تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۹۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هاموند: از سرعت عملیات روسیه در سوریه غافلگیر شدیم
وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه سرعت عملیات روسیه، کشورهای غربی را غافلگیر کرده، گفت مسکو و تهران در مورد آینده رئیس‌جمهور سوریه با غرب و اعراب اختلاف نظر دارند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان روز سه‌شنبه گفت سرعت عملیات روسیه در سوریه «جامعه جهانی» را غافلگیر کرده است.

وی که در برنامه «نیوز نایت» شبکه بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، ابتدا گفت با وجود سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا، که به نظر حادثه‌ای تروریستی می‌رسد، اما راهبرد لندن در قبال گروه داعش تغییر نمی‌کند، «چراکه ما از ابتدا می‌دانستیم با چه گروهی سر و کار داریم.»

هاموند با این حال گفت نحوه مواجه با این تهدید تغییر خواهد کرد، چراکه انگلیس حالا می‌داند که ممکن است داعش تهدیدی برای خطوط هوایی مسافربری باشد.

او افزود: «بر کسی پوشیده نیست که ما علاقه داریم حملات هوایی خود را از عراق به سوریه گسترش دهیم، اما برای این کار لازم است که مصوبه مجلس عوام را داشته باشیم. خوب ما می‌خواهیم زمانی به مجلس عوام برویم که بدانیم اکثریتی قابل توجه از این طرح حمایت می‌کنند، چراکه به صورت سنتی برای اقدامات نظامی خارجی به حمایت گسترده در مجلس نیاز است.»

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: «خوب با تغییراتی که در کادر رهبری حزب کارگر اتفاق افتاده، عدم اطمینانی در مورد وضعیت در مجلس عوام پیش آمده است.»

هاموند در پاسخ به این سوال که آیا بیش از یک سال عملیات هوایی در عراق و سوریه تأثیری بر داعش داشته، گفت: «بله، مسلما داشته، مثلا در عراق ما جلوی پیشرفت آن‌ها را گرفتیم. شما اگر به وضعیت ماه قبل نگاه کنید می‌بینید که آن زمان حتی بغداد در خطر سقوط قرار داشت. داعش اکنون در عراق در مقایسه با روزهای اوجش، 30درصد از اراضی تحت کنترلش را از دست داده است.»

وی ادامه داد: «با این حال ما می‌دانیم که گروهی مانند داعش را نمی‌توان فقط با قدرت هوایی شکست داد، بلکه به نیروهای زمینی هم نیاز است... قرار نیست این نیروها انگلیسی یا  آمریکایی باشند، بلکه باید از نیروهای محلی باشند.»

وزیر خارجه انگلیس افزود: «در عراق، به صورت ایده‌آل این افراد باید در همین کشور بزرگ شده و آموزش دیده باشند... در سوریه هم ما معارضین میانه‌رو را داریم.»

او با پیچیده توصیف کردن اوضاع سوریه، گفت اکنون در این کشور سه نیرو یعنی ارتش سوریه، مخالفین و داعش در حال جنگ با هم هستند. 

هاموند در مورد ورود روسیه به سوریه گفت هدف مسکو تقویت نظام سوریه است. وی افزود: «البته آن‌ها هم در این هدف که باید داعش در بلند مدت شکست داده شود، با ما اشتراک نظر دارند، اما در مورد نحوه رسیدن به این هدف اختلاف داریم.»

وی افزود: «آن‌ها می‌گویند که ابتدا باید رژیم تقویت کرد و بعد سراغ داعش رفت، اما ما می‌گوئیم بدون تعیین تاریخ دقیقی برای کنار رفتن اسد، نمی‌توان مسئله را حل کرد.»

او در پاسخ به این سوال مجری که آیا ناکامی غرب در سوریه نشانگر نبود یک راهبرد مشخص از سوی آن‌ها نیست، گفت: «خوب اینکه بگوئیم هیچ راهبردی نبوده، قطعا درست نیست. اما این درست که سرعت و قاطعیت راهبرد روسیه جامعه جهانی را غافلگیر کرد. ما اکنون در روند پاسخ به آن هستیم، آن‌ها هم همزمان هم حمله می‌کنند و هم پای میز مذاکره هستند.»

عربستان از تسلیحات انگلیسی در یمن استفاده می‌کند

در بخش دیگری از این برنامه هاموند در پاسخ به سوالی در مورد جنگ یمن و اینکه لندن چطور اطمینان می‌یابد که تسلیحات فروخته شده به عربستان در یمن مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، ابتدا گفت که انگلیس «مجوزهای بسیار سخت‌گیرانه و دقیقی» برای ارسال سلاح به دیگر کشورها دارد، اما بعد اذعان کرد: «البته برخی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «اینکه ما بخواهیم صنعت صادرات تسلیحات گسترده‌ای داشته باشیم اما انتظار داشته باشیم که از آن‌ها استفاده‌ای نشود، تا حدی ریاکارانه است.»

او ادامه داد: «برای ما مهم است که استفاده از این تسلیحات بر اساس قوانین بین‌المللی صورت بگیرد.»

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به اصرار مجری در مورد گزارش نهادهای حقوق بشری در رابطه با ارتکاب جرایم جنگی از سوی ریاض، گفت: «خوب برخی از این تسلیحات دارند استفاده می‌شود، اما به صورت قانونی و بر اساس قواعد بین‌المللی. البته اتهاماتی هم در مورد نقض قوانین مطرح شده، که ما آن‌ها را با عربستان در میان گذاشته‌ایم.»

او در پاسخ به این سوال که واکنش ریاض چه بوده، گفت: «خوب، آن‌ها این اتهامات را رد کردند. البته ما می‌دانیم که انکار به تنهایی کافی نیست و باید در این مورد تحقیقاتی صورت گیرد.»

در جریان هشت ماهی که از حملات مداوم عربستان به یمن می‌گذرد، هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند و تاکنون گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنگی از سوی ریاض منتشر شده است. با این حال آمریکا و انگلیس که خود در این عملیات مشارکت لجستیکی دارند، از محکوم کردن جرایم عربستان خودداری کرده‌اند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار