تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۶۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال محیط زیست در خوزستان تاکید کرد:
لزوم متوقف کردن کاشت «کونوکارپوس» در اهواز
این سئوال جدی و مهم مطرح می‌شود که دولت مشکلات را از کونوکارپوس می‌داند پس چرا همچنان در حال کاشت نهال‌های این گیاه در اهواز است

کرامت حافظی امروز اظهار کرد: این روزها بحث آلودگی و مشکلات تخریب محیط زیست در خوزستان بسیار گرم است، آمار تکان دهنده بیماران تنفسی خوزستان در سه سال گذشته نشان از فاجعه‌ای بزرگ می‌دهد، سال 92 حدود 23 هزار، سال 93 حدود 18 هزار و سال 94 بیش از 24 هزار خوزستان پس از نخستین باران‌های آلوده به اورژانس‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: این آمار بیمارانی‌ست که پس باران‌ها مراجعه کردند، آمار بیمارانی که به درمانگاه‌های آسم و آلرژی و درمانگاه‌های ریه مراجعه می‌کنند تا کنون اعلام نشده، آمار بیمارانی که بر اثر تخریب محیط زیست خوزستان به مطب‌‌های خصوصی مراجعه می‌کنند چند نفر است؟

فعال محیط زیست در خوزستان تصریح کرد: آمار کودکانی که سابقه بیماری‌های تنفسی در خانواده‌هایشان نیست چند نفر هستند، آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرده‌های میزان افزایش بیماری های تنفسی در کودکان خوزستان حدود 100 درصد افزایش داشته است.

حافظی اضافه کرد: برخی آمارها نشان می‌دهد که اهواز آلوده‌ترین شهر جهان و کارون در حال تبدیل شدن به بزرگترین فاضلاب جهان است، برداشت آب از سرشاخه‌های کارون توسط سازمان آب منطقه‌ای اصفهان و زیر نظر وزارت نیرو ادامه دارد تا تالاب‌ها و هورهای خوزستان خشک‌تر شوند و ریزگردها افزایش یابند.

وی ادامه داد: خشکاندن هور العظیم توسط وزارت نفت ادامه دارد، صنایع آلوده کننده نیشکر و پتروشیمی و خودورهای آلوده کننده همچنان در آلوده کردن خوزستان می‌تازند، و این وسط همه مشکلات تنفس را گردن گیاهی گذاشتند که چند سالی‌ست وارد می‌شود و حتی مردم بدون آنکه نام دقیق آن را بدانند با حضورش روبرو شدند.

فعال محیط زیست در خوزستان گفت: با اینکه برای ورود هر گیاه و یا جانور وارداتی باید پیوست محیط زیست وجود داشته باشد اما این گیاه همچنان حتی پس از اینکه به عنوان عامل اصلی بیماری‌های مردم خوزستان معرفی شد توسط شهرداری‌ها در حال کاشت است، همین امروز 25 آبان‌ماه جاری و پس از آن همه مشکل باز هم نهال های این گیاه در حال کاشت در بلوارهای اهواز است.

حافظی تصریح کرد: کنوکارپوس (Conocarpus) از خانواده بادام هندی بوده و در خوزستان بیشتر با نام عوامانه "مورد آمریکایی" شناخته می‌شود و چند سالی‌ست شهرداری اهواز و بدون اخذ پیوست محیط زیستی اقدام به کاشت این گیاه کرده است.

وی بیان کرد: این گیاه عوارض مخربی برای خوزستان دارد و از جمله اینکه ریشه‌های این گیاه به ذخایر آب زیرزمینی حمله می‌کنند و آب که جزو مهمترین مسائل خوزستان است را تهدید می‌کنند، پرندگان و حشرات منطقه به این گیاه علاقه‌ای ندارند و بر شاخه‌های این گیاه لانه نمی‌سازند.

حافظی اضافه کرد: کاشت فراوان کونوکارپوس کاهش محل لانه سازی پرندگانی چون بلبل خرما خوزستان و زنبورهای عسل وحشی که در درختان کندو می‌سازند را تهدید می‌کند کاهش زنبورهای عسل وحشی مشکلات جدی برای گیاهان بومی خوزستان و خطر نابودی محیط زیست منطقه را به دنبال دارد.

این فعال محیط زیست در خوزستان افزود: ریشه‌های کونوکارپوس نیز سیستم فاضلاب معیوب و آلوده خوزستان و اهواز را تخریب می‌کنند؛ گفته می‌شود برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقدام به کاشت فراوان کونوکارپوس کرده اما پس از اطلاع از خطرات این گیاه برای آب‌های زیر زمینی، این گیاهان را ریشه کن و اقدام به کاشت نخل و زیتون کرده‌اند.

وی توضیح داد: خوزستان مشکلات فراوانی از این قبیل دارد و حتی مشاهده شده که درختان غیر بومی اکالیپتوس را برای احیای جنگل‌های زاگرس در خوزستان روی کوه‌های مسجدسلیمان و ایذه کاشته‌اند در حالیکه بادام‌های کوهی این مناطق را که درختان بومی بوده نابود کرده‌اند.

حافظی گفت: اما اینکه آیا گرده افشانی کونوکارپوس عامل تنگی نفس بیش از 24 هزار خوزستانی است؟ جای سئوال و تامل دارد.

فعال محیط زیست در خوزستان خاطرنشان کرد: هم اکنون در خوزستان و اهواز در این فصل پاییز و بر روی این درختان هیچ نشانی از گرده افشانی نیست و همینطور گرده افشانی در باران نیست و در زمان وزش نسیم صورت می‌گیرد و مطرح کردن یک موضوع باید دلایل علمی مستدل داشته باشد و پیشنهاد می‌شود از بیماران تنفسی خوزستان تحقیق علمی و فراگیر انجام شود و آب دهان آنها از نظر آثار کونوکارپوس بررسی شود.

*گیاه‌پزشکان علت مشکلات تنفسی را کونوکارپوس نمی‌دانند

وی تصریح کرد: البته گیاه‌پزشکان علت مشکلات تنفسی را کونوکارپوس ندانسته و وجود این گیاه وارداتی را خطری برای نابودی حشرات و پرندگان مفید خوزستان می‌دانند، اما این سئوال جدی و مهم مطرح می‌شود که دولت که مشکلات را از کونوکارپوس می‌داند چرا همچنان در حال کاشت نهال‌های این گیاه در اهواز است.

حافظی افزود: امروز بیشتر مشکلات محیط زیست خوزستان دولتی هستند، دولت است که باید جلوی انتقال آب‌ها و سرشاخه‌های کارون به اصفهان را بگیرد؛ اما وزیر نیرو بر برداشت یکی دیگر از سرشاخه‌های بزرگ کارون به نام تونل بیرگان(سومین تونل کوهرنک) در هفته گذشته تاکید کرد تا ریزگردها در خوزستان افزایش و غلظت فاضلاب کارون بیشتر شود.

فعال محیط زیست در خوزستان اضافه کرد: از سوی دیگر بحث ساماندهی کارون مطرح می‌شود و سئوال‌های بی‌جوابی در خصوص کارون این رود تمدن ساز، به‌راستی بدون کارون و تبدیل این رود به فاضلاب سلامتی مردم خوزستان چه می‌شود؟ مردم و مسولان محلی، رسانه‌ها و نمایندگان خوزستان باید پاسخ این سئوال‌ها را بدانند که آیا انتقال طرح‌های تونل بیرگان، بهشت آباد، خدنگستان، بازفت، سدهای خرسان و ... از سرشاخه‌های کارون برای صنایع و برنجکاری اصفهان همچنان ادامه خواهد داشت؟

وی بیان کرد: حال اینکه تونل‌های یک و دو کوهرنگ از سال 32 تا کنون آب سرچشمه‌های کارون را به زاینده رود منتقل کرده و انتقال بیشتر آب از مسیر خدادادی و طبیعی کارون به زاینده رود فاجعه بزرگی برای تمدن، محیط زیست و کشاورزی چهارمحال بختیاری (سرچشمه کارون) و خوزستان (پایین دست کارون) خواهد بود.

حافظی عنوان کرد: آیا در طرح ساماندهی کارون حذف انتقال آب از سرشاخه‌های کارون ادامه دارد؟ آیا این هیئت از 12 طرح انتقال آب سرشاخه‌های کارون و تونل بیرگان و بهشت آباد که بزودی بهره برداری می‌شود بازدید کرده‌اند؟ آیا خشکاندن هورها و تالاب‌ها همچنان توسط وزارت نیرو و نفت ادامه خواهد داشت؟ آیا فاضلاب‌های شهری شهرهای مسیر رودهای کارون و دز همچنان به رودخانه سرازیر می‌شوند؟ کوه نمک گتوند همچنان در کارون ذوب خواهد شد؟ پس آب نیشکر چه خواهد شد؟

فعال محیط زیست در خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه همیشه و به‌ویژه پس از باران‌ها مردم گرد و غبار وریزگرد مخلوط با آب را بر چهره و وسایل و خودروهایشان می‌بینند همچنان با انتقال آب‌ها و خشکاندن تالاب‌ها و هورها افزایش خواهد داشت؟ آیا مردم خوزستان قرار است بیش از مشکلات فعلی دچار سختی شوند؟

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با محیط زیست گفت: رهبر معظم انقلاب، نقش آفرینی مردم برای حفظ محیط زیست و فرهنگ‌سازی در جامعه به‌وسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی کردند و اظهار داشتند: «از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند».

حافظی در پایان تاکید کرد: امید است با توجه به رهنمودهای رهبری مسئولان دولتی تصمیمات بهتری برای خوزستان بگیرند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار