، پیش گیرانه و آگاهی سازی از برنامه های ما ما در این حوزه هستند. یعنی قبل از اینکه ذهن نوجوان به سوی آسیب هایی همچون مواد مخدرکشیده شود آنها را با برنامه های پیش گیرانه آگاه و با مضرات این داروها و مواد مخدر آشنا می کنیم.

وی عنوان کرد:این برنامه ها به شیوه های مختلفی مانند ایجاد نمایشگاه و جشنواره هایی به دانش آموزان ارائه می شود و نوجوانان در قالب عکس، پوستر، مقاله نویسی و فیلم کوتاه، با آسیب و مضرات این مواد آگاه می شوند.

مجوزی صرف هزینه های اینچنینی را نداریم/ زنگ سلامت عوارض بسیاری برای آموزش و پرورش دارد

معزی با بیان اینکه از سال گذشته استان خوزستان کاری فراتر از استان های دیگر انجام داد، افزود: با انتخاب تعدادی از مدارس به آگاه سازی و شناسایی مضرات آسیب ها اجتماعی از جمله بحث مواد مخدر در زنگ آخر به عنوان زنگ سلامت پرداختیم تا خانواده ها در کنار فرزندانشان در این زنگ حضور داشته باشند.


با اعلام نتایج پایش اعتیاد، اعتماد به آموزش و پرورش از بین می رود

وی در ادامه گفت: اما باید بپذیریم گنجاندن دو ساعت به عنوان زنگ سلامت در هفته مستلزم آموزش تعداد زیادی از معلمان و پرداخت حق الزحمه است. ما توانایی این کار را نداریم، یعنی از سوی شورای آموزش و پرورش کشور چنین قانون و مجوزی برای برنامه ریزی و صرف هزینه ها یی اینچنینی را نداریم.

این مدیر اظهار کرد: این گونه کارها نیاز به یک سری دستورات بالا دستی دارد، در کل با این نظر موافقم که به صورت مداوم در هفته ساعاتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود، اما عوارض بسیاری برای آموزش و پرورش در پی خواهد داشت.


معزی تصریح کرد: سال گذشته از سوی تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان پیشنهاد انتشار کتابی با مضموم کاهش آسیب های اجتماعی داده شد که در لیست درسی دانش آموزان گنجانده شود. تابه حال یک فصل این کتاب آماده شده است. تالیف یک کتاب درسی کار آسانی نیست ، اگر بخواهیم یک جمله به کتب تحصیلی دانش آموزان اضافه کنیم این کار باید با بررسی و مشاوره زمان بر کارشناسان انجام شود. پیشنهاد می کنمکه نه تنها در آموزش و پرورش ما بلکه آموزش و پرورش کل کشور کتاب هایی با این عنوان تالیف شود و به ساعات تحصیلی دانش آموزان در مدرسه اضافه شود.

معاون پیشگیری و سلامت آموزش و پرورش اضافه کرد: ما هم اکنون در برنامه های آموزشی آموزش و پرورش با کمبود نیروی شدیدی مواجه هستیم. آنچه اکنون به دلیل کمبود منابع مالی و کمبود نیروی انسانی به صورت محدود از دست ما بر می آید این است که یک سری مربیان مدارس را به صورت محدود پوشش دهیم. معتقد هستم مربیانی که در زمینه آسیب های اجتماعی خصوصا مواد مخدر تدریس می کنند باید معلمانی کاملا توانا، آگاه و مسلط در برقراری ارتباط با دانش آموز باشند.

وی در خصوص پایش اعتیاد در آموزش و پرورش می گوید: در سطح مدارس استان آن دسته از دانش آموزانی را که تا به حال یک بار مصرف داشته و یا معتاد شده اند را غربال و شناسایی می کنیم. عمده این کار توسط مدیر مدرسه با کمک مربی پرورشی و مربی بهداشت مدارس انجام می شود. نتایج پایش را در اداره کل نگه داری و با مناطق مطرح می کنیم، اما به صورت عام اعلام نمی کنیم.

معزی افزود: ما بین خودمان می دانیم که کدام مناطق بیشتر با این مشکل روبرو هستند و برنامه ها و مشاورانمان را به آن منطقه می کشانیم. در صورت اعلام نتایج پایش اعتماد به آموزش و پرورش و مدارس از بین می رود. یک سری از مسائل است که باید با ظرافت انجام شود. اعتماد به سیستم آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است که سبب شده مردم به سمت کسب علم در آموزش و پرورش حرکت کنند و همه ما به دنبال این هستیم که به این اعتماد خدشه ای وارد نشود.

وی عنوان کرد: دانش آموزی که به اعتیاد مبتلا می شوند به مراکز مشاوره معرفی و فرستاده می شوند. در مراحل بالاتر به هسته های مشاوره ارجاع می شود و کار اصلی درمان از آنجا آغاز می شود.

معزی در اشاره به میزان اثر بخشی اقدامات پیشگیری از روی آوردن نوجوانان به مواد مخدر در آموزش و پرورش  گفت: اثر بخشی اقدامات پیشگیرانه ما  به همکاری خانواده ها و فرد مربوط می شود. اگر دانش آموزی با اعتیاد رو به رو باشد و خودش خواهان درمان نباشد و خانواده نیز همکاری نکند ما به عنوان اولیا مدرسه هیچ کاری جهت بهبود این نوجوان نمی توانیم انجام دهیم .

معزی معتقد است :چیزی که به دانش آموز آموزش داده می شود در بعد رفتارهای پرخطر، تصمیم گیری، آموزش تفکرات اجتماعی، حل مساله و تفکر انتقادی همچنین بلوغ و رفتارهایی که منجر به نه گفتن می شود خلاصه است.

:
:
:
آخرین اخبار