تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۹۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
منصوری آرانی مطرح کرد:
ایران مجاز به ذخیره 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده
ایران در میزان تولید مواد غنی شده محدود نیست اما طبق برجام در ذخایر این مواد محدودیت دارد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران می تواند 300 کیلو گرم اورانیوم غنی شده ذخیره کند، اظهار داشت: ایران در میزان تولید مواد غنی شده محدود نیست اما طبق برجام در ذخایر این مواد محدودیت دارد.

عباسعلی منصوری آرانی با اشاره به مبادله اورانیوم غنی شده با روسیه گفت: در برجام آمده است که ایران می تواند 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را نگه دارد و مابقی آن را به کشورهای نیازمند این مواد بفروشد. البته می توانیم در ازاء اورانیوم غنی شده، مواد طبیعی برای نیاز داخلی دریافت کنیم.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید براینکه برجام میزان ذخایر مواد غنی شده ایران را محدود کرده است، ادامه داد: سازمان انرژی اتمی کشور در مبادله مواد اورانیوم غنی سازی شده ترجیح داد 140 تن اورانیوم طبیعی از روسیه بگیرد تا با این کار وارد چرخه مبادلات مواد غنی شده شود.

وی توضیح داد:  ما با اورانیوم طبیعی هم می توانیم در زمینه تولید کیک زرد گام بر داریم و هم می توانیم با غنی کردن آنها دوباره این مواد را به کشورهای دیگر صادر کنیم و منبع جدیدی از درآمد را برای کشور فراهم کنیم.

منصوری آرانی با بیان اینکه استفاده از مواد اورانیوم طبیعی باید با در نظر گرفتن چارچوب های برجام انجام شود، اظهار داشت: برخی از دوستان مطرح می کردند که ایران هرگز نمی تواند وارد چرخه مبادلات مواد غنی سازی شده شود اما سازمان انرژی اتمی با معامله ای که با روسیه داشت نشان داد این موضوع ممکن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای نگهبان در خصوص آینده مبادلات مواد غنی سازی شده با کشورهای دنیا گفت: در برجام در این زمینه محدودیتی لحاظ نشده است و هر کشوری در دنیا که طالب اورانیوم غنی سازی شده باشد، می تواند با ایران وارد معامله و مبادله شود.
:
:
:
آخرین اخبار