تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۱۰۹۶۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در مراسم رونمایی از درسنامه ایدز عنوان شد:
72 ساعت اول در معرض قرارگرفتن؛ زمان طلایی درمان ایدز
با تجربه‌ای که از شیوع اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر در جامعه و انتقال ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده بین معتادان کسب شده است، این نگرانی وجود دارد که پنهان کردن موضوع ایدز در کشور، آسیب بیشتری ایجاد کند
مراسم نمادین رونمایی از "درسنامه ایدز" امروز با حضور مسئولان بهداشت و درمان و آموزش و پرورش استان در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه (س) ناحیه 2 اهواز برگزار شد.

قاسم چلداوی معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز، در مراسم رونمایی از درسنامه ایدز که امروز دوشنبه 9 آذرماه، به مناسبت روز جهانی ایدز در سالن اجتماعات دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه (س) ناحیه 2 اهواز برگزار شد، با بیان این‌که پیشگیری بهتر از درمان است، اظهارکرد: اجرای برنامه‌های پیشگیری نیاز به جسارت دارد و نباید فراموش کرد که اگر بیماری ایدز گسترش یابد، مهارکردن آن بسیار سخت خواهد بود؛ امروز این جرأت را پیدا کردیم تا مبارزه و پیشگیری از ایدز را به خود و دیگران آموزش دهیم.

وی انتقال نکات آموزشی به خانواده‌ها با کمک دانش‌آموزان را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در قالب تدوین و توزیع درسنامه ایدز در مدارس عنوان کرد و گفت: با تجربه‌ای که از شیوع اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر در جامعه و انتقال ایدز از طریق استفاده از سرنگ‌های آلوده بین معتادان کسب شده است، این نگرانی وجود دارد که پنهان کردن موضوع ایدز در کشور، آسیب بیشتری ایجاد کند بنابراین انتظار داریم که در این حوزه مسئولان امر با جدیت بیشتری ورود کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 اهواز با اشاره به تدوین و تولید درسنامه ایدز برای آموزش نکات ایمنی به دانش‌آموزان در مدارس بعد از چندین سال، بیان کرد: امیدواریم که با اجرای این برنامه‌ها بتوانیم بنیان خانواده را در جامعه بیش از پیش تحکیم ببخشیم.

در این مراسم همچنین دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان، با تقسیم‌بندی مخاطبان آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری ایدز به چهار گروه، اظهارکرد: گروه اول را بیماران آلوده به ایدز و خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند؛ گروه دوم نیز شامل افرادی است که رفتارهای پرخطر اعم از تزریق مواد مخدر یا رفتارهای پرخطر جنسی انجام می‌دهند که این افراد هنوز آلوده به بیماری نشده‌اند.

وی ادامه‌داد: گروه سوم نوجوانان و جوانان به‌ویژه دانش‌آموزانی هستند که به‌دلایل مختلف ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند، ضمن این‌که دوران بلوغ نیز می‌تواند آن‌ها را به سمت رفتارهای پرخطر متمایل کند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این‌که گروه چهارم را عامه مردم تشکیل می‌دهند، در خصوص آموزش‌هایی که به گروه سوم به‌ویژه دانش‌آموزان ارایه می‌شود، گفت: خوشبختانه درسنامه‌ای تولید شده است که ضمن رعایت ارزش‌های حاکم بر جامعه و مسائل اسلامی، اطلاعات آموزشی درباره ویروس HIV و ایدز را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

ضیغمی با بیان این‌که این درسنامه حاصل همکاری و توافق میان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش است که چندین سال روی آن کار شده است، تصریح کرد: امیدواریم دانش‌آموزان اطلاعات ارایه‌شده را در اختیار خانواده‌هایشان نیز قرار دهند و حتی این آموش‌ها به نسل بعد نیز منتقل شود تا شاهد برچیده‌شدن بیماری ایدز در جامعه باشیم.

وی در خصوص محتوای درسنامه نیز توضیح داد: درسنامه شامل سرفصل‌های مقدمه، آلودگی به HIV و بروز بیماری، نشانه‌های آن، درمان ایدز، راه‌های پیشگیری و خدمات درمانی قابل ارایه در کشور درباره این بیماری است.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت شناخت بیماری‌های ایدز و هپاتیت‌های B و C و راه‌های مشابه انتقال آن‌ها، گفت: برای پیشگیری و درمان به‌موقع و ارائه خدمات لازم به افرادی که به هر دلیل در معرض رفتارهای پرخطر قرار گرفته‌اند، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری راه‌اندازی شده است تا بتوانند سریع و آسان به مشاوره و خدمات موردنیاز دسترسی داشته باشند ضمن این‌که در این مرکز تمام اطلاعات افراد و خانواده آن‌ها به‌صورت محرمانه باقی می‌ماند و مشاوره‌ها در زمینه‌ مسائل جسمی و روحی‌روانی به بیمار ارایه می‌شود.

در این مراسم همچنین حمیرا رحمانی کارشناس‌ارشد مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشت و درمان خوزستان، با اشاره به اهمیت آموزش راه‌های انتقال بیماری‌ ایدز به جوانانی که در معرض رفتارهای پرخطر هستند، گفت: یکی از راه‌های تزریق با استفاده از سرنگ آلوده است که این شیوه انتقال میان معتادان تزریقی بسیار شایع است.

رحمانی با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ایدز از این طریق، افزود: انتقال ویروس HIV از  طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پدیدآمدن موج جدید انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی، عنوان کرد: شایع‌ترین راه انتقال این ویروس، روابط جنسی پرخطر است که لازم است برای پیشگیری از شیوع این بیماری، آموزش‌های لازم ارایه شود.

کارشناس‌ارشد مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشت و درمان خوزستان گفت: اگر فردی آگاهانه یا ناآگاهانه، عمدی با غیرعمدی درگیر رفتارهای جنسی شود، باید بداند برای انجام آزمایش به کجا مراجعه کند یا اگر مشکلی از این نظر برای یک دانش‌آموز  ایجاد شود باید آن را با مشاور مدرسه مطرح کند.

رحمانی ادامه‌داد: اگر اتفاقی برای کسی رخ دهد و یا در معرض رفتارهای پرخطر قرار گیرد، باید پیش از سپری‌شدن 72 ساعت از وقوع حادثه، که زمان طلایی درمان است به مرکز مشاوره مراجعه کند و با انجام مشاوره و آزمایش،  تحت درمان قرار بگیرد اما اگر بعد از 72 ساعت مراجعه کند، درمان تأثیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که ویروس HIV در مراحل اولیه خود را نشان نمی‌دهد، گفت: آزمایش اولیه بیماری را نشان نمی‌دهد اما بعد از سه بار آزمایش در مدت 6 ماه قطعیت نتیجه ابتلا به بیماری، مشخص می‌شود.

کارشناس‌ارشد مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری معاونت بهداشت و درمان خوزستان با بیان این‌که در سرنگ آغشته به خون نیز امکان انتقال ویروس هست، گفت: تزریق خون‌های آلوده نیز می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود.

رحمانی انتقال ویروس HIV از مادر به جنین در دوران بارداری را یکی دیگر از را‌ه‌های انتقال ویروس عنوان کرد و با اشاره به اهمیت حمایت از بیماران HIV گفت: بیماران و متقاضیان آزمایش ایدز می‌توانند به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به نشانی زیتون کارمندی خیابان زاویه بعد از بیمارستان ابوذر، روبروی کوچه هدایت مراجعه کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار