تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۰۸۵۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
20 میلیارد دلار خانه خالی داریم
مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: در 10 سال گذشته بالاتر از 27 میلیارد دلار واحد مسکونی قبل از پایان یافتن عمر مفید‌ آنها تخریب شده است.

حسین عبده‌تبریزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا دولت برای مسکن همانند کاری که برای بحث خودرو و اعطای تسهیلات اقدام کرد، توجه ویژه‌ای برای خروج از رکود مسکن نمی‌کند، گفت: در مورد برون‌رفت از رکود همه به خوبی می‌دانند که بخش مسکن می‌تواند یک نقش راهبری و پیش‌آ‌هنگی برای اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: همان طور که بارها گفته شده است، بخش مسکن ارتباط زیادی با صنایع مختلف در کشور دارد، به طوری که در حال حاضر رکود مسکن باعث شده 20 کارخانه سیمان تعطیل و وضعیت چندان خوشایندی برای بخش تولید کاشی و سرامیک و فولاد در کشور وجود نداشته باشد.

عبده تبریزی مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت به راحتی می‌داند که بخش مسکن اگر راه بیفتد، مشکل اقتصادی حل می‌شود، اما در عین حال نمی‌خواهیم کار بیهوده انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 میلیارد دلار خانه خالی در کشور داریم، گفت: این رقم نشان می‌دهد که این میزان خانه خالی در کشور هم‌تراز درآمد نفت کشور است، پس  اگر در این واحدها سرمایه‌گذاری می‌کردیم، مشکل حل می‌شد و مردم می‌توانستند به راحتی اقساط خود را پرداخت کنند.

مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پس بنابراین نتیجه می‌گیریم، دولت نمی‌خواهد هر کاری را انجام بدهد که بخش مسکن رونق پیدا کند، پس کاری کنیم که به درد مردم بخورد و به رفاه مردم اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی در تنگنای مالی قرار داریم باید پول در اقتصاد تزریق شود، تصریح کرد: در رکود سال 2008 دولت‌های سرمایه دار دنیا 14هزار میلیارد دلار برای خروج از رکود خرج کردند اما دولت ما در حال حاضر منابع مالی در اختیار ندارد.

به گفته عبده تبریزی، یکی از منابع دیگر برای خروج از رکود موضوع بانک‌ها است که در حال حاضر بانک‌ها هم با تنگنای اعتباری مواجه هستند که یکی از این عوامل تفاوت نرخ سود بین بانک و تورم است.

عبده تبریزی اضافه کرد: تشخیص ما این است که منابع خرید مسکن باید برای تمام گرو‌ه‌ها باشد، تا اقساط آن را پرداخت کنند، اما موضوعی باید به آن توجه شود، این است که پرداخت اقساط از این به بعد مشکل‌تر خواهد شد، چرا که تورم دیگر همانند سالهای گذشته نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید چه میزان تسهیلات باید در بخش مسکن پرداخت شود، گفت: بانک مسکن باید سالانه 1500 میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت کند، بنابراین تلاش می‌کنیم که بخش مسکن در مسیر درست حرکت کند و همانند گذشته که در مسیرهای غلط حرکت می‌کرد، این حرکت را ادامه ندهند.

عبده تبریزی گفت: یکی از این مسیرهای غلط این بود که قبل از اینکه عمر مفید ساختمان‌ها به اتمام برسد، یک واحد مسکونی تخریب و مجدداً یک واحد مسکونی دیگر احداث می‌شد، بنابراین عددی که برای این تخریب‌ها در 10 سال گذشته از بابت واحدهای مسکونی قبل از اتمام عمر مفید آنها در دست است، این است که این عدد بالاتر از 27 میلیارد دلار است.

وی تأکید کرد: در کجای دنیا شاهد هستید که با واحدهای مسکونی این گونه برخورد می‌کنند، بنابراین واحد مسکونی که 50 سال دیگر عمر دارد، چرا باید تخریب شود.

مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌اندازی بورس مسکن گفت: چیزی به نام بورس مسکن در دنیا وجود ندارد، چون مسکن یک کالای استاندارد نیست و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه مسکن در تقابل اتفاقاتی که در اطراف آن می‌افتد قیمت آن بالا و پایین می‌شود گفت: کسانی که در مورد راه‌اندازی بورس مسکن اظهارنظر کردند، قطعاً در باره یک بازار فرابورس صحبت کرده‌‌اند.

وی همچنین در مورد اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده گفت: اخیراً شنیده‌ام که بانک مرکزی در تکاپو است، منابع جدیدی برای اعطای تسهیلات به بافت فرسوده اقدام کند، چرا که در خبرها شنیده‌اید که بانک‌ها تمایل به پرداخت تسهیلات به بافت‌های فرسوده نداشته‌اند.

به گفته وی دولت مُصر است که این دولت‌ها و این تسهیلات تا پایان امسال به بافت فرسوده تزریق شود.

عبده‌تبریزی گفت: هر چقدر نرخ سود بانکی کاهش یابد به نفع بازار اجاره در قیمت مسکن است.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه ساختار بخش مسکن در کشور تغییر کرده است، افزود: در حال حاضر با تسهیلات موجود مسکن متقاضیان نمی‌توانند خانه ای خریداری کنند در حالی که در سایر کشورهای دنیا تسهیلات 50 تا 80 درصد از قیمت تمام شده مسکن را تشکیل می دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به 11 درصد رسیده اما نرخ سود بانکی هنوز 30 درصد است، بنابراین باید این نرخ کاهش پیدا کند.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه قیمت واحدهای تجاری از 8 سال پیش تاکنون افزایشی نداشته است، گفت: نرخ کالاهای اساسی کاهش یافته است، به همین دلیل پیش بینی می کنیم که در آذرماه تورم نقطه‌ای یک رقمی شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بازار رهن ثانویه را توسعه دهد، گفت: در حال حاضر خرید مسکن به طور متوسط در یک دوره 25 ساله اتفاق می‌افتد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود سرمایه گذاری خارجی به این بخش گفت: زمانی می توان این کار را انجام داد که تورم در کشور افزایش پیدا نکند و نرم ارز ثابت باشد، چرا که با افزایش نرخ ارز بدهی های خارجی سخت خواهد شد.

همچنین علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن که همزمان به عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن انتخاب شده‌ است در نشست امروز گفت: برگزاری همایش‌های سیاست‌های توسعه مسکن در ایران از دهه 70 شمسی شروع به کار کرد که امسال پانزدهمین دوره آن را در دانشگاه تهران در هفت محور برگزار می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن افزود: همایش سیاست‌های توسعه مسکن با هفت محور ازجمله مسکن اجتماعی با هدف تامین مسکن اقشار کم‌درآمد، بازآفرینی‌شهری پایدار با هدف ساماندهی به بافت‌های فرسوده، برنامه‌ریزی شهری و سیاستگذاری زمین به ویژه سیاست‌های قیمت‌گذاری زمین در شهرهای بزرگ، فناوری در صنعت ساختمان، مسکن روستایی و حوزه‌های مسکن اجتماعی و تاکید بر ساختارهای اجتماعی و عدم تجمع فقرا برگزار می‌شود.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار