تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۵۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهش آموزش و پرورش خوزستان:
هوشمندسازی مدارس در خوزستان کاربردی نشده است
با وجود هوشمندسازی مدارس و وجود ویدئو پروجکشن عالی در مدارس از امکانات و زیر ساخت های هوشمند سازی به درستی و در حد ظرفیت استفاده نشده است
معاون پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه مدارس این استان از نظر ظاهری و ساختاری هوشمندسازی شده اند گفت: مسوولان مربوطه همت و اراده ای برای کاربردی کردن هوشمندسازی مدارس از خود نشان ندادند.

حرج چلداوی روز یکشنبه در نخستین نشست کانون پژوهش شماره 2 استان خوزستان در سالن کنفرانس مدیریت آموزش وپرورش دزفول افزود: با وجود هوشمندسازی مدارس و وجود ویدئو پروجکشن عالی در مدارس از امکانات و زیر ساخت های هوشمند سازی به درستی و در حد ظرفیت استفاده نشده است لذا برای اجرای این امر چند مدرسه در استان خوزستان باید به عنوان پایلوت در نظر گرفته شوند.

وی با بیان اینکه اکتشافات بدون امکانات و بر پایه تفکر افراد مستعد پایه ریزی شده اند.
افزود: باید از امکانات و نرم افزارهای موجود در جهت توسعه پژوهش در مدارس به درستی استفاده شود.

چلداوی با بیان اینکه ظرفیت و پتانسیل آموزش وپرورش از پتانسیل موجود در دانشگاه چمران اهواز بیشتر است افزود: افراد با استعداد و علاقمند زیادی بویژه در حوزه علوم انسانی در خوزستان وجود دارد که باید برای آنها ایجاد انگیزه کرد.

معاون پژوهشی اداره کل آموزش وپرورش خوزستان گفت: بزودی همایش اهل قلم برگزار و از معلمان نمونه تقدیر خواهد شد تا با ایجاد انگیزه شاهد توسعه کارهای پژوهشی در سطح استان باشیم ضمن اینکه فعالیت های پژوهشی و تولید مقاله باید در حکم کارگزینی افراد و ارزشیابی پایان سال مدیران دیده شود تا از این طرق برای پژوهشگران جهت ادامه کارهای پژوهشی انگیزه ایجاد کرد.

وی به مشکل کمبود اعتبارات پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: یک درصد اعتبارات به پژوهش اختصاص دارد اما در دوسال گذشته هیچ اعتباری برای پژوهش پرداخت نشد البته امسال قول پرداخت اعتبارات پژوهشی داده شده است.

وی گفت: آموزش وپرورش پنج میلیارد ریال از سال گذشته به معاونت های مناطق مختلف آموزش وپرورش خوزستان بدهی دارد که دومیلیارد آن محقق شده که در اختیار مناطق مختلف قرار خواهد گرفت.

چلداوی نیروی مازاد را یکی دیگر از مشکلات آموزش وپرورش استان خوزستان دانست و گفت: نشستی در این خصوص با حضور مدیر کل آموزش و پرورش و معاونان برگزار و این موضوع بررسی خواهد شد.

رییس گروه تحقیقات و پژوهش اداره کل آموزش وپرورش خوزستان نیز در این نشست گفت: پژوهش با سه رویکرد کمی ،کیفی و رویکرد آمیخته کیفی و کمی دنبال می شود که در رویکرد کمی پژوهشگر از طریق پرسشنامه به پاسخ سوالات خود می رسد.

عبدالحسین عبادی افزود: در رویکرد کیفی پژوهش نیز،فرد با مشاهده ،آزمایش وسندکاوی و مصاحبه به پاسخ می رسد.

وی گفت: در کشور افزون بر 200 پژوهش توسط وزارت آموزش وپرورش با رویکرد کمی وکیفی در زمینه افت تحصیلی انجام شده که در این پژوهش ها 64 عامل جهت بهره برداری استخراج گردید.

عبادی با اشاره به برنامه های هفته پژوهش گفت: با وجود محدودیت های موجود گردهمایی ارایه یافته های پژوهشی کانون پژوهش در خوزستان برگزار می شودتا شاهد رشد وبالندگی معلمان باشیم.

رییس گروه تحقیقات و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش خوزستان پیشنهاد کرد نشست هم اندیشی پژوهشی برای مسئله یابی و ارائه راهکار عملی برگزار تا رویه های موجود اصلاح شود .

وی افزود: برای استفاده بهینه از یافته ها ،باید یافته ها را به سمت نشر الکترونیکی هدایت کرد که در این راستا 450 مقاله پژوهشی معلمان خوزستانی جمع آوری و خلاصه شده تا بصورت الکترونیکی در اختیار مناطق مختلف استان قرار گیرند.

عبادی اظهار کرد: تا سال 1385،تمام یافته های پژوهشی آموزش وپرورش در یک هزار و 226 صفحه منتشر شد که در دسترس می باشند.

وی نیازسنجی ومسئله یابی را مقدمه کارهای پژوهشی دانست و گفت: آسیب های ناشی از کنکور دامن گیر نظام آموزشی شده و این آسیب به مهدهای کودک نیز سرایت کرده است.
 
وی بر استفاده چندمتغیر در مسایل مربوط به آموزش وپرورش تاکید کرد و افزود: در برخی موارد علاوه بر آموزش وپرورش،روانشناسی،اقتصاد و جامعه شناسی و دیگر علوم نیز دخیل هستند که باید برای حل مسایل از این حوزه ها نیز استفاده کرد.

معاون پژوهشی مدیریت آموزش وپرورش دزفول نیز گفت: در تحقیقی که در استان اصفهان انجام شد مشخص شد 80 درصد از معلمان به پژوهش علاقمندند ولی تنها 20 درصد آنها به علم پژوهش آگاهی دارند.

بهروز زبرجد در خصوص اجرای کامل طرح هوشمند سازی مدارس نیز افزود: هوشمندسازی مدارس شامل مراحل هوشمندسازی سخت افزاری ، هوشمندسازی مدرسه ، هوشمند سازی معلم و هوشمندسازی خانواده می باشد که تاکنون مرحله اول آن اجرا شده وباید وارد مرحله دوم شد.

وی افزود:به طور قطع نمی توان همه افراد را هوشمند و پژوهشگر کرد ولی هوشمند کردن یک نفر نیز تغییر گسترده ای به دنبال خواهد داشت.

زبرجد فعالیت های پژوهشی را زمان بر دانست و گفت:در مناطق محروم نیز به دلیل وجود پتانسیل و استعداد فراوان می توان فعالیت های پژوهشی انجام داد.

در این نشست که با حضور معاونان پژوهشی آموزش وپرورش خوزستان برگزار شد در خصوص رفع مشکلات پژوهش بحث و تبادل نظر گردید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار