تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۰۹۶۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مولاوردی خبرداد:
واگذاری امور به مردم با توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد
کوچک شدن دولت دلیل بر کم ‌اهمیت بودن آن نیست، بلکه به معنی واگذاری امور به مردم است که به شخص مردم مربوط است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: کوچک شدن دولت دلیل بر کم ‌اهمیت بودن آن نیست، بلکه به معنی واگذاری امور به مردم است که به شخص مردم مربوط است. با این نگاه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد فرصت پیدا خواهند کرد که رفیق و شریک دولت باشند نه یک رقیب، که امیدواریم در همه برنامه‌ها این مهم تحقق یابد.

شهین‌دخت مولاوردی در نشست با سازمان‌های مردم‌نهاد و بانوان کارآفرین آبادان که امروز (نهم آذرماه) برگزار شد، ضمن تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی و آرزوی قبولی عزارداری مردم شهید پرور ایران به‌خصوص مردم آبادان، اظهار کرد: دولت با روش و رویکرد اعتدال که با شناخت درست از نیازهای مردم و عدم توازن‌های موجود در درجه اول و منافع ملی و فردی آینده‌نگری در درجه دوم با یک مدیریت جهادی توانسته فعالیتی تا حدودی قابل قبول داشته باشد و شرایط را به آرامش و ثبات برساند.

وی گفت: دولت توانسته در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی به مباحث سیاست‌های خارجی که یکی از اولویت‌هاست، دستاوردهای قابل قبولی را کسب کند و رویکردی که دولت در اقتصاد داشته ضمن کنترل تورم، تلاش شده تا برنامه‌ها را در جهت خروج از تورم اجرا کنیم که این کار با بسته‌های ارائه شده دولت در باب خروج از رکود کامل، هنوز به اجرا در نیامده است. رونق پایدار، فرصت‌های شغلی جدید، رفع موانع، از گزینه‌های پیشنهادی این بسته است و باید توجه داشت که کلیه این دستاوردهای در شرایط تحریم ظالمانه تحقق یافته است.

مولاوردی افزود: یکی از سیاست‌ها، توجه به ظرفیت در بخش‌خصوصی، تعاونی‌ها و کارآفرینان است تا به کمک دولت بیایند و بار بزرگی را از دوش دولت بر دارند و به سمت کوچک‌سازی دولت حرکت خواهیم کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه بیان کرد: در بخش آسیب‌های اجتماعی روندی که سالیان طولانی وجود داشته، همچون بیکاری، حاشیه نشینی و عدم توجه به منابع انسانی، به دولت یازدهم به ارث رسیده و دولت با اتخاذ رویکرد اجتماع‌محور شروع به کار کرده است تا به هدف اصلی دسترسی پیدا کند و می‌توان به جای سرپوش گذاشتن و پاک کردن صورت مسئله، جذب مشارکت مردمی و سرازیری خیل عظیم مردم در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند تا با کمک مردم، آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

وی تصریح‌کرد: مدت دو سال و چند ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد؛ این مسئولیت را در شرایطی تحویل گرفته‌ایم که متأسفانه برنامه‌های توسعه پایدار به صورت صد در صد اجرا نشده بود و بخش اندکی از آن به میزان حدود 20 درصد اجرایی شده است.

مولاوردی افزود: آسیب‌شناسی و پژوهش‌های انجام شده در کلیه امور منجر به برنامه‌ریزی واقع‌بینانه و کاربردی و راه‌حل‌های ارائه شده در برنامه ششم توسعه است که در حال تدوین است.

وی ادامه داد: توسعه نامتوازنی که در دولت وجود دارد متأسفانه برگرفته از سوءمدیریت و عدم مدیریت منابع در کل کشور است.

مولاوردی اظهار داشت: اگر وضعیت موجود را حاصل عملکرد همه تفکر و جناح و گروه‌های موجود بدانیم تحقق وضعیت مطلوب حاصل مشارکت همه‌جانبه دولت و ملت خواهد بود تا موانع توسعه برداشته شود و محرک توسعه باشیم و بنا است این مدیریت‌ها تا عملیاتی شدن پیش برود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: با توجه به آنکه زنان و جوانان بیشترین رأی را به برنامه‌های دولت روحانی داده‌اند، برای ارتقای سطح امکانات باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان‌ها تحولی شگرف و عظیمی کنند.

وی در ادامه گفت: زمان لازم باید در اختیار دولت قرار بگیرد تا برنامه‌ها و اهداف خود را به کار ببرد زیرا در توانمندسازی سیاسی و اقتصادی جای کار بسیاری وجود دارد.

وی در پایان افزود: اعتماد به نفس زنان، اعتماد زنان به دولت و اعتماد دولت به زنان، دستاورد همدلی و همزبانی تمام مجموعه است و امید است منطقه آزاد اروند با نمایندگی آبادان نماد آبادانی باشد و الگویی برای توسعه و ظرفیت زنان آبادانی در این مسیر استفاده شود.

همچنین در این نشست فرج‌الله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ضمن تسلیت اربعین حسینی و تشکر از اقدامات انجام گرفته توسط فرمانداران مرزی از جمله فرمانده ویژه شهرستان آبادان، اظهارکرد: از ارائه خدمات به زائران کربلای معلی می‌توان مشارکت‌های اجتماعی و معنوی سازمان‌های مردم نهاد را لمس کرد.

وی افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر در جهت افزایش سطح مشارکت‌های اجتماعی موجب شده افزایش کمی سازمان‌های مردم‌نهاد را در سطح ملی داشته باشیم.

خبیر گفت: آمارها نشان می‌دهد در کل استان خوزستان تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد از تعداد سازمان‌های نهاد از 90 سازمان به بیش از 300 سازمان افزایش یافته که در رشته های مختلف و اهداف متفاوت فعالیت می‌کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: اگر بخواهیم مردم در امور خود مشارکت کنند، باید دولت همت کند تا مردم را در قالب سازمان‌های مردم نهاد سازماندهی کرده و با برقراری ارتباط با مردم اهداف دولت را به تعالی برساند.

خبیر با اشاره به محدودیت‌های گوناگون در امور زنان ادامه داد: متأسفانه محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سنتی موجب شده است تا بانوان کشور آن‌طور که باید و شاید در عرصه‌های اجتماع ورود و بروز نکنند. برخی از مسئولین نتوانستند به خوبی نقش بانوان و سازمان‌های مردم نهاد را درک کرده و با آنها همکاری کنند. اگر دولت می‌خواهد موفق باشد باید سطح مشارکت مردم را بالا ببرد تا برخی از مشکلات و ریشه های فرهنگی اشتباه در مورد فعالیت‌های اجتماعی از بین برود.

خبیر عنوان‌کرد: پیشرفت دنیا یک سری دستاورد به همراه دارد که می‌توان آن‌ها را بومی‌سازی کرد و استفاده از دستاوردها غرب‌زدگی محسوب نمی‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار گفت: سپردن برخی از مسئولیت‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از سالم‌ترین کارهایی است که دولت تدبیر و امید می‌تواند انجام داد تا میزان حضور فعالیت‌های اجتماعی افزایش یابد که برای دولت این مهم یک ضرورت محسوب می‌شود. امیدواریم با توجه به کمبود فعالیت بانوان در عرصه‌های مدیریتی بتوانیم شرایط آنگونه که بانوان استحقاق آن را دارند فراهم کنیم.

وی افزود: حضور بانوان کارآفرین نویدبخش است زیرا دقت، تعهد و مسئولیت‌پذیری در کارهای بانوان و مردان هیچ تفاوتی ندارد و می‌توانند در مسائل اقتصادی به‌خوبی بدرخشند.

خبیر در پایان افزود: وجود قطب‌های اقتصادی، همچون سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند در منطقه بسیار مؤثر عمل کند تا شرایط موجود برای پتانسیل‌های اقتصادی در شهر و منطقه فراهم شود.

نخستین خانه سازمان‌های مردم‌نهاد و خانه بانوان با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در شهرستان آبادان افتتاح شد.

مولاوردی، معاون رئیس جمهور در حاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این مکان بیان کرد: امیدواریم تلاش زنان و خانواده‌های آبادانی و در کنار خانواده سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری دو مجموعه با هم دستاوردهای بسیار ارزشمندی را برای مردم بالاخص شهرستان آبادان داشته باشد.

همچنین شهبازی، فرمانداری ویژه آبادان نیز در حاشیه این افتتاحیه گفت: ‌اختصاص مکانی رایگان برای زنان کارآفرین و جمعیت سمن‌ها، موقعیتی برای رشد و شکوفایی این مجموعه‌ها ایجاد می‌کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار