تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشکیل دبیرخانه کارگروه تخصصی جمع آوری مستندات پزشکی دوران دفاع مقدس
در راستای تفاهم نامه ما بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کارگروه تخصصی جمع آوری مستندات پزشکی دوران دفاع مقدس در معاونت درمان دانشگاه تشکیل شد
خوزنیوز: در راستای تفاهم نامه ما بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کارگروه تخصصی جمع آوری مستندات پزشکی دوران دفاع مقدس در معاونت درمان دانشگاه تشکیل شد.

به گزارش خوزنیوز؛ در راستای تفاهم نامه ما بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کارگروه تخصصی جمع آوری مستندات پزشکی دوران دفاع مقدس با حضور دکتر رمضان احدی قائم مقام معاون درمان دانشگاه، دکتر فرهاد حمزه لویی مدیر فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، سلیمان کمایی مدیر داخلی بیمارستان رازی اهواز، سید حسینی و علوی از مسئولین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان و جمعی از کارشناسان معاونت درمان دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در معاونت درمان برگزار شد.

دکتر احدی هدف از تشکیل این جلسه را جمع آوری مستندات و ایجاد بانک اطلاعاتی دوران دفاع مقدس دانست و گفت: با توجه به نقش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در دوران دفاع مقدس و به دلیل ثبت و ضبط خدمت رسانی گسترده ای که در طول دفاع مقدس در مراکز درمانی صورت گرفته و انعکاس به آیندگان، در مرداد ماه سال جاری تفاهم نامه ای ما بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منعقد شد که به تبع آن و در جلسات متعددی که در دانشگاه برگزار گردید، مقرر شد دبیرخانه ای با عنوان کارگروه تخصصی جمع آوری مستندات پزشکی دوران دفاع مقدس، در معاونت درمان تشکیل شود.

احدی خاطر نشان کرد : همکارانی که در دوران دفاع مقدس در مراکز درمانی شهرستانها و شهرهای مرزی مشغول خدمت رسانی به رزمندگان بودند، ذخایر عظیمی برای انعکاس گفته ها و ناگفته های تلخ و شیرین دوران دفاع مقدس هستند و جمع آوری خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط آن خاطرات می تواند مانند باز سازی آن لحظه های ناب و تازه برای آیندگان باشد.

وی افزود: اکثر مراکز درمانی دوران دفاع مقدس از نظر فیزیکی دچار تغییر و تحول شده اند. از نظر ساختار پرسنلی کادر درمان نیز اکثر افرادی که در آن زمان مشغول خدمت بودند، اکنون سالهای آخر خدمت آنها در بهداشت و درمان است و یا بازنشسته شده اند که ثبت این وقایع، تلاش و همکاری تمام مراکز درمانی را می طلبد.

احدی تصریح کرد: اقدامات ملموس و قابل توجه در زمینه جمع آوری مستندات دوران دفاع مقدس در استان خوزستان که مهد تحولات زمان دوران دفاع مقدس بوده، صورت نگرفته ولی خوشبختانه همیشه افرادی هستند که با دلسوزی ها و پیگیری های خود خواستار احیاء و رفع کمبودهای بوجود آمده هستند. در این زمینه می توانیم از همکارانی که در آن دوران بوده و هر کدام از آنها به نوعی منبع و سندی از اسناد دوران دفاع مقدس هستند، در جهت پیشبرد اهداف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بهره برد.

دکتر حمزه لویی اظهار داشت : استان خوزستان بعنوان خط مقدم دوران دفاع مقدس شاهد جانفشانی های فرزندان این مرز و بوم و رشادتهای رزمندگان اسلام در تمام زمینه ها بوده ولی متاسفانه از نظر جمع آوری مستندات این دوران بسیار ضعیف عمل کرده و تلاش هایی که می بایست برای ثبت این مستندات انجام شود، نشده و یا بسیار کم بوده است.

حمزه لویی تصریح کرد: امروزه ما می توانیم با جمع آوری مستندات پزشکی آن دوران برگ زرینی در ثبت تاریخ رشادتها، بزرگمردی ها و از خود گذشتگی های این عزیزان در دوران دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشته و در تاریخ این دوران ثبت و ضبط نمائیم .

در ادامه مهندس سید حسینی با تشریح برنامه های بنیاد حفظ آثار بیان داشت : با تلاش ها و دلسوزی های رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خوشبختانه شاهد نتایج مطلوبی در جهت جمع آوری مستندات دوران دفاع مقدس هستیم.

وی گفت : دشمن دنبال این بود که خوزستان را فتح و به خاک خود اضافه نماید و اگر به خواسته و آرزوهای محالش دست می یافت چه بسا تمام ایران را فتح می کرد. بعد از گذشت 27 سال از جنگ خیلی از استانهایی که سهم آنها از دفاع مقدس شاید 10 درصد یا کمتر بوده مستندات دفاع مقدس مربوط به استان خود را جمع آوری نمودند و اکنون در بعضی استانها شاهد مراکز ارزشمند در راستای جمع آوری مستندات دفاع مقدس هستیم . اما با وجود اینکه تمام مردم استان خوزستان از کوچک تا بزرگ درگیر جنگ بوده ولی متاسفانه نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم و نسبت به ثبت آن و انتقال به آیندگان کم کاری کرده ایم .

سید حسینی خاطر نشان کرد: ما به دنبال مستندات دفاع مقدس هستیم که این مستندات هم می تواند به صورت اسناد پزشکی دوران دفاع مقدس و هم ثبت تاریخ شفاهی آن وقایع مهم باشد. البته هیچ مرجعی مانند کسانی که در مراکز درمانی و بهداشتی حضور داشته و ارتباط تنگاتنگ با جانبازان، شهدا داشته اند نمیتواند این بنیاد را یاری کنند. در این راستا علاوه بر پرسنل کادر درمانی حاضر در جنگ می توان از برادر یا خواهر جانبازان و رزمندگان آنها که مستقیم در جنگ شرکت نکرده ولی بنحوی درگیر بوده اند و نقش و اجرشان کمتر از یک رزمنده و یک جانباز نیست، برای ثبت تاریخ شفاهی استفاده کرد.

در پایان مهندس علوی از دیگر مسئولین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: با توجه به اعلام نیاز و برنامه پیشنهادی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با موضوع نقش پزشکی در دوران دفاع مقدس، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خیلی فراتر از تصور و انتظارات ما همکاری داشتند و ما امیدواریم که بتوانیم با برنامه ریزی و  زمانبندی مطلوبی به نتیجه  خوبی دست یابیم.

وی در خصوص کارگروه جمع آوری مستندات و مدارک پزشکی دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: از مهم ترین آسیب هایی که در دوران دفاع مقدس رخ می دهد این است که اسناد موجود از بین بروند و یا واقعیت ها تحریف شوند که مقام عظمای ولایت بارها در فرمایشات خود بر جلوگیری از انحراف واقعیت های دوران دفاع مقدس تاکید کردند.

علوی افزود: یکی از مهم ترین اهداف تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مراقبت از اسناد دوران دفاع مقدس است و تمام ارکان این بنیاد برای این است که ما بتوانیم حوادث دفاع مقدس را به آن شکلی که بوده و هست ثبت و ضبط کرده و به نسل حاضر و آینده منتقل کنیم و همانطوری که در دوران دفاع مقدس تمام اقشار مختلف مردم با هم توانستند این حماسه را رقم زنند، لارم است در تهیه بانک اطلاعاتی دوران دفاع مقدس هم مجموعه دانشگاه و تمامی ارگان ها به کمک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بیایند.

علوی در پایان گفت: در خصوص نقش پزشکان، پرستاران، بهیاران و امدادگران دوران دفاع مقدس، خواسته و خواهش ما این است که در مجموعه بیمارستانها و مراکز درمانی در کنار بایگانی اسناد و مدارک پزشکی، یک بخشی به عنوان مرکز جمع آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز ایجاد شود که تا تمامی اسناد و مدارک مربوط به آن دوران جمع آوری گردد.
:
:
:
آخرین اخبار