تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حیدرپوردر تحلیل ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه:
صدای جنگ جهانی سوم شنیده می شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی عوامل و دلایل جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم نشان می دهد که با ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه در خاک سوریه بیش از اندازی بهانه برای آغاز جنگ جهانی سوم وجود دارد
  تضاد منافع شکل گرفته در سوریه موجب شد اعتراضات ساده‌ای که در این کشور وجود داشت به یک جنگ خانمان‌سوز منجر شد. به دلیل رفتار خصمانه ترکیه، عربستان و قطر با نقشه سرویس‌های جاسوسی غربی خیلی زود «تروریست‌های خوب داعش» به «تروریست‌های بد داعش» تبدیل شدند.

تکرار اشتباه غرب که در اواخر دهه 90 میلادی در افغانستان منجر به شکل گیری طالبان و القاعده شده بود در سوریه باعث ایجاد مخوف ترین گروه تروریستی قرن با نام داعش شد. متحدین دمشق پس از چهارسال و نیم مبارزه تن به تن با تروریست‌ها با تغییر استراتژی با تمرکز نیرو و تشکیل اطاق جنگ مشترک ظرف یک ماه و نیم گذشته ضربه‌های کشنده‌ای را به تروریست‌ها وارد کردند. این روند ادامه داشت تا آن که ظهر دیروز جنگنده روسیه توسط ترکیه در خاک ترکیه و حین عملیات بر علیه شورشیان ساقط شد. یک خلبان روس کشته شد و خلبان دوم توسط نیروهای ارتش سوریه نجات یافت.

عوض حیدرپورشهررضائی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت ضمن انتقاد از رویکرد دولت ترکیه در مساله سوریه گفت: « پس از حملات موثر جنگنده‌های روسیه به مواضع تروریست‌های داعش و ناوگان هوایی ستاره سرخ در آسمان سوریه ، غربی‌ها در عمل واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند.»

وی در ادامه تصریح کرد:« هشدار‌های کلامی و رجز خوانی رسانه‌های وابسته به غرب نخستین اقدام روانی بر علیه حملات روسیه بود. در ادامه ارائه تجهیزات فوق پیشرفته ضدهوایی به شورشیان و حتی تروریست‌های داعش توسط آمریکا اقدام خصمانه‌ای بود که صورت گرفته بود.»

این نماینده مجلس نهم گفت: « ترکیه در ساقط کردن روسیه دچار اشتباه بزرگی شد که تبعات آن مشخص نیست اما ممکن است برای همه گران تمام شود.»

حیدرپورشهررضائی گفت: « برخلاف ادعای صورت گرفته تنها ترکیه عامل ساقط شدن جنگده روسیه نمی‌باشد، قطعا آنکارا بدون کسب تکلیف از ناتو و پنتاگون این اقدام را انجام نداده است. ترک‌ها حساب زیادی روی حمایت های ناتو باز کرده‌اند و قطعا در جریان اقدام خود نظر اروپایی ها و آمریکا را از قبل جلب کرده‌بودند.»

احتمال گسترش جنگ نیابتی سوریه

گفته می‌شود، ساقط شدن جنگنده روسیه منجر به کاهش حملات ائتلاف متحدین اسد به ویژه مسکو علیه تروریست‌ها در سوریه نخواهد شد ، بلکه بر عکس حملات حجم بیشتری خواهد داشت.

تشدید تنش ها بین روسیه و ترکیه نه تنها بر روابط اقتصادی دو کشور بلکه آنگونه که ناظران می گویند بر امنیت بین‌المللی نیز تاثیر خواهد داشت اما برخی معتقدند تلاقی منافع اقتصادی روسیه و ترکیه باعث مهار شدن این بحران به شیوه های دیپلماتیک و نه نظامی می شود.

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند روسیه و ترکیه به سبب منافع خود، تنش به وجود آمده را به صورت دیپلماتیک حل خواهند کرد، برخی معتقدند ممکن است این تنش ها به مرحله ای برسد که کنترل آن امکان‌پذیر نباشد.

ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهوری روسیه دیروز درباره عواقب وخیم سرنگونی هواپیمای کشورش بر روابط دوجانبه با ترکیه هشدار داد و گفت مسکو در برابر این حادثه سکوت نمی کند. به این ترتیب تنش ها بین دو بازیگر اصلی در منطقه در حال افزایش است که به گفته بسیاری از افراد می تواند اوضاع منطقه را به جایی برساند که کنترل آن دیگر امکان پذیر نباشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت ، روزنامه فرانسوی گاردین صبح امروز نوشت: «ساقط شدن جنگنده روسیه می‌تواند خطر واقعی درگیری روسیه با ترکیه و حتی ناتو را ایجاد کرده است.»

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ضمن تایید احتمال گسترش دامنه جنگ سوریه به خاورمیانه و حتی جهان گفت: « اگر ترکیه و ناتو اقدام صورت گرفته را از کانال‌های دیپلماتیک جبران نکنند جنگی خانمان سوز در خاورمیانه  و حتی اروپا آغاز خواهد شد. تجدید نظر ترکیه در رفتارهای خصمانه‌ای که دنبال می‌نماید موضوعی است که می‌تواند برای این کشور و منطقه گره‌گشا باشد.»

وی با بیان این که «آمریکا به دنبال این است که خاورمیانه را به جنگی خانمان سوز بکشاند» ، گفت: « بررسی عوامل و دلایل جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم نشان می دهد که با ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه در خاک سوریه بیش از اندازی بهانه برای آغاز جنگ جهانی سوم انباشته شده‌است.»

حیدرپورشهررضائی گفت: «خویشتنداری مسکو در واکنش به اقدام خصمانه آنکارا اقدامی است که می‌تواند گره‌گشا باشد. تهدید امنیتی داعش برای جامعه جهانی موضوعی است که باید جدی گرفته شود.حامیان تروریسم به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم هستند تا منافع نامشروع خود را کسب نمایند.»

رویکرد رجب‌طیب اردوغان،رئیس‌جمهوری ترکیه در جهت احیای امپراتوری عثمانی این کشور را به مهره بازی  دیکتاتورهای عرب و برخی قدرت‌های غربی در جنگ سوریه و خاورمیانه تبدیل کرده است. دلمشغولی بیش از اندازه ترکیه به موضوع سوریه این کشور را بیش از اندازه منزوی کرده است.

ترکیه به دنبال جلب توجه است و اقدام صورت گرفته در ساقط کردن جنگنده روسیه این کشور را بیش از گذشته قربانی روند اشتباه آنکارا خواهد کرد. اروپایی ها در این میان بیش از همه نگران آغاز جنگ جهانی سوم هستند،این موضوع را در موضع‌گیری‌های آنها به خوبی می‌توان مشاهده کرد. در مقابل ایالات متحده به شکلی مهندسی شده تلاش می کند با تحریک طرفین گسترش جنگ سوریه را دنبال نماید.

بروکسل در جریان انقلاب آبی اوکراین تلخی آغاز جنگ سرد و بازسازی دیوار برلین دیوار کی‌یف را مزه کرده‌است. در جریان جنگ جهانی دوم این کشورهای اروپایی بودند که هزینه‌های سنگین جنگ را پرداختند اما آمریکا با دوری از صحنه نبرد توانست از شرکای خود به لحاظ اقتصادی فاصله بگیرد. آغاز جنگ جهانی سوم نیز ممکن است منجر به اتفاقی از همان دست شود.

:
:
:
آخرین اخبار