تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۰۸۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از حال و هوای این روزهای شلمچه؛
بساط عاشقی در شلمچه برپا شد
مراسم اربعین با همه شکوهش از راه می‌رسد و فضای شهرها به‌ویژه شهرهای مرزی همچون خرمشهر این روزها حال و هوای خاصی گرفته است
شلمچه این روزها با حضور عاشقان امام حسین(ع) از سراسر کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی حال و هوای خاص به خود دارد و مردم از هم‌اکنون در حال ورود به عراق برای شرکت در اربعین حسینی هستند.

مراسم اربعین با همه شکوهش از راه می‌رسد و فضای شهرها به‌ویژه شهرهای مرزی همچون خرمشهر این روزها حال و هوای خاصی گرفته است.

در هر مکان عمومی که قرار بگیری محال است موضوع صحبت اربعین و تجربه شرکت در مانور عظیم اربعین نباشد و سؤال‌های متداول افراد از هر آشنای دور و نزدیک حول‌وحوش روادید و کیفیت گذر از مرز است.

این روزها جاده ولایت خرمشهر و منتهی به شلمچه به جاده عاشقی تبدیل شده است و همه در هوای عشق به ارباب از جان‌ودل مایه می‌گذارند.

این روزها نفس عده‌ای تنگ می‌شود وقتی به این می‌اندیشند که شاید از سعادت زیارت اباعبدالله (ع) بی‌بهره بمانند و در مقابل چشم‌هایشان برق می‌زند آنگاه‌که به یاد می‌آورند که برایشان خدمت‌رسانی به زائران مسجل شده است و مهر خدمت به زوار حسینی بر پیشانی‌شان حک خواهد شد.

ابتدای جاده ولایت که قرار بگیری نخستین تابلو، تابلوی پارکینگ شماره دو به چشمت خواهد خورد و جاده را که به سمت نخستین خاک‌ریز دفاع مقدس پیش بروی در مسیر بی‌شک دسته‌هایی از مردم را خواهی دید که با لباس مشکی و بیرق بر دوش عزم زیارت کرده‌اند و انگار پاهایشان از شوق وصال خستگی را در‌نمی‌یابد.

آمادگی موقعیت ماهشهر

در طول مسیر، جاده را به بخش‌هایی تقسیم کرده‌اند و مسئولیت هر قسمت را به شهرستانی سپرده‌اند، در حین گذر از این جاده و در موقعیت خدمت‌رسانی بندر ماهشهر برحسب اتفاق فرماندار بندر ماهشهر برخورد می‌کنم که برای بازدید از روند پیشرویی کار در موقعیت حاضرشده است.

فرماندار ماهشهر عنوان می‌کند: بر اساس تصمیم استاندار خوزستان، بندر ماهشهر یکی از شهرستان‌های معین مستقر در شلمچه است که برای خدمات‌رسانی بیشتر و بهتر به زائران اباعبدالله (ع) ۱۵ هزار مترمربع مساحت به آن اختصاص داده شده است.

منصور قمر به بیان روند پیشروی کار می‌پردازد و می‌گوید: در پی جلسات ستاد اربعین ماهشهر، وظایف تقسیم شد و آماده‌سازی زمین به‌خوبی انجام گرفت.

وی ادامه می‌دهد: بحث تأمین ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی به منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر محول شد و امروز نیز به همراه دستگاه‌های اجرایی همچون آب و برق برای تأمین این موارد در این محل حاضر شده‌ایم.

فرماندار ماهشهر از شرکت ۱۰ موکب خدمات رسان در موقعیت ماهشهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای اینکه حضور مردمی را حفظ کنیم کل موکب‌ها و مقرهایی که برای اسکان غذا و پذیرایی به زائران در نظر گرفته شده توسط مردم بوده و این مردم با عشق و علاقه در این محل حاضر شدند.

قمر، روند پیشرویی کار در موقعیت ماهشهر را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: برداشت من این است که آنچه از ما انتظار می‌رود به انجام رسانده‌ایم و پیش از ازدحام جمعیت در آمادگی کامل برای خدمت به زوار خواهیم بود.

 آمادگی پایگاه دریایی خرمشهر

کمی که جلوتر می‌روم عده‌ای را در حال برافراشتن چادرهای هلال‌احمر در موقعیت آبادان هستند و فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و آبادان که هدایت این تیم را عهده‌دار است.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر «راه ما راه امام حسین (ع) است» را شعار ارتش جمهوری اسلامی می‌خواند و می‌افزاید: پایگاه دریایی خرمشهر به نمایندگی از ارتش در استان خوزستان، دوشادوش عزاداران، آماده خدمت‌رسانی به زوار اربعین اباعبدالله (ع) در جاده منتهی به شلمچه است.

