تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۴۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با افسردگی سریع تر به استقبال پوكی استخوان می روید
متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان سه برابر بیشتر از مردان شیوع دارد، گفت: بی تحرکی و اضطراب و افسردگی تسریع کننده روند پوکی استخوان در افراد است
خوزنیوز: متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان سه برابر بیشتر از مردان شیوع دارد، گفت: بی تحرکی و اضطراب و افسردگی تسریع کننده روند پوکی استخوان در افراد است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر سیدعبدالحسین مهدی نسب اظهارکرد: استخوان به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و با هربار استخوان سازی، سلول های قدیمی از بین می روند و استخوان های جدید تشکیل می شود که به آن پدیده ری مدلینگ گفته می شود که در این فرایند شکل یابی و بازیابی مجدد استخوان ها صورت می گیرد. استخوان به عنوان یک بافت زنده فعال براساس این فرایند دائما در حال ساخته شدن و از بین رفتن است.

وی افزود: زمان استحکام استخوان در سن 30 تا 35 سالگی است و انسان در این سن قوی ترین وضعیت اسکلتی را داراست. پس از آن به تدریج شیب نمودار استحکام استخوان، افقی و رو به سرازیری می رود به این معنا که استخوان سازی در بدن کمتر و استخوان ضعیف تر می شود.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: بر اساس وضعیت فیزیولوژیکی بدن انسان، استخوان سازی و استحکام اسکلتی در سن جوانی صورت می گیرد، در میانسالی متوقف و با شروع پیری استخوان ها پوک تر می شود؛ این روند متاثر از عملکرد هورمون های بدن است.

مهدی نسب درباره علت بالا بودن میزان شیوع این بیماری در زنان، اظهارکرد: با افزایش سن، ترشح هورمون زنانگی کاهش می یابد و در زمان یائستگی نیز ترشح هورمون های استروژن زنانه از بین می رود. از آنجا که این هورمون نقش محافظتی در بدن انسان دارد و کمک می کند سلول های از بین برنده استخوان مهار شوند، کاهش ترشح این هورمون موجب می شود شیوع پوکی استخوان در زنان افزایش یابد.

وی عنوان کرد: پس از شروع سن یائستگی در زنان، در هر سال، 5 درصد از حجم توده استخوانی آن ها کاسته خواهد شد. این روند تا زمانی پیش می رود که استخوان کاملا نامتراکم و شکننده شود و یک زمین خوردن ساده می تواند شرایط را برای شکستگی استخوان فراهم کند.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: داشتن تحرک باعث می شود نوسازی استخوان افزایش یابد. تغذیه مناسب نیز در کُند شدن فرایند پوکی استخوان موثر است. همچنین باید از مصرف نوشابه های گازدار، گوشت قرمز و مواد غذایی سرخ کردنی اجتناب کرد.

مهدی نسب همچنین توصیه کرد: در برنامه غذایی بهتر است مصرف میوه های سالم و تمیز، غلات، حبوبات و مواد غذایی سبوس دار را قرار دهید. همچنین دوری از اضطراب و افسردگی و رسیدن نور کافی آفتاب از دیگر راه های پیشگیری از تسریع پوکی استخوان است.
:
:
:
آخرین اخبار