تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۰۹۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«گاز» در یک‌قدمی شهرستان شوش
کپسول‌هایی که سال‌هاست بر دوش مردمند
به نظر می‌رسد که اهالی بخش فتح المبین در غرب کرخه به زودی با کپسول‌های‌ گاز خداحافظی می‌کنند، کپسول‌هایی که سال‌هاست حوصله مردم این منطقه را بیمار کرده است
به نظر می‌رسد که اهالی بخش فتح المبین در غرب کرخه به زودی با کپسول‌های‌ گاز خداحافظی می‌کنند، کپسول‌هایی که سال‌هاست حوصله مردم این منطقه را بیمار کرده است.

در حالی که وجود رود کرخه در مسیر انتقال لوله گاز به بخش فتح‌المبین، عملیات گازرسانی به این منطقه را با مشکلاتی مواجه کرده بود، اما خبرها حاکی از رفع این موانع و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به بیش از 30 روستا در غرب کرخه است.

با این وصف، به نظر می‌رسد که اهالی بخش فتح‌المبین در غرب کرخه به زودی با کپسول‌های‌ گاز خداحافظی خواهند کرد، کپسول‌هایی که سال‌هاست حوصله مردم این منطقه را سر برده است.

 اما این روزها، تجهیز کارگاه و به دنبال آن همهمه و سروصدای خودروهای خاکبرداری، لودر‌ها و بولدوزر‌ها بارقه‌های امید را در دل مردم این منطقه روشن کرده است؛ چرا که خطوط گازرسانی به زودی جای صف‌های کپسول گاز را می‌گیرند.

*300 کیلومتر در 7 فاز

بخشدار فتح المبین که از واکنش مردم منطقه به خبر گازرسانی انرژی مثبتی گرفته است، درباره این پروژه بزرگ اظهار کرد: در 40 سال گذشته 500 کیلومتر گازرسانی در شهرستان شوش انجام شد، در حالی که پروژه جدید گازرسانی در غرب کرخه به متراژ 300 کیلومتر تصویب شده است.

سید جمیل موسوی افزود: پیگیری‌های سه ساله بالاخره نتیجه داد و براساس موافقت‌هایی که انجام شد، 300 کیلومتر پروژه تصویب و عملیات اجرایی آن نیز در هفت فاز آغاز شده است.

موسوی ادامه داد: از 300 کیلومتر، 179 کیلومتر در بخش فتح المبین و 121 کیلومتر در روستاهای بخش شاوور در غرب کرخه‌ است و نیز به‌تعدادی از روستاهای حمیدیه کشیده می‌شود.

وی با بیان این که فاز نخست این پروژه تا سه راهی بیت مسکین با متراژ 5.22 کیلومتر شهر فتح المبین صرخه را پوشش می‌دهد، گفت: فازهای بعدی نیز پس از انجام این مرحله به مناقصه گذاشته خواهند شد و با توافق‌های انجام شده خطوط لوله‌های گاز تا پایان سال 95 به همه روستاهای بخش فتح المبین می‌رسد.

بخشدار فتح المبین به مدت زمان اجرای این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به مدت زمان پیش بینی شده فاز نخست این پروژه تا فروردین سال 94 تکمیل خواهد شد.

*پروژه‌ای با کمترین معارض

موسوی با بیان اینکه روستاهای بخش فتح المبین در قرارداد شرکت گاز استان تا پایان سال 95 گازرسانی می‌شوند، تصریح کرد: پیمانکار فاز نخست این پروژه پیش از این با تجهیز کارگاه، آمادگی خود را برای عملیات اجرایی اعلام کرده و هیچ مشکلی برای این موضوع ندارد و اکیپ‌های آن نیز مهیا و آماده هستند.

وی درباره معارضان احتمالی در مسیر این پروژه گفت: با حضور نماینده شرکت گاز استان در قالب سه جلسه با مالکان زمین‌هایی که در مسیر لوله‌های گاز هستند، رایزنی کرده و به نتایج خوبی رسیدیم و بنابراین پیمانکار این پروژه در این‌باره مشکلی نخواهد داشت.

موسوی اضافه کرد: نباید حق مالک یا کشاورزی پایمال شود و باید حق آنها را از کارفرما بگیریم.

*رفع موانع گازرسانی

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره عنوان کرد: یکی از مطالبه‌های مهم اهالی منطقه غرب کرخه گازرسانی است که با توجه به گستردگی کار و برخی موانع تحقق آن سخت به نظر می‌رسید.

سید راضی نوری افزود: بخش فتح المبین برخلاف بخش‌های دیگر شوش به دلیل برخی موانع از لوله‌های اصلی گازرسانی محروم بود و باید تدبیری برای انتقال لوله اصلی گازرسانی به این بخش اتخاذ می‌شد تا علاوه بر این بخش، برخی روستاهای بخش شاوور و حمیدیه در غرب کرخه نیز در مسیر این لوله قرار بگیرند و گازرسانی به این مناطق ممکن شود.

وی در تشریح موانع و مشکلات گازرسانی غرب کرخه گفت: با توجه به آسیب‌های زیست محیطی، انتقال لوله گاز از رود کرخه یکی از موانع اصلی در انجام این پروژه به شمار می‌رفت.

*گاز حق مردم است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از اواخر سال 91 که پیگیر گازرسانی به این منطقه بودیم، پیشنهادی مطرح شد مبنی بر این که کپسول‌های بزرگ گازرسانی سی.ان.جی به عنوان پمپ گاز تدارک دیده شود و با این روش به مردم گازرسانی شود که قابل قبول نبود.

نوری ادامه داد: به دلیل شرایط جغرافیایی در برخی مناطق، انتقال گاز با خط لوله غیراقتصادی است و به همین دلیل برای انتقال گاز به چنین نقاطی باید از گاز فشرده یا سی.ان.جی استفاده کرد، اما این طرح برای دشت‌های رو باز مثل فتح المبین توجیه ندارد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در جلسه‌هایی که با مسئولان مربوطه داشتیم، قرار شد یک انشعاب شش اینچی از لوله اصلی گاز دهلران به سمت بخش فتح المبین منتقل و یک انشعاب 12 اینچی نیز به صورت مستقیم از حسینیه اندیمشک به سمت این بخش کشیده شود.

وی بیان کرد: پیمانکار این پروژه یک ماه پس از آغاز به کار برای تسریع در روند انجام پروژه کار شبکه شهر فتح المبین صرخه را نیز آغاز می‌کند.

نوری درباره اهمیت این پروژه نیز چنین گفت: گازرسانی حق مردم این منطقه است که علاوه بر استفاده‌های شخصی و خانگی، صنعت منطقه را نیز رونق خواهد بخشید.

*گازرسانی به 74 شهر استان

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان نیز با بیان اینکه از 78 شهر استان 74 شهر گازرسانی شده‌اند، اظهار کرد: عملیات گازرسانی در چهار شهر دیگر نیز شامل فتح المبین، آبژدان، قلعه خواجه و بیدروبه در دست اجراست و قصد داریم تا پایان سال 95 این چهار شهر را از گاز برخوردار کنیم.

سید ناصر حسینی‌نژاد، شوش را یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های در فهرست اولویت گازرسانی توصیف می‌کند.

شرکت ملی گاز ایران با ساخت 817 کیلومتر خطوط انتقال و تغذیه 14 هزار کیلومتر شبکه توزیع موجب جذب 810 هزار مشترک خانگی و تجاری و 533 مشترک صنعتی در 74 شهر و هزار و 250 روستا در خوزستان شده است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: شوش
:
:
:
آخرین اخبار