تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۵۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیکوکاری یا تکدی‌پروری/ روایت افزایش متکدیان در ایذه
تعداد متکدیان غیربومی شهر ایذه نسبت به چندماه گذشته به‌صورت یکباره به چند برابر افزایش پیدا کرده است
حس انسان‌دوستی و عاطفی در وجود همه مردمان این سرزمین زبان‌زد بوده و است، هیچ کاری در این جهان هستی نیز خوشایندتر از رضایت درونی بر اثر انجام یک عمل نیک خداپسندانه نیست، عملی که منجر به خشنودی یک انسان و باز شدن گرهی از مشکلات هم‌نوعانمان شود.

بدون شک عواطف، مهمان نوازی و انسان‌دوستی مردمان استان خوزستان و شهرستان ایذه بر هیچ یک از هموطنان پوشیده نیست، مردم ایذه که هیچ‌گاه از این آداب چندین هزار ساله اجدادی خود به دور نبوده‌اند، همواره پیشقدم بودن خود را در کارهای خیر و با اندک داشته‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

آئین انسان‌دوستی و کمک به هم‌نوع در هر زمان و با هر شرایطی موجب ابراز خرسندی یک فرد نیکوکار از کرده خود خواهد شد، اما گاهی نیز پیش می‌آید که افرادی از جهت سوءاستفاده از این احساسات زیبا، دست به اقداماتی می‌زنند که آن را به جز کاسبی نمی‌توان نام نهاد.

این روزها با حرکت در سطح خیابان اصلی و میادین مرکزی شهر ایذه متوجه افزایش بی‌رویه تعداد متکدیان خواهیم شد، افرادی که شاید توجه عاطفی مردم این شهرستان به آنها و کسب درآمد خوب، دلیل اصلی افزایش بی‌رویه‌شان بوده است.

بدون شک حرکت آزادانه این افراد در سطح شهر و عدم برخورد مسئولان امر با آنها موجب افزایش بیش از حد تعدادشان در خیابان‌های این شهر شده است.

مسیر حرکتی این متکدیان غیربومی که گاها و به ظاهر برخی از آنها از پاکستان و کشورهای شرقی کشور به نظر می‌آیند، به گونه‌ای‌ست که صحنه‌های خشونت بار به همراه لحظاتی که همراه با دلسوزی خواهد بود را در ذهن رهگذران تداعی می‌کند.

از کشیدن آستین و لباس رهگذران تا دراز شدن کودکان همراه این افراد کف خیابان و پیاده‌روها تنها برای تحریک حس نوع‌دوستی و حمله به ماشین‌های پشت چراغ قرمز برای گرفتن پول و مطرح کردن انواع التماس‌ها و خواهش‌ها، صحنه‌هایی‌ست که روزانه برای هر یک از شهروندان ایذه‌ای به تکرار قابل مشاهده است.

حال انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی خود تدابیری را جهت ساماندهی به وضعیت این افراد و جمع‌آوری آنها از سطح شهر اندیشیده تا عابران با آرامش و آسایش بیشتری در سطح خیابان‌ها عبور کنند.



*بهزیستی مسئولیتی در قبال جمع‌آوری متکدیان ندارد!

رئیس اداره بهزیستی ایذه اما اظهار کرد: ساماندهی به وضعیت موجود در سطح شهر و جمع‌آوری متکدیان از سطح معابر از وطایف اولیه این اداره به‌حساب نمی‌آید، زیرا سد معبر متولی خاص خود را دارد.

حمیدرضا سعیدی با بیان اینکه این اقدام باید توسط مسئولان اجرائیات شهرداری و نهادهای همکار با آنها صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در صورت جمع‌آوری این افراد از سطح شهر، بهزیستی وظیفه دارد نسبت به شناسایی وضعیت افراد واجد شرایط جهت حمایت اقدام کند.

وی افزود: در صورت انجام طرح جمع‌آوری متکدیان، بهزیستی نیز با شناسایی افراد معتاد در بین آنها نسبت به انتقال این افراد به کمپ ترک اعتیاد اقدام و یا در صورت وجود داشتن افراد معلول در بین آنها نیز، با طی کردن روال خاص خود اقدام به قرار دادن تحت پوشش این افراد می‌کند.


*تشخیص متکدی واقعی سخت است!/ وظایف مربوط به شهرداری و شورای شهر پیگیری خواهد شد

رئیس شورای شهر ایذه نیز اظهار کرد: این موضوع نه تنها در ایذه، بلکه در کلانشهرهای کشور نیز به یک معضل تبدیل شده است.

هدایت‌الله سلحشور با بیان اینکه در نبود اشتغال و وجود بیکاری در سطح مناطق، این یک امر طبیعی است، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع نیز یک سری از افراد هستند که نسبت به این امر سوءاستفاده و اقدام به‌کار تکدی‌گری می‌کنند.

وی اضافه کرد: قطعا این موضوع در دستور کار جلسه شورای شهر قرار داده می‌شود و تصمیم‌گیری درباره آن صورت خواهد گرفت.

سلحشور در پایان با اشاره به اینکه آنچه به شهرداری و شورای شهر مربوط شود، قطعا پیگیری خواهد شد تصریح کرد: در شرایط کنونی، بسیار سخت است که بخواهیم تشخیص دهیم که کدام شخص متکدی در خیابان‌داری شرط لازم برای کمک‌های مردم بوده و یا نیست.
مرجع / فـارس
برچسب ها: ایذه ، تکدی گری
:
:
:
آخرین اخبار