تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۸۰۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال محیط زیست در خوزستان:
اینکه کونوکارپوس عامل تنگی‌نفس است جای تامل دارد!
فعال محیط زیست در خوزستان گفت: اینکه آیا گرده‌افشانی «کونوکارپوس» عامل تنگی‌نفس بیش از 20 هزار خوزستانی است، جای سوال و تامل دارد

کرامت حافظی امروز اظهار کرد: داستان این روزهای کونوکارپوس و اظهاراتی که گرده افشانی این گیاه را عامل تنگی نفس بیش از 20 هزار خوزستانی است، همان داستان حصار ضد خرگوش استرالیاست.

وی افزود: سال 1859 «تامس آستین» مهاجر انگلیسی 24 خرگوش وحشی با خودش به استرالیا آورد و برای شکار در اطراف خانه‌اش رها کرد، خرگوش‌ها که آب‌وهوای استرالیا خیلی خوب بهشان ساخته بود، بعد از چند دهه جمعیتی چند صد میلیونی پیدا کردند و کشاورزی و محیط زیست استرالیا را به هم ریختند.

این فعال محیط زیست در خوزستان ادامه داد: در سال 1901 دولت استرالیا پروژه عظیم حصارکشی را آغاز کرد تا حداقل جلوی ورود خرگوش‌ها به منطقه غربی کشور را بگیرد، حصار پیوسته‌ای به طول یک‌هزار و 833 کیلومتر در عرض 6 سال ساخته شد و تا سال 1907 ساخت این حصار ادامه یافت و ارتباط غرب و شرق استرالیا را مسدود کرد.

حافظی اضافه کرد: کارشناسان خرگوش‌شناس هر چقدر‌ گفتند خرگوش‌ها هم می‌توانند از حصار بالا بروند و هم می‌توانند زیر زمین نقب بزنند فایده‌ای نداشت و حصار ضد خرگوش یک تلاش ناموفق بود و ورود خرگوش به عنوان یک جانور وارداتی که دشمن طبیعی همچون روباه در استرالیا نداشت، باعث خسارات فراوان به طبیعت و اقتصاد استرالیا شد.

*ورود جانوران و گیاهان وارداتی باید با مطالعه و احتیاط انجام شود

وی تصریح کرد: اما وضعیت امروز خوزستان ما را به یاد این اشتباه بزرگ تاریخی می‌اندازد، طرح‌های محیط زیستی و ورود جانوران و گیاهان وارداتی به یک محیط جدید باید همیشه با مطالعه و احتیاط انجام شود تا عواقب مخرب نداشته باشد و واردات گیاهان و جانداران غیر بومی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

حافظی گفت: کنوکارپوس (Conocarpus) از خانواده بادام هندی بوده و در خوزستان بیشتر با نام عوامانه "مورد آمریکایی" شناخته می‌شود و چند سالی‌ست شهرداری اهواز و بدون اخذ پیوست محیط زیستی اقدام به کاشت این گیاه کرده است.

این فعال محیط زیست در خوزستان افزود: این گیاه عوارض مخربی برای خوزستان دارد و از جمله اینکه ریشه‌های این گیاه به ذخایر آب زیرزمینی حمله کرده و آب که جز مهمترین مسائل خوزستان است را تهدید می‌کنند.

*کاهش زنبورهای عسل وحشی مشکلات جدی برای محیط زیست منطقه دارد

وی با بیان اینکه پرندگان و حشرات منطقه به این گیاه علاقه‌ای ندارند و بر شاخه‌های این گیاه لانه نمی‌سازند، توضیح داد: کاشت فراوان کونوکارپوس کاهش محل لانه سازی پرندگانی چون بلبل خرما خوزستان و زنبورهای عسل وحشی که در درختان کندو می‌سازند را نیز تهدید می‌کند.

حافظی ادامه داد: کاهش زنبورهای عسل وحشی مشکلات جدی برای گیاهان بومی خوزستان و خطر نابودی محیط زیست منطقه را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: ریشه‌های کونوکارپوس نیز سیستم فاضلاب معیوب و آلوده خوزستان و اهواز را تخریب می‌کنند، گفته می‌شود برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقدام به کاشت فراوان کونوکارپوس کردند، اما پس از اطلاع از خطرات این گیاه برای آب‌های زیر زمینی، این گیاهان را ریشه کن و اقدام به کاشت نخل و زیتون کردند.

*کاشت «اکالیپتوس» بادام‌های کوهی جنگل‌های زاگرس را نابود کرده است

حافظی خاطرنشان کرد: خوزستان مشکلات فراوانی از این قبیل دارد و حتی مشاهده شده که درختان غیربومی اکالیپتوس را برای احیای جنگل‌های زاگرس در خوزستان روی کوه‌های مسجدسلیمان و ایذه کاشته‌اند در حالیکه بادام‌های کوهی این مناطق را که درختان بومی بوده نابود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اما اینکه آیا گرده افشانی کونوکارپوس عامل تنگی نفس بیش از 20 هزار خوزستانی است؟ جای سوال و تامل دارد.

این فعال محیط زیست در خوزستان تشریح کرد: هم اکنون در خوزستان و اهواز در این فصل پاییز و بر روی این درختان هیچ نشانی از گرده افشانی نیست و همینطور گرده افشانی در باران نیست و در زمان وزش نسیم صورت می‌شود و مطرح کردن یک موضوع باید دلایل علمی مستدل داشته باشد.

حافظی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود از بیماران تنفسی خوزستان تحقیق علمی و فراگیر انجام شود و آب دهان آنها از نظر آثار کونوکارپوس بررسی شود.

*خوزستان مشکلات مختلف زیست محیطی دارد

وی همچنین عنوان کرد: خوزستان مشکلات مختلف زیست محیطی دارد که عموما عواملی مانند انتقال آب‌های وزارت نیرو از سرشاخه‌های کارون، غلظت فاضلاب به دلیل کاهش ورودی آب و نامناسب بودن سیستم فاضلاب، مشکلات صنایع آلاینده نفت، پتروشیمی، نیشکر، شوری آب سد گتوند به دلایل عدم کارشناسی صحیح، خشکاندن هورها و تالاب‌ها را باید مطرح کرد که هر کدام از این طرح‌های بدون پیوست محیط زیستی مانند داستان حصار ضد خرگوش استرالیا مخرب و نابود کننده است.

این فعال محیط زیست در پایان بیان کرد: همه این مسائل نشان می‌دهد که برای هر فعالیت عمرانی یا ورود گیاهان و جانوران و آبزیان جدید در یک منطقه باید با رعایت پیوست محیط زیست اقدام شود.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
2
آقاي حافظي بسيار جالب بود دقيقا الان من هم چند روزه دارم به اين فكر ميكنم اصلا روي اين درختها گلي وجود نداره كه بخوان گرده افشاني كنند و ديگر اينكه بايد از مسؤلان پرسيد آيا بهتر از درخت مركبات ميتوان پيدا كرد كه باعث زيبايي شهرهاي خوزستان بشه چرا اصلا در فضاي سبز شهرهاي خوزستان اصلا از اين درختان استفاده اي نشده
:
:
:
آخرین اخبار