تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۰۹۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز حرکت کاروان شادی در روستاهای محروم خوزستان
دومین «کاروان شادی» در آستانه اربعین حسینی در روستاهای محروم استان خوزستان کار خود را آغاز کرد

محرومیت‌ها در جای جای خوزستان ریشه دوانده، و توانسته خود را به طور مستقیم در بسیاری از مشکلاتی که این روزها گریبان جامعه را گرفته، نشان دهد.

«کاروان شادی» یکی از اقداماتی‌ست که با هدف شناسایی، معرفی، بررسی و سعی در رفع محرومیت‌های روستاهای محروم استان راه‌اندازی شده و برای شادی دل‌های محرومان و محتاجان در آستانه اربعین حسینی، دومین حرکت خود را با شعار «شور حسینی، فرهنگ حسینی» آغاز کرده است.

این کاروان با جمع آوری کتاب‌ها از فعالان، خیرین و دوستداران فرهنگ کتابخانه‌ای در مناطق محروم ایجاد می‌کند، همچنین با خرید انواع نهال درختان به کاشت آنها در سطح روستاها و مناطق محروم می‌کند و در حاشیه این فعالیت‌ها برای مردم روستا کارگاه‌های آموزشی در اهمیت رفع این محرومیت‌ها برگزار و برای کودکان آنها مسابقاتی همراه با جوایز تدارک می‌بیند.

علاوه بر آن این کاروان اهدافی برای توسعه پایدار گردشگری، معرفی صنایع دستی با شناسایی، معرفی روستاها و بازدید از آنها دارد که در درآمدزایی محلی برای مناطق محروم می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

*"نهضت درختکاری و نگهداری شوش" و "انجمن دوستداران میراث تیری"

دومین کاروان در روستای اسلام آباد یا حسن شاهی سابق از توابع شهرستان هفتکل با همکاری فرمانداری حمیدیه حاصل و به اجرای "نهضت درختکاری و نگهداری شوش" و "انجمن دوستداران میراث تیری" در آمد.

اسلام آباد روستایی است که از جنوب 84 کیلومتر با اهواز، از غرب 38 کیلومتر با شوشتر، از شمال 52 کیلومتر با مسجد سلیمان و از شرق 40 کیلومتر با هفتگل فاصله دارد، این روستا در بین 80 چاه نفتی و گاز قرار گرفته و جاده حمل و نقله سوخت و فرآورده‌های نفتی و گازی، این روستا را به دو نیم تقسیم کرده است.

روستای اسلام آباد دارای صنایع دستی خاص خود، نقاط گردشگری و آثار تاریخی همچون غار نمک، اشکفت حسن شاهی و گول مر را دارد. عمده فعالیت معیشتی این روستا دامداری، دام پروری و کشت دیم است.

*توزیع بسته‌های خوزستان شناسی بین اهالی

فعال محیط زیست خوزستان در همین راستا با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در روستای اسلام آباد اظهار کرد: در این کاروان تمام روستا، داخل و خارج منازل به تعداد 100 اصله نهال مثمر توت، انجیر، درختچه گل توکوما، خر زهره و ارغوان کاشته شد.

حسن ناصر با تاکید بر معرفی این روستا به هم استانی‌ها و اهمیت آن عنوان کرد: بر خود لازم دانستیم این روستا را به علاقمندان معرفی کنیم.

مسئول نهضت درختکاری و نگهداری شهرستان شوش تصریح کرد: همچنین در حاشیه مراسم‌ها، بسته‌های خوزستان شناسی بین اهالی توزیع و با برگزاری مسابقه نقاشی هدایایی به کودکان اهدا شده است.

*روستای اسلام آباد حداقل‌ترین‌ها را ندارد

از سویی دیگر، رئیس شورای اسلامی شهر حمیدیه با حضور در کاروان مذکور گفت: روستای اسلام آباد حداقل‌ترین‌ها را ندارد و باید چاره اندیشی اساسی از سوی مسئولان امر صورت گیرد، همچنین با توجه به اینکه شرکت نفت در آن جا کار می‌کند بدیهی است باید یک سری امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهد.

احمد حمولی طرفی با تاکید بر لزوم کمک به روستاییان و محرومان افزود: با توجه به اینکه این روستا از نعمت‌های خدادادی همچون نفت و گاز بهره مند بوده اما از هیچ یک از آنها چیزی نصیب خود نکرده است.

وی ادامه داد: این روستا باید حداقل طرح هادی را داشته باشد که این حداقل‌ترین نیاز آنهاست که می‌تواند ردیف بودجه‌ای برای آنها ایجاد کند.

طرفی در ادامه با اشاره بر فرصت ایجاد شده با همکاری فرمانداری حمیدیه و انجمن‌های استان گفت: ما حاضریم هرگونه همکاری و کمک را برای کمک به این منطقه و سایر مناطق محروم را داشته باشیم.

*حفاظت از آثار تاریخی

فعال میراث فرهنگی خوزستان نیز با بیان اهمیت تقابل فرهنگی ایجاد شده در این کاروان عنوان کرد: بسیاری از افراد عرب که در این سفر یک روزه شرکت کرده بودند با بسیاری از آداب، رسوم، اعتقادات و نگرش مردمان بختیاری آشنایی نداشتند.

احمد جعفری ماجد بیان کرد: این گونه سفرها و دید و بازدیدها علاوه بر این که می‌تواند در رفع محرومیت‌ها تاثیرگذار باشد، بر تقابل فرهنگ‌ها و آشنایی اقوام با هم نیز موثر است.

وی با اشاره بر اهمیت گردشگری و معرفی خوزستان به خوزستانی گفت: در جای جای خوزستان آثار تاریخی، باستانی و گردشگری بسیار مهم و بی‌نظیری داریم اما به دلیل این که ما از شناخت استان خود غافل مانده‌ایم، نابودی آنها را رقم می‌زنیم.

جعفری ماجد در خصوص حفاظت از آثار تاریخی تصریح کرد: بسیاری از آثار تاریخی استان را در بسیاری از مناطق، روستاها، اماکن و دشت‌ها می‌توان مشاهده کرد اما نبود دانش در میان افراد محلی در خصوص اهمیت این اماکن یا اشیاء ممکن است آنها را در خطر نابودی قرار دهد که در بسیاری از موارد همین اتفاق نیز می‌افتد. این فعال میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: ما در این کاروان و سایر کاروان‌ها سعی کردیم آموزش‌هایی در خصوص آثار تاریخی اطراف آنها دهیم تا از سرقت، حفاری غیر مجاز و دستبرد توسط خود افراد محلی جلوگیری شود.

کاروان شادی برای نخستین بار برای معرفی و کمک به روستای خماط اطراف اثر جهانی معبد زیگورات چند ماه پیش کار خود را آغاز کرده و قرار است بسیاری از روستاها، و اماکن تاریخی آنها را معرفی کند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار