تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۰۹۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان هشدار داد:
مهاجرت متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان از خوزستان
شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات بزرگ را با کمترین هزینه برطرف و در اعتبارات صرفه‌جویی می‌کنند اما همین شرکت‌ها برای دریافت یک وام با سختگیری‌های بسیاری در استان مواجه می‌شوند
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از حمایت‌های ضعیف از فعالیت‌های فناورانه در خوزستان، گفت: این وضعیت، شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان را ناگزیر به مهاجرت و خروج از استان می‌کند.

نیما ترابی با بیان این‌که در شرکت‌های دانش‌بنیان حداقل 50 درصد درآمد از محل فروش محصولات دانش‌بنیان تامین می‌شود، اظهارکرد: حداقل 40 درصد نیروی انسانی در این شرکت‌ها باید از میان متخصصان باشد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان دارای شرایط ویژه‌ای هستند که از سوی معاونت فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شوند و امتیازاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این شرکت‌ها موجب افزایش کارایی صنایع می‌شوند تا فعالیت‌ها به‌درستی و به‌صورت علمی انجام شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان یاور سارنیا با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرکه اقتصاد هستند، گفت: در دنیا تمام شرکت‌های بزرگ که در اقتصاد تاثیر زیادی دارند، مانند سامسونگ و مایکروسافت شرکت‌های دانش‌بنیان هستند؛ امروزه اقتصاد کشورها بر مبنای تولیدات دانش‌بنیان مدیریت می‌شود.

ترابی با تصریح بر این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی حل مشکلات و معضلات صنعت و جامعه را دارند، خاطرنشان‌کرد: باید از ظرفیت این شرکت‌ها در جهت رفع مشکلات استفاده کرد؛ راهکارهای تخصصی برای رفع هر مشکل کم‌هزینه‌تر است.

وی یادآورشد: به‌طور مثال سال گذشته در یکی از شهرستان‌های استان مشکل آلودگی آب در شهرک دامداری اتفاق افتاد که این آلودگی می‌توانست خسارات بسیاری به دام‌ها وارد کند. برطرف‌کردن این مشکل به روش‌های سنتی نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه‌ در بر داشت اما با تصفیه آب به شیوه‌های نوین، مشکل با 60 میلیون تومان رفع شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از حمایت ضعیف از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان، گفت: ارایه تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در خوزستان نسبت به استان‌های دیگر بسیار ضعیف است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات بزرگ را با کمترین هزینه برطرف و در اعتبارات صرفه‌جویی می‌کنند اما همین شرکت‌ها برای دریافت یک وام با سختگیری‌های بسیاری در استان مواجه می‌شوند در حالی که در استان‌های دیگر وام‌های هنگفت از منابع استانی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

ترابی با بیان این‏که علی رغم وجود صنایع و منابع متعدد در استان اما نگاه حمایتی به شرکت‏های دانش‏بنیان وجود ندارد و پروژه‏های صنایع به شرکت‌های غیر دانش‏بنیان در خارج از استان واگذار می‏شود، ادامه‌داد: تمام کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند، از طریق تکنولوژی به آن سطح از رشد و توسعه دست یافته‌اند؛ اکنون خوزستان از مشکلات و عقب‌ماندگی‌های بسیاری رنج می‌برد. اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان توجهی نشود و مورد حمایت قرار نگیرند استان چگونه می‌تواند پیشرفت کند؟

وی با بیان این‌که عدم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خروج این شرکت‌ها از استان و مهاجرت متخصصان می‌شود، اظهارداشت: هنگامی که در جشنواره‌های فناورانه در استان‌های دیگر و یا خارج کشور شرکت می‌کنیم از حجم حمایت این استان‌ها و کشورها از شرکت‌های دانش‌بنیان تعجب می‌کنیم. نسبت این حمایت‌ها به حمایت‌ از واحدهای فناور در خوزستان، دردناک است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان یاور سارنیا ادامه‌داد: خوزستان از لحاظ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارایه بودجه و تسهیلات به این واحدها بدترین شرایط را دارد؛ تاکنون بسیار پیش آمده که به شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستان پیشنهادهایی برای انتقال فعالیت‌هایشان به استان‌های دیگر شده است. پارک علم و فناوری استان که متولی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، خود در ساختمان استیجاری مستقر است و این نشان از عدم توجه به مقوله دانش‏بنیان است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: شرکت دانش بنیان
:
:
:
آخرین اخبار