ناخدا یکم نادر حمودی با بیان اینکه ما به‌عنوان سرباز ولایت در راستای اجرایی کردن طرح اربعین انجام وظیفه می‌کنیم، تصریح می‌کند: پایگاه دریایی خرمشهر در امر کمک‌رسانی به موکب‌ها از نظر نیروی انسانی و همچنین با برپا کردن چادر برای اسکان زائران و نیز در راستای ارائه خدمات بهداشت و درمان و طب و پیشگیری و تهیه ملزومات، خدمت رسان خواهیم بود.

وی حضور و مشارکت سربازان در امر خدمات‌رسانی را حضور معنوی می‌خواند و می‌گوید: سربازان ما دلی کار می‌کنند و هیچ اجباری در کار نبوده است. ما تنها گفتیم می‌خواهیم نوکری کنیم و اگر نمی‌توانیم به کربلا برویم می‌توانیم خادم کوچکی برای مهمانان اربعین و نوکر، نوکر اباعبدالله (ع) باشیم.

خدمت‌رسانی هیئت رزمندگان خرمشهر

در این مسیر جلوتر تر که می‌روم چهره‌های آشنا و خسته را می‌بینیم که زیر سایه‌سار چادری نیمه‌افراشته بساط چای را به پا کرده‌اند و از خاطرات جبهه و جنگ می‌گویند.

هیئت رزمندگان اسلام و عاشقان ثارالله خرمشهر در موقعیت آبادان مستقر شده و رزمندگان دیروز قصد خدمت به زائران را در شلمچه‌ای دارند که از دیروز تا به امروز میعادگاه عاشقان بسیاری بوده است.

حضور شیعیانی از کویت

رئیس هیئت‌امنای هیئت رزمندگان اسلام و عاشقان ثارالله خرمشهر اظهار می‌کند: هیئت رزمندگان و عاشقان ثارالله خرمشهر به همراه هیئت عشاق الحسین کویت در مساحتی حدود دو هزار و ۵۰۰ متر به خدمت‌رسانی به زوار خواهد پرداخت.

کریم ملاعلی زاده ادامه می‌دهد: در این موقعیت شش چادر برپا خواهد شد و ظرفیت اسکان بیش از سه هزار نفر را داریم.

وی با بیان اینکه توزیع روزانه پنج هزار پرس غذا در سه وعده را در برنامه داریم، بر انجام این کار بدون دریافت حمایت از سوی مسئولان خرمشهر تأکید می‌کند و می‌گوید: برای انجام این کار هیچ‌گونه حمایتی نداشتیم و با توجه به عشقی که به خدمت‌رسانی به زوار امام حسین (ع) داشته‌ایم در موقعیت آبادان خواسته خود را عملی کردیم.

 حضور جوانان در مسیر زیارت

با یکی از زائران که عزم رفتن به عراق را دارد که هم‌سخن می‌شوم خود را خادم اهل‌بیت می‌داند که ۲۲ نوبت سعادت حضور در کربلا را یافته است.

رحیم حزباوی عنوان می‌کند: ما حسینیه‌ای با نام «خدام فاطمه الزهرا (س) و خدام ام البنین» را در اهواز داریم.

این مسیر را از اهواز تا شلمچه ظرف سه روز به‌صورت پیاده طی کرده‌ایم و تا بصره یک روز دیگر پیاده‌روی داریم که از آنجا در برخی مسیرهای منتهی به کربلا نیز که حدود پنج روز است را نیز پای پیاده طی خواهیم کرد.

حزباوی به داشتن حسینیه‌ای دیگر در کربلا نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: حسینیه ما در کربلا به نام حسینیه «عقیله بنی‌هاشم» است و در خیابان القبله امام حسین (ع) کربلا نیز موکب داریم و ۱۴ سال است که سعادت حضور در این ایام اربعین و خدمت‌رسانی به زوار در این ایام نصیبم شده است.

وی از اشتیاق فراوان همشهریانش برای حضور در موکب خدمات‌رسانی‌شان در کربلا تأکید می‌کند و می‌گوید: سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در موکب ما در کربلا خدمات‌رسانی کردند و انجام اموری همچون ماساژ و شستشوی پای زوار را برعهده گرفتند.

این زائر و خادم حسینی با بیان اینکه در موکب آنها در کربلا روزانه شش وعده غذا توزیع می‌شود، منابع مالی آن را برگرفته از کمک‌های مردمی می‌داند و تصریح می‌کند: ما هم در ایران و هم عراق صندوق داریم و کمک‌هایی نیز از دوستان و محبان اهل‌بیت در کشور کویت به این صندوق می‌شود.

قدم‌هایت را به عقب که برگردی دلت تاب رفتن نمی‌دهد. صدای نوحه و مرثیه فضای شلمچه را دربرگرفته است و در حاشیه جاده، عده‌ای را می‌بینی که برای رفع خستگی بر زمین نشسته‌اند و نفس تازه می‌کنند و عده‌ای دیگر را می‌بینی که دوان‌دوان خرما و میوه، پیش کش می‌کنند و دلت می‌خواهد ریه‌هایت را پرکنی از عطر دل انگیز حسینی پیچیده در فضا و با خود این‌گونه می‌اندیشی که این تازه اول راه حرکتی عظیم و معنوی است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار