تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۰۸۲۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برخی‌ نسبت به توانمندی علمی کشور سیاه نمایی می‌کنند
برخی‌ نسبت به توانمندی علمی کشور سیاه نمایی می‌کنندرییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به این که دغدغه رهبری ایجاد بارقه های امید به صورت ویژه در میان جوانان است، گفت: متاسفانه برخی با گفته ها و اقدامات، به اسباب نوعی سیاه نمایی یا نا امیدی در جامعه دامن می زنند.

دکتر علی‌حسین حسین‌زاده، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان، در گفت و گو با  رسا، با اشاره به این که پس از انقلاب اسلامی در حوزه آموزش گام های بلند و جهش داری برداشته شد، ابراز داشت: اعتماد به نفسی که از طریق انقلاب اسلامی شکل گرفت، تأثیر بسیار وسیعی در حوزه آموزش و دانشگاهی ایجاد کرد؛ با این خودباوری شاهد بارقه های امید در حوزه های علمی هستیم که امروزه مایه افتخار است.

وی با بیان این که ارتقای کمی و تنوع رشته ای همه از طریق خودباوری شکل گرفته و امروزه در دانشگاه های گوناگون شاهد آموزش جوانان این مرز و بوم به عنوان اساس جامعه هستیم، اظهار داشت: رهبرمعظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان با عنوان «نخبگان فردا» به ایجاد بارقه های امید به ویژه در میان جوانان اشاره کردند.

این مقام مسؤول با اشاره به این که متاسفانه برخی با گفته ها و اقدامات، به اسباب نوعی سیاه نمایی یا نا امیدی در جامعه دامن می زنند، گفت: به یقین سرمایه ایجاد شده از طریق آموزش، تخصص شکل گرفته و وجود افراد دانا و آموزش دیده در جامعه، در منطقه بی نظیر است.

حسین زاده با اشاره به این که در بحث مسائل توسعه، انسان توسعه یافته به عنوان مهم ترین محور آن مطرح است، اظهار داشت: بیش از بحث ابزار، سرمایه و امکانات، امروزه و تقریبا در دو، سه دهه اخیر رویکرد به سمت انسان توسعه یافته و آموزش دیده و فکور بوده است؛ با این وجود می توان به آینده بهتر برای جامعه و قالب های توسعه و پیشرفت بخشی از این شعارها امیدوار شد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به این که جامعه ایران، امروز از لحاظ انسان توسعه یافته واقعا مایه افتخار و امید امت اسلام است، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در این زمینه وظایف سنگینی بر عهده داشته و پیشرفت های خوبی دارند؛ مسأله کیفی سازی حوزه آموزش باید مورد توجه قرار گیرد؛ در پرتو کمیت ایجاد شده که در برخی محل ها موفق به غلبه کیفیت بر کمیت نشده و گاها مشکلاتی در حوزه آموزش وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی دقیق تر و دورنمای بهتر آن در دانشگاه ها هستیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی و اجتماعی و مهم ترین بخش آنها یعنی اشتغال که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در راستای ایجاد رشته ها و تنوع در حوزه های آموزشی افرادی پذیرش و پس از طی دوره تحصیلی فارغ التحصیل شده اند، اما نتوانسته ایم به ازای آنها در جامعه شغل ایجاد کنیم و این معضل پیش روی جامعه ایران قرار دارد.

این مقام مسؤول با اشاره به این که دولتمردان، مسؤولان و دلسوزان انقلاب باتوجه به نیروهای کارآمد جامعه، در زمینه اشتغال فعال تر عمل کنند و به میزان بالاتری به این مسائل توجه کرده تا بتوان زمینه های بهتری را فراهم کرد، گفت: دانشگاه علمی کاربردی نزدیک به 23 سال از عمر آن می گذرد و در راستای کیفی سازی حوزه آموزش و اشتغال زایی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی شکل گرفته که امیدواریم بتواند رسالت خود را انجام دهد.

حسین زاده ترویج آموزش های مهارتی را مهم ترین بحث در حوزه دانشگاه علمی، کاربردی خواند و ادامه داد: این دانشگاه به گونه ای آموزش های خود را با رویکرد عملی، مهارتی ارائه می دهد که فارغ التحصیلان این رشته ها به سمت و سوی کارآفرینی سوق پیدا کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان تأکید کرد: با توجه به آموزش های کاربردی تا حدودی می توان بخشی از آموزش ها را به سوی ایجاد اشتغال از سوی این افراد هدایت کرد.

وی با تبیین راهکار عملی برای جلوگیری از سیاه نمایی برخی ها خاطرنشان کرد: اگر به اقدامات انجام شده و تحول به وجود آمده در حوزه آموزش از ناحیه همه به ویژه متخصصان، روشنفکران و تأثیرگزاران جامعه دقت شود، هیچ گاه شاهد سیاه نمایی برخی ها نخواهیم بود. این مقام مسؤول با تأکید براین که در دولت های مختلف باید به حوزه برنامه ریزی عمل شود، گفت: اگر بیانات رهبر معظم انقلاب مورد دقت قرار گیرد و به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی، با تربیت نیروهای توانمند به میزان بالایی می توان در تبلور چنین اقتصادی مشارکت داشت.

حسین زاده با بیان این که از طریق ایجاد مهارت تا حدود بسیاری باید به سمت کارآفرینی پیش رفت، افزود: آسیب و دغدغه ای به لحاظ اجتماعی در اشتغال وجود دارد چراکه امروزه در خانواده ها ابراز نگرانی نسبت به این مسأله وجود دارد؛ در خوزستان با توجه به ظرفیت های آن اقداماتی همچون ایجاد مرکز آموزشی گردشگری در مهر ماه سال جاری انجام شده است. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به این که در ایران اسلامی با توجه به ظرفیت ها از جاذبه گردشگری به عنوان صنعت می توان به راحتی اشتغال زایی و درآمد زایی ایجاد کرد، ادامه داد: در زمینه هوانوردی با هواپیمایی نفت مجموعه وارد گفت و گو شده است؛ در حوزه بین الملل تفاهم نامه ای با شرکت ملی حفاری به امضا رسید که بتوان دانشجوهایی از کشور عراق جذب شود و در زمینه هلال احمر، مسائل امدادی و ایمنی، مرکزی در شهرستان آبادان در حال راه اندازی است.
:
:
:
آخرین اخبار