تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۹۰۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:
بر رعایت نکات بهداشتی توسط مواکب حسینی نظارت می‌شود
خوزنیوز: رییس مرکز بهداشت خوزستان بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی توسط مواکب حسینی و زوار تاکید کرد.

شکرالله سلمان زاده ریس مرکز بهداشت خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: ما قبل از آغاز مراسم اربعین به مواکب تقاضا کردیم جهت اخذ کارت تندرستی مراجعه کنند که در این راستا تا به حال یک سری از مواکب اقدام کرده اند و باقی مواکب نیز از سوی بهداشت جهت دریافت کارت تندرستی پیگیری می شوند.

وی عنوان کرد: همچینین از نظر ظاهری به خادمین مواکب توصیه شده که روپوش و دست کش استفاده کنند و بهداشت فردی را رعایت کنند که تا به امروز خوشبختانه همکاری لازم را داشته اند.

سلمان زاده در خصوص بهداشت مخازن آب مستقر در مرزها، بیان کرد: متاسفانه مخازن ساماندهی نشده بود و مشخص نبود کدام آب شرب و کدام شست و شو است، با کاری که در چند روز اخیر انجام دادیم که آب غیر شرب اصلا وارد این مجموعه نشود که در این راستا کلیه مخازن آب را کدگذاری کرده ایم تا مشخص شود کدام منبع از کدام تانکر پر شده است و مرتبا کلرسنجی از این مخازن انجام می شود، همچنین توزیع کلر مادررا داشته ایم تا خادمین مواکب شخصا به مخازن کلر اضافه کنند تا آب سالمی هم برای شستشو و پخت و پز داشته باشند.

وی ادامه داد: توصیه می شود استفاده آب آشامیدنی از بطری های معدنی باشد که خوشبختانه این آب ها جهت توزیع به زایرین تهیه شده است. شب گذشته اقدامات ذکر شده انجام شد و همچنین در بازدیدهای متوالی به این امور بهداشتی نظارت خواهد شد.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: متاسفانه وضعیت سرویس های بهداشتی عمومی در مرزها خوب نبود، پشت مواکب سرویس های بهداشتی عمومی احداث شده که فاضلاب شان دفع نمی شد، ما در بازدیدها تاکید داشتیم که دور سرویس ها خاک ریز شود و حتما در دستشویی ها صابون  موجود باشد که تا امروز این کارها انجام شده و وضعیت سرویس های بهداشتی مواکب مطلوبتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: به صورت شبانه روزی در مرزها کشیک بهداشتی مستقر کرده ایم همچنین چند نفر نیروی بهداشت محیط از اصفهان داوطلبانه جهت ساماندهی بهداشتی به این مرزها از امروز همکاری خود را آغاز کرده اند.

سلمان زاده افزود: محل های استقرار مواکب را بلوک بندی کرده ایم و در هر بلوک چند موکب را مستقر کرده ایم که مسوولیت هربلوک را به یکی از کارشناسان بهداشت محیط  جهت نظارت و آموزش های بهداشتی به مواکب و همچنین نحوه تهیه و توزیع مواد غذایی  واگذار کرده ایم.

وی ادامه داد: از همه شهرستان های استان در خواست شد  یک پزشک، 2 نفر نیروی بیماری ها و یک نفر نیروی بهداشت محیط به عنوان معین در روزهای مختلف برای ما بفرستند تا همکاری لازم برای آموزش زائرین داشته باشند از جمله اینکه فقط از آب های بطری استفاده کنند و از سبزیجات در این سفر استفاده نکنند و از نگه داشتن غذا برای وعده بعدی امتناع کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: بیماری وبا در چند روز گذشته در عراق شیوع داشته همچنین اسهال که کماکان وجود دارد، به زائران توصیه کردیم واکسن انفولانزا را از چند روز قبل از عزیمت تزریق کنند که خوشبختانه تعداد زیادی از زائرین به این نکته دقت داشته اند.
 
وی در پایان گفت: در زمان بازگشت نیز برای کنترل بهداشتی همین گروه ها مستقرهستند تا افرادی که دچار مشکلات تنفسی و مبتلا به اسهال هستند نمونه گیری و با درمان های لازم و پس از غربالگری اجازه ورود به کشور را خواهیم داد.
:
:
:
آخرین اخبار