تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۱۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش ویژه اندیشکده «مطالعات امنیتی اسرائیل»
شکست ریاض در تشکیل محور عرب-سنی علیه ایران
اندیشکده «مطالعات امنیت اسرائیل» در گزارشی نوشت: حضور قدرتمند‌تر ایران در عرصه معادلات منطقه خوشایند حکومت آل سعود نیست.

اندیشکده «مطالعات امنیت اسرائیل» در تازه‌ترین گزارش پیرامون تهدیدهای داخلی و بیرونی که رژیم آل سعود با آن مواجه است، نوشت: خاندان آل سعود سال‌ها توانستند به طور قابل توجهی بر چالش‌های داخلی و بیرونی فایق آیند و این به خاطر تعامل شاهزاده‌های این کشور  و اداره تنش‌های داخلی به مدد درآمدهای حاصل از نفت بود. اجماع چالش‌ها در دوره‌ای از تحولات منطقه‌ای و تغییرهای داخلی تاریخی مسئول پرورش فرایندهایی است که در نهایت قلمروی پادشاهی را تغییر می‌دهد. با توجه به این‌که راهی برای پیش گویی زمانی وقوع تحولات وجود ندارد بنابر این تصمیم گیرندگان در اسرائیل باید تغییرات در جریان پادشاهی سعودی را مد نظر داشته باشند که می‌تواند تبعاتی را برای ترتیبات منطقه‌ و ورای آن داشته باشد و میزان دوام و بقا توان بالقوه توسعه همکاری‌های بین اسرائیل و عربستان سعودی باید به دقت ارزیابی گردد.

*موشک‌های انصارلله دامنه نبرد را به داخل عربستان کشاند

اندیشکده یادشده با اشاره به برخی تهدیدهای داخلی عربستان سعودی به تهدیدهای بیرونی که آل سعود با آن مواجه است اشاره و «نبرد یمن» را مهمترین چالش ذکر کرده و در این زمینه نوشت: فوری‌ترین تهدید که عربستان سعودی با آن مواجه است نبرد طولانی در یمن است که با وجود موفقیت ریاض در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای تحت رهبری خود اهداف نظامی این ائتلاف غالبا تغییر می‌کند و ساز و کارهای نظامی و سیاسی برای خاتمه بحران‌ها نامشخص است و شیعه‌های حوثی در یمن باوجود حملات هوایی مکرر نیروهای ائتلاف علیه اهداف متعلق به آن‌ها و متحدانشان هنوز در شمال این کشور حاضرند. دامنه این نبرد هنگامی‌که حوثی‌ها موشک‌های زمین به زمین و راکت به قلمروی سعودی شلیک می‌کنند، گسترش یافت.

*حضور بیشتر ایران در خاورمیانه و تداوم نبردهای نیابتی ریاض

خارج از عرصه نبرد یمن نیز وضعیت منطقه‌ای عربستان سعودی خوشایند نیست. توافق هسته‌ای ایران و رفع تدریجی تحریم‌ها ایران را قادر می‌سازد در بیشتر ستیزهای خاورمیانه منجمله خلیج فارس حضور قدرتمندانه‌تری داشته باشد. پس عربستان سعودی مجبور به تداوم نبردهای نیابتی علیه ایران است. همزمان نیز آمریکا در اقدامی تاسف انگیز برای عربستان سعودی علائمی دال بر کاهش تعهدهای دفاعی را در منطقه از خود بروز داده است. همچنین تلاش‌های آل سعود نیز برای استقرار جبهه سنی متحد علیه تهدیدهای فزاینده ایران با مشکلاتی مواجه شده است. اینک به نظر می‌رسد این جبهه بسیار شکننده‌تر از هر زمان دیگر شده و شکل دادن محور عرب، سنی متحد علیه ایران دور از تصورات سعودی‌ها می‌باشد که البته به خاطر حمایت علنی قاهره از دخالت روسیه در امور سوریه  و حفظ حکومت «بشار اسد» رییس جمهور این کشور  و نبرد قاطعانه مصر علیه اخوان المسلمین است که همگی این مواضع مخالف ریاض هستند.

در خاتمه این مطلب آمده است: با وجود آسیب پذیری عربستان از لحاظ داخلی و ترس این حکومت از افکار عمومی داخلی، و به یقین بن‌بست سیاسی در عرصه امور فلسطین و اسرائیل، این کشور کمتر قادر به مشارکت با اسرائیل می‌باشد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار