تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۰۹۳۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۲ تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور:
عاملان امحای ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی باید محاکمه شوند
جمعی از تشکل‌های بسیج دانشجویی کشور پیرامون از بین بردن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی اعلام کردند باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شوند تا شاید بدفرجامی این نقمت جامعه ما را احاطه نکند
جمعی از تشکل‌های بسیج دانشجویی کشور پیرامون از بین بردن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی اعلام کردند باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شوند تا شاید بدفرجامی این نقمت جامعه ما را احاطه نکند.

12 تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی کشور در بیانیه‌ای پیرامون از بین بردن 1700 تن سیب زمینی توسط دولت، اعلام کردند: باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده تا شاید وزر ووبال این نقمت جامعه ما را احاطه نکند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: عدم وجود برنامه و بازاری مشخص برای تولید محصولات چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای صادراتی، مشکل همیشگی بوده است. متأسفانه به دلیل پیاده شدن مدل اقتصاد لیبرالی در کشور که نتیجه آن رکود تورمی است، وجود رفتارهای غیر منطقی از سوی دولت همچون امحاء مقدار فراوانی از محصولات سیب زمینی، دور از انتظار نبوده و نیست.

در ادامه تاکید شد: دولت 1700 تن سیب‌زمینی را برای تعدیل بازار، یعنی حفظ قیمت بالای این کالا، امحاء کرده است! با توجه به وجود تنگدستی اقشار مستضعف و محروم جامعه، دولت حجم عظیمی از سیب‌زمینی را معدوم و از بین می‌برد که مبادا قیمت آن در بازار پایین بیاید در حالی که شعار مبارزه با گرانی را هم سر می‌دهد. این اقدامات زشت و به دور از منطق فقط در میان برخی از سرمایه‌داران کلان پول‌پرست آمریکایی نمونه دارد.

این تشکل‌های دانشجویی تصریح کردند: نابود کردن 1700 تن سیب زمینی تنها یک چیز را در ذهن تداعی می‌کند اینکه این مسئله تنها به دلیل نفع شخصی و نه ملی عده‌ای فرصت طلب در داخل انجام می‌شود که سعی در حفظ قیمت آن کرده‌اند و این جای بحث است که اقتصاد اسلامی بر پایه انسانیت و اقتصاد لیبرال بر پایه منفعت شخصی بنا شده است و دولتمردان باید بیاندیشند که در کدام سوی جریانند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوال اساسی این است چرا دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و راستگویی و معتقد به چرخیدن چرخ معیشت مردم، دست به این اقدام ناپسند زده است؟! تا چه زمانی به دلیل عدم وجود الگوی کشت و برنامه صادراتی و به طور کلی عدم توجه به بخش کشاورزی، به خصوص زیربخش زراعت  شاهد هدر رفتن منابع و اسراف محصولات تولیدی کشور خواهیم بود؟

این بیانیه در ادامه اظهار داشته است: اگر بخواهیم با کمی واکاوی دلیل این امر نادرست را واگویه کنیم باید به عدم اعتماد به مهندسین کشاورزی، تا حدی که حتی از آنها به عنوان مسئول همین وزارتخانه هم استفاده نمی‌شود، نتیجه عدم وجود تخصص و صلاحیت علمی در بحث برنامه‌ریزی کشاورزی و عدم اجرای قوانین موجود برای الزام کشاورزان در استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث این موضوع و موارد مشابه شده به طوری که یک سال سیب زمینی در بازار پیدا نمی شود و سال بعد مجبور به دفن سیب زمینی و امحای آن می‌شوند.

در قسمت دیگری از این بیانیه تصریح شد: حال اگر دولتمردان به جای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، با سیاست‌هایی موجبات نوسان قیمت این محصول را فراهم آورند، وضعیت از این‌نیز وخیم‌تر می‌شود. چرا که در سالی مانند سال 1392، به علت کمبود این محصول در بازارهای داخلی، دولت بر صادرات محصول، تعرفه 120 درصدی را وضع کرد که این امر موجب عدم صادرات این محصول و برهم خوردن توافق تجاری بین تجار سیب‌زمینی شد، بدین ترتیب کشورهای هدف صادراتی با کشورهای اروپایی قرار داد بسته و در سال بعد حاضر به خرید این محصول از ایران نشدند.

در ادامه آمده است: این یک نمای واضح از بربریت اشرافی‌گری که با وجود گرسنگی بسیاری از فقرای داخلی و خارجی وقاحت اشرافیت سالاری به حدی می‌رسد که اینگونه بی‌محابا نعمت الهی را مبدل به نقمت می‌کنند. باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده تا شاید وزر ووبال این نقمت جامعه ما را احاطه نکند. مسئولین کشور ما باید سطح زیر کشت محصولات مختلف را به طور دقیق رصد کنند تا اولاً برای کشور و بازار مصرف داخلی برنامه ریزی صحیح داشته باشند، ثانیاً از منابع و ذخایر کشورهای دیگر مطلع شده تا برای تنظیم صادرات و فروش محصولات و یا احیاناً حربه های استراتژیک و بده بستان های معمول از این اطلاعات سود کامل را ببرند.

در پایان این بیانیه آمده است: ذکر این نکته ضروریست که برای رفع این مشکل به برنامه‌ریزی بلند مدت نیاز است، به گونه‌ای که میزان عرضه ایران به کشورهای هدف صادراتی محصول به صورت سالانه مشخص باشد و به بازار صادراتی مطمئن و باثباتی برسیم. در نهایت تشکل‌های بسیج‌ دانشجویی کشور به مسئولین امر هشدار داده که اگر از تکرار چنین اتفاقاتی ممانعت نکنند قطعاً با واکنش سریع و قاطع تری مواجه خواهند شد.

بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان

بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک

واحد علمی حوزه شهید میثمی دانشگاه یاسوج

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه هرمزگان

بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر رفسنجان
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار