تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۶۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرنده زنبورخوار بزرگترین آفت زنبورستان‌های خوزستان
رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به اهمیت بالای عسل کنار، از روند کاهش تولید این نوع عسل به علت هجوم بی‌سابقه پرنده زنبورخوار به زنبورستان‌های استان خبر داد
رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به اهمیت بالای عسل کنار، از روند کاهش تولید این نوع عسل به علت هجوم بی‌سابقه پرنده زنبورخوار به زنبورستان‌های استان خبر داد.

امین کریمی با بیان اینکه عسل کنار به علت طعم و عطر برجسته و کیفیت بالای آن تنها عسلی است که مورد علاقه شدید مردم خوزستان است، اظهار کرد: تمام امید زنبورداران و تولیدکنندگان عسل در سال‌های بی‌محصول یا کم محصول مانند سال جاری به تولید مقداری عسل کنار جهت پوشش بخشی از هزینه‌های تولید آن‌ها است.

وی افزود: با وجود پیش بینی‌های ما مبنی بر 200 تن تولید عسل کنار، هجوم پرنده سبزقبا موجب کاهش 20 درصدی تولید این نوع عسل شد.

وی نحوه برخورد با معضل پرنده زنبورخوار را نشانگر سردرگمی در محیط زیست کشور دانست و خاطرنشان کرد: این پرنده با تکثیر بیش از حد و شرایط مناسب زیست محیطی از حالت محافظت شده خارج و به بزرگترین آفت زنبورستان‌های استان تبدیل شده است.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به این که تلفات و خسارات ناشی از پرنده زنبورخوار تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست، تصریح کرد: هر گونه اقدام به کشتار و مقابله با این پرنده توسط زنبوردار موجب بازخواست شدن از سوی کارشناسان محیط زیست و دادگستری می‌شود و عملا تولیدکننده زیر فشار گاز انبری این دو نهاد در حال له شدن است.

کریمی با تاکید بر ارزش بالای زیست محیطی زنبور عسل در چرخه طبیعت تصریح کرد: حداقل برای جلوگیری از نابودی چرخه اکوسیتمی خوزستان، لازم است این موضوع مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته با پیگیری‌های مکرر و با عنایت معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اخیرا جلسه‌ای با حضور کارشناسان محیط زیست و استانداری تشکیل و در این جلسه موضوع تخصیص اعتبار از سوی استانداری جهت بررسی‌های میدانی برآورد خسارات ناشی از پرنده زنبورخوار مطرح شد و امیدواریم شاهد اقدامات مثبتی جهت کمک به زنبورداران باشیم.

کریمی با بیان این‌که عسل کنار از اواسط مهرماه تا اوایل آبان‌ماه در شهرهای دزفول، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، گتوند و قسمت‌هایی از مسجدسلیمان تولید می‌شود، عنوان کرد: به علت خاک غنی خوزستان و پوشش گیاهی مطلوب کنار، کیفیت عسل کنار خوزستان قابل قیاس با سایر عسل‌های کنار تولیدی در سطح کشور نمی‌باشد.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان در خصوص قیمت عسل کنار اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم عسل کنار حداقل 50 هزار تومان و حداکثر 70 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به علاقه شدید مردم خوزستان به عسل کنار که زمینه ساز سوءاستفاده سودجویان و عرضه عسل کنار با قیمت‌های نامتعارف در بازار شده است، عنوان کرد: بعضا مشاهده شده که مشتریان مبلغ 150 تا 200 هزار تومان برای عسل کنار می‌پردازند که این قیمت‌ها، غیر واقعی هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار