تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۸۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه آثار تاریخی ارزش ثبت ملی یا جهانی شدن ندارند
بسیاری آثار تاریخی که مردم عادی یا حتی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فکر می‌کنند ارزش ثبت در فهرست آثار تاریخی یا طبیعی دارند به منزله این نیست که ارزش ثبت را دارا هستند و در فهرست ثبت قرار می‌گیرند
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خاطرنشان کرد: حفظ آثار تاریخی تنها وظیفه اداره میراث فرهنگی نیست.

عاطفه رشنويي گفت: بسیاری آثار تاریخی که مردم عادی یا حتی انجمن دوستداران میراث فرهنگی فکر می‌کنند ارزش ثبت در فهرست آثار تاریخی یا طبیعی دارند به منزله این نیست که ارزش ثبت را دارا هستند و در فهرست ثبت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر آثاری که معرفی شده‌اند ارزش‌های ثبت را دارا باشند در فهرست موقت ثبت ملی قرار می‌گیرند اما شماره آنها اعلام نمی‌شود. منتها غالب آثار عموما فاقد ارزش‌های ثبت هستند و بنابراین قابل ثبت نیستند.

رشنویی همچنین با اشاره به اقدامات برای ثبت جهانی منظر فرهنگی ـ تاریخی ایذه، سازه‌های آبی دزفول، محوطه تاریخی ارجان بهبهان، محوطه عسکر مکرم و مجموعه آثار تاریخی مسجدسلیمان توضیح داد: ثبت آثار مذکور نیازمند کارهای از جمله تکمیل پرونده، فعالیت پیش از پیش پژوهشکده‌ها و... است تا پرونده این مجموعه آثار تکمیل شده و نماینده یونسکو آنها را تایید کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به این که همکاری سایر ارگان‌ها برای آماده‌سازی محوطه و تاييديه ثبت بسیار مهم است یادآوری کرد: اثری ثبت جهانی می‌شود که برای همه از جمله مردم شهر، فرماندار، شهردار و... مهم باشد زیرا نگه‌داری آثار تاریخی تنها وظیفه اداره میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد نظارتی نيست بلکه همکاری و هماهنگی سایر ارگان‌ها به خصوص فرمانداری و شهرداری نیز مهم است.

وی همچنین گفت: ما ۲ هزار اثر در فهرست موقت ثبت داریم که ۹۰۰ اثر کد ملی دریافت کرده‌اند. در تلاش هستیم در دو سال آینده بقیه آثار را هم در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم. با این همه، کار ثبت یک کار پیچیده با مطالعات دقیق، نقشه‌ها و طرح‌های بسیار است. کما این که اکنون مقرر شده آثار شناسنامه کاملی داشته باشند که دستخوش تغییر و تخریب نشوند.

رشنويي اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون 20 اثر به ثبت رسانده‌ایم که این کار در پنج ـ شش سال گذشته سابقه نداشته است. امیدواریم که متخصصان و افراد آگاه و کسانی که در تکمیل شناسنامه آثار می‌توانند به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان کمک کنند فکر نکنند این کار فقط وظیفه اداره میراث فرهنگی است بلکه دیگر ارگان‌ها، مالک، مسؤول اصلی آثار، مسؤولان و سیاست‌گذاران و خلاصه همه می‌توانند در حفظ و ثبت آثار کمک کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار