تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۶۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشریح کرد:
اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از سال 92 تاکنون
افزایش کلینیک های درمانی تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه های کاملا دولتی / افتتاح و راه اندازی آمبولانس هوایی / 544 کارشناس پرستاری، اتاق عمل و هوشبری جذب شده اند
خوزنیوز: دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از زحمات، تلاش‌ها و فعالیت های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در طی 2 سال اخیر می گوید.

اقدامات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از سال 92 تاکنون 

ایران در سال ۱۴۰۴، بالاترین سطح سلامت در مدیترانه شرقی

حوزه سلامت با توجه به سیاست های بالادستی که در کشور وجود دارد، مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری، سند چشم انداز ۱۴۰۴و همچنین برنامه پنجم توسعه، همه برای گسترش و بهبود وضعیت سلامت هدفگذاری شده است تا ایران در سال ۱۴۰۴به بالاترین سطح سلامت در مدیترانه شرقی برسد. خوشبختانه در حال حاضر فعالیت های حوزه درمان دانشگاه در یک آمار مقایسه ای نشان دهنده رشد می باشد.
 
اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه 1393

اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت در بیمارستان های تابعه دانشگاه از 15 اردیبهشت ماه 1393 گام ارزنده بزرگی بود که با حمایت و همکاری اعضاء محترم هیئت رئیسه دانشگاه و زحمات پرسنل خدمتگزار مردم در بخش درمان در تمام بیمارستان های تابعه دانشگاه در استان به اجراء درآمد و توانست منشاء برکات فراوانی برای حوزه درمان در استان گردد. در حال حاضر که بیش از 18 ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد، میزان پرداخت از جیب مردم در بیمارستاهای دولتی در شهرها به 6 درصد و در روستاها به 3 درصد از کل هزینه های درمان کاهش یافته است که این خود، کمک قابل توجهی به کاهش قابل ملاحظه پرداختی ها از جیب  مردم برای درمان بیماری شان و کم کردن دغدغه همیشگی اشان داشته است.

تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، سالانه سه درصد از مردم به دلیل هزینه های بالای درمان به زیر خط فقر می رفتند

اعمال شاخص های حفاظت مالی بیماران در طرح تحول نظام سلامت به دلیل هزینه های کمرشکن ناشی از درمان و فقر ایجاد شده ناشی از آن بوده است که متأسفانه تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت سالانه سه درصد از مردم به دلیل هزینه های بالای درمان به زیر خط فقر می رفتند که خوشبختانه پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در اولویت قرار گرفتن موضوع سلامت و اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان پرداخت از جیب مردم برای بیماران شهری و روستایی به میزان قابل توجهی کاهش یافت و همچنین بیمار برای هیچ خدمتی به خارج از بیمارستان ارجاع داده نشده و همه خدمات مورد نیاز وی از طریق زنجیره درمان در خود بیمارستان تامین می شود.
 
افزایش کلینیک های درمانی تخصصی و فوق تخصصی با تعرفه های کاملا دولتی

از ابتدای اردیبهشت ماه 93 تاکنون تعداد 8 کلینیک درمانی تخصصی و فوق تخصصی در شیفت عصر و 5 کلینیک در شیفت صبح در بیمارستان های دانشگاهی شهر اهواز و نیز کلینیک های مشابه در شهرستان های ایذه، رامهرمز، باغملک و مسجدسلیمان راه اندازی و افتتاح گردیده است که با تعرفه های کاملا دولتی به ارائه خدمات درمانی کاملا" تخصصی به مردم مشغول هستند که این نیز خود گام بزرگی در جهت در دسترس قرار دادن ارائه خدمات تخصصی با کمترین هزینه به مردم می باشد.
 
توسعه اورژانس ها، بخش های تخصصی و کلینیک های ویژه بیمارستان ها

توسعه 7 اورژانس، ساخت 10 کلینیک ویژه بیمارستان های دانشگاهی، توسعه و استانداردسازی بخش های تشخیصی درمانی سرپایی سرطان در 5 بیمارستان دانشگاهی و گسترش بخش های ویژهICU و NICU  در 9بیمارستان دانشگاهی که خوشبختانه تاکنون در بیمارستان 22 بهمن مسجدسلیمان و مادر رامهرمز این بخش ها به بهره برداری رسیده است، از دیگر پروژه های در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در قالب طرح تحول نظام سلامت می باشد که قطعا" اتمام آنها به زودی تاثیر مطلوبی بر توسعه بخش های درمانی استان خواهد گذاشت.
 
افتتاح و راه اندازی آمبولانس هوایی

یکی دیگر از خدمات اجرا شده در طرح تحول نظام سلامت در استان جهت حفظ جان بیماران در مناطق صعب العبور و دور افتاده و نیز تسریع در انتقال مصدومان ناشی از تصادفات راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی می باشد. طی قرارداد دانشگاه با ارتش جمهوری اسلامی ایران در سطح استان، پایگاه اورژانس هوایی دانشگاه راه اندازی شده است که از مردادماه سال 93 تاکنون تعداد 53 ماموریت به آن واگذار شده است که در این ماموریت ها بیماران از مناطق صعب العبور استان به بیمارستان های مختلف اعزام شده اند و در 6 مورد نیز با اعزام آمبولانس هوایی به این مناطق، پرسنل اورژانس و شبکه های بهداشت و درمان واحدهای تابعه دانشگاه به درمان بیمار موردنظر در همان محل پرداخته اند.
 
اجرایی شدن کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت و همچنین پذیرش 5500 بیمارخارجی در سال 93، جذب پزشکان متخصص

اجرایی شدن کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت و همچنین پذیرش 5500 بیمارخارجی در سال 93 و ورود حدود 15 میلیون دلار ارز به کشور از همین طریق از اقدامات برجسته معاونت درمان دانشگاه در این مدت می باشد. تعداد 77 پزشک متخصص در سال 93 و 87 پزشک متخصص در سال 94 به بیمارستان های دانشگاهی اضافه شده است. برگزاری جلسات متعدد با پزشکان متخصص هیات علمی و درمانی به صورت گروهی و تخصصی در خصوص اجرای بندهای پزشکان متخصص مقیم، ماندگاری پزشکان، اجرای کتاب جدید تعرفه ها و پرداخت کارانه مبتنی بر عملکرد از دیگر اقدامات اساسی معاونت درمان دانشگاه در طی مدت گذشته بوده است.
 
کاهش شاخص سزارین، رایگان کردن زایمان طبیعی، بهینه سازی و توسعه بلوک های زایمان

کاهش شاخص سزارین، رایگان کردن زایمان طبیعی، برگزاری رایگان دوره آموزشی آمادگی برای زایمان، برگزاری دوره های توانمند سازی ماماها، بهینه سازی و توسعه بلوک زایمان و ارائه روش های بی درد دارویی و غیر دارویی از دیگر اقدامات این معاونت جهت افزایش رضایت مندی مردم عزیز استان بوده است.
پنج پروژه در راستای طرح تحول نظام سلامت، برنامه ریزی و در حال انجام می باشد که توسعه و استانداردسازی بلوک های زایمان در 11 بیمارستان دانشگاهی اولین پروژه این طرح بوده که در همین راستا از بلوک های زایمان بیمارستان امید لالی و حضرت رسول (ص) رامشیر بهره برداری بعمل آمده و فاز اول این بلوک در بیمارستان شهید چمران سوسنگرد نیز به اتمام رسیده است.
 
بازدیدهای گروهی مستمر با حضور اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه در جهت نظارت بر اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت

جهت نظارت بر اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت علاوه بر بازدید های روزانه کارشناسان معاونت، بازدیدهای گروهی مستمری با حضور اعضاء هیئت رئیسه دانشگاه انجام شده که می توان به انجام تعداد 39 بازدید برای اعتبار بخشی بیمارستان ها از بهمن ماه 92 تاکنون ، 30 بازدید میدانی و 46 بازرسی و نظارت بر اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت در سال 94 نام برد.
 
از مجموع 196 بخش بستری بیمارستان ها، 104 بخش، بهسازی و نوسازی شده است

درخصوص بهسازی و زیباسازی فضای فیزیکی اتاقهای بستری بیماران و راهروهای بیمارستانی در راستای طرح ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستانی، پس از طراحی اهداف عملیات ساختمانی، تدوین جدول زمانبندی و تخصیص مرحله اول اعتبارات مورد نیاز، اقدامات اجرایی در کلیه بیمارستانهای دانشگاهی از اول تیرماه سال 92 به طور همزمان آغاز و در این خصوص مطابق جدول زمانبندی، بخشهای نیازمند تعمیرات و بهسازی معین گردیده و عملیات بهسازی در اکثر این بخشها به اتمام رسیده و مابقی آنها در دست اقدام می باشد. در این زمینه، از مجموع 196 بخش بستری، 104 بخش، بهسازی و نوسازی شده است و با تخصیص فاز سوم اعتبارات هتلینگ، کار بهسازی  و نوسازی سایر بخش ها نیز آغاز شده است.

786 تخت بستری بزرگسال به  همراه متعلقات مربوطه، 92 تخت اطفال ، 50 دستگاه تلویزیون، 110 دستگاه یخچال و 38 برانکارد تامین و بین بیمارستان ها توزیع گردیده اند/ 544 کارشناس پرستاری، اتاق عمل و هوشبری جذب شده اند

جهت ارتقاء کیفیت تجهیزات بخش های بستری، تاکنون 786 تخت بستری بزرگسال به  همراه متعلقات مربوطه ، 92 تخت اطفال، 50 دستگاه تلویزیون، 110دستگاه یخچال و 38 برانکارد تامین و بین بیمارستان ها توزیع گردیده اند. همچنین در راستای اجرای بهینه طرح تحول نظام سلامت، پیرو مجوزهای اعلام شده ازطریق سیستم آواب وزارت متبوع با پیش بینی 1200 نفر مجوز استخدام کادر پرستاری (پرستار– اتاق عمل– بیهوشی) آزمون استخدامی طی دو مرحله در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد که 544 نفر جذب گردیدند و این دانشگاه همچنان آمادگی دارد تا در صورت وجود نیروی پرستاری، آنان را در رشته های ذکر شده استخدام نماید تا در تقویت نیروی انسانی تخصصی خود گام های ارزنده ای را برداشته باشد.
 
90 % شکایات واصله توسط کارشناسان ستاد رسیدگی به شکایات پیگیری و پاسخ داده شده است

سامانه 3110 نیز از سال 92 در واحد رسیدگی به شکایات معاونت درمان راه اندازی شده که با شروع طرح تحول نظام سلامت در ستاد هدایت دانشگاه مستقر گردیده و بصورت جدی نسبت به دریافت، رسیدگی و پیگیری شکایات مردمی در خصوص تعرفه ها، امکانات رفاهی، تجهیزات، تکریم ارباب رجوع در مراکز درمانی سرپائی اقدام می نماید و تاکنون 158 مورد شکایت از بیمارستانهای دانشگاهی اعم از تعرفه و نحوه ارائه خدمات در بخش بستری و سرپائی در این سامانه ثبت گردیده که 90% شکایات واصله توسط کارشناسان ستاد رسیدگی به شکایات پیگیری و به شاکی پاسخ داده شده است.

در پیگیری های شکایات تعرفه ای، حتی در برخی موارد به تعطیلی مطب منجر شده است

ستاد نظارت بر تعرفه ارائه خدمات درمانی در کشور(سامانه 1690) از آبان ماه 93 با همکاری سازمان نظام پزشکی تشکیل و از آن تاریخ تاکنون  193 شکایت تعرفه ای از استان خوزستان در سامانه مذکور ثبت گردیده است که ازاین تعداد  153 مورد پیگیری شده و 40 مورد با جدیت در حال پیگیری می باشد که این پیگیری ها حتی در برخی موارد به تعطیلی مطب نیز منجر شده است   که در نوع خود اقدامی بی سابقه می باشد
 
34% رشد در تهیه و تدارک دستگاه دیالیز

 از سال 90 تا 92، 32 دستگاه دیالیز تحویل بیمارستان های دانشگاهی شده بود ولی از سال 92 تاکنون 43 دستگاه دیالیز به بیمارستان ها افزوده شده است.
 
افزایش محسوس رضایت دهندگان به اهداء عضو از بیماران دچار مرگ مغزی

در خصوص پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی شده با فرهنگ سازی های بعمل آمده و تلاش تیم پیوند و همراهی مردم، خوشبختانه از تعداد 9 مورد رضایت برای اهداء عضو در سال 92 به 54 مورد رضایت از ابتدای سال 93 تاکنون رسیده ایم.
 
انجام موفقیت آمیز نخستین و دومین پیوند کبد در بیمارستان گلستان اهواز

در سال جاری با تلاش دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در خوزستان که به عنوان قطب پیوند جنوب غرب کشور شناخته می شود، علاوه بر پیوند کلیه، امکان انجام پیوند کبد نیز فراهم شد و خوشبختانه شاهد انجام نخستین پیوند موفقیت آمیز کبد و به دنبال آن دومین پیوند کبد در بیمارستان گلستان اهواز بودیم.
 
انجام موفقیت آمیز نخستین پیوند مغز استخوان در بیمارستان شفا اهواز و به دنبال آن 7 پیوند مغز استخوان دیگر

در خصوص پیوند مغز استخوان نیز با تلاش و حمایت های صورت گرفته از طرف رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، توانستیم بخش پیوند مغز استخوان را راه اندازی نموده تا فضابرای انجام کارهای جدیدتر و کمک به بیماران سرطانی استان خوزستان و استان های همجوار بیش از پیش فراهم شود و خوشبختانه در تاریخ 27 تیرماه 1394 مصادف با عیدسعید فطر اولین پیوند مغز استخوان بر روی یک بیمار 56 ساله با موفقیت انجام شد و از آن زمان تاکنون که حدود 4 ماه می گذرد، در مجموع پیوند مغز استخوان برای 8 بیمار انجام گرفت و 8 بیمار دیگر نیز در لیست انتظار هستند که برنامه ریزی برای انجام پیوند مغز استخوان آنها تا پایان سال صورت گرفته است.
 
انجام موفقیت آمیز نخستین جراحی کاشت حلزون در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز

نخستين عمل جراحي كاشت پروتز گوش میانی با روش جدید در ايران به همت مركز كاشت حلزون شنوايي خوزستان در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز انجام شد. در این روش درمانی که برای درمان کم شنوایی های انتقالی و حسی عصبی کاربرد دارد، پروتز درون گوش میانی بیمار کاشته می شود که به بیمار کمک می کند تا صداهایی را که قبل از عمل از شنیدن آنها محروم بود به راحتی بشنود. همچنین این روش درمانی علاوه بر تمام مزیتهای سمعک های موجود، از لحاظ ظاهری نیز به گونه ای طراحی شده که برای بیماران کاملا ایده آل است.

افزایش ظرفیت ناوگان اورژانس استان
تعداد 33 پایگاه شهری و 52 پایگاه اورژانس جاده ای جهت ارائه خدمات درمانی در استان و همچنین 173 آمبولانس در بیمارستان های دانشگاهی آماده خدمت رسانی به مردم بوده که تعداد 22 دستگاه از این آمبولانس ها در سال 93 به ناوگان اضافه شده است.

اجرای برنامه مدیریت درمان سکته حاد قلبی

در اجرای برنامه مدیریت درمان سکته حاد قلبی، بیمارستان امام خمینی (ره) از ابتدای آبان ماه 94 جهت ارائه خدمات PPCI(آنژیوپلاستی اولیه) برگزیده شد که در 7 روز هفته و بصورت 24 ساعته با کادر فوق تخصصی و مجرب، مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز استان بوده که این امر در بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر بیماران سکته حاد قلبی تاثیر بسزایی دارد.

افزایش انجام اعمال جراحی در بیمارستان های دانشگاهی

انجام اعمال جراحی در بیمارستان های دانشگاهی افزایش یافته است. تعداد 140901 عمل جراحی از سال 90 تا 92 به 160819 عمل جراحی از سال 92 تا کنون رسیده است.
 
افزایش تعداد تخت های بیمارستانی

تعداد تخت های فعال بیمارستان های دانشