تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۳۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حماسه 4 آذر اندیمشک افتخاری در تاریخ دفاع مقدس
شهر اندیمشک در شمال استان خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 و در اوج ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل دشمن متجاوز ، مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت
چهارم آذرماه سال 1365 روزی سرشار از ایستادگی و مقاومت مردمی است که در دوران دفاع مقدس عاشقانه جان خود را در راه دفاع از کیان ایران اسلامی فدا کردند.

شهر اندیمشک در شمال استان خوزستان در چهارم آذرماه سال 1365 و در اوج ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل دشمن متجاوز ، مورد هجوم ددمنشانه 54 فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت.

دشمن بعثی با حمایت ابرقدرت ها با تجهیزات کامل و جنگنده های پیشرفته به جنگ با مردمی آمد که سلاحی جز ایمان و آرزوی جز شهادت نداشتند.

مردم دیار اندیمشک با داشتن این سلاح ها در 4 آذر بار دیگر اوج اعتقاد خود را به آرمان های نظام اسلامی به نمایش گذاشتند و مقاومتی جانانه داشتند.

حمله وحشیانه جنگنده های هوایی دشمن در این روز 300 تن را در اندیمشک شهید و 500 نفر دیگر ا مصدوم کردند.

در میان شهدای این روز تعدادی کودک معصوم نیز به چشم می خورد. در این روز بمباران هوایی دشمن مدت یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.

نخستین حمله هوایی دشمن بعثی در چهارم آذر ماه سال 1365 حوالی ظهر به ایستگاه راه آهن اندیمشک صورت گرفت.

راه آهن به دلیل اهمیت استراتژیک در پشتیبانی از جبهه ها بغض و کینه دشمن بعثی را موجب شده بود به طوریکه در این روز راه آهن اندیمشک چند بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.

سد دز ، پلاژ سد دز ، بیمارستان شهید بهشتی ، بازار ، مناطق مسکونی و حتی مدارس نیز از حملات راکت های دشمن در امان نماند به طوریکه شهر اندیمشک به یکباره در دود ، خون فرو رفت اما این حمله وحشیانه نه تنها روحیه مردم اندیمشک را تضعیف نکرد بلکه مقاومتر از قبل به پشتیبانی از رزمندگان ادامه دادند.

اندیمشک را شهر لاله های سرخ نامیده اند و به حق این عنوان برازنده این شهر است چرا که مادران شهدا در چهارم آذر سال 65 قطعات تکه تکه پراکنده فرزندان خود را بر بام منازل مشاهده کردند اما از ایمان و اعتقاد خود عقب نشینی نکردند.

عظیم روشنی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اندیمشک از حماسه 4 آذر به عنوان سند افتخار و مقاومت مردم اندیمشک نام برد و گفت:بمباران وحشیانه مردم اندیمشک در این روز به دلیل پشتیبانی مردم از جبهه های نبرد در دوران دفاع مقدس بود.

هنوز هم شاهدان عینی حماسه مقاومت چهارم آذر اندیمشک به خاطر دارند که چگونه مقاومت حماسی و تاریخی مردم اندیمشک با خون فرزندان این مرز و بوم در تاریخ ماندگار گردید.

مردم اندیمشک در هفتم آذر 65 در روز تشییع پیکرهای مطهر شهدای این جنایت یکصدا شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر دادند.

حمیدرضا گودرزی فرماندار اندیمشک هم گفت: مردم اندیمشک در طول هشت سال جنگ تحمیلی زیر بمباران وحشیانه دشمن بعثی ایستادگی کرده و از رزمندگان اسلام پشتیبانی کردند.

وی افزود: خطوط مواصلاتی، تمرکز نیروهای جبهه و جنگ، وجود راه آهن و ویژگی های خاص اندیمشک موجب حملات وحشیانه دشمن به این شهر شد.

فرماندار اندیمشک اظهار کرد: مقاومت ستودنی مردم شهرستان اندیمشک در این برهه موجب ناکامی دشمن بعثی شد.

حجت الاسلام نعمت اله خدامی امام جمعه اندیمشک نیز واقعه چهارم آذر سال 1365 اندیمشک را رویدادی سرشار از ایستادگی ذکر کرد و با اشاره به مقاومت ستودنی مردم در چهارم آذرماه سال 1365 در مقابل ارتش بعث عراق گفت: این روز باید به عنوان روز مقاومت مردم اندیمشک در تقویم کشور ثبت شود.

مرتضی طیبی پژوهشگر دوران دفاع مقدس نیز گفت:ثبت این واقعه دردناک در تقویم کشور مطالبه دیرینه مردم شهرستان اندیمشک است.

وی با بیان اینکه تاکنون چندین جلد کتاب از نویسندگان اندیمشکی در خصوص حماسه 4 آذر به چاپ رسیده افزود:سال 65 اوج قدرت نیروی هوایی رژیم بعث عراق در سایه کمک های تسلیحاتی کشورهای حامی بود که جنایات زیادی در حق مردم ایران انجام داد.

طیبی گفت:در هیچ جای دنیا قوانین جنگ اجازه نمی دهد به مدارس و بیمارستان ها و مراکز غیر دفاعی حمله شود اما عراق در جنگ به بسیاری از مراکز غیر نظامی حمله کرد.

مردم اندیمشک با تقدیم یکهزار شهید نقش مهمی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس داشتند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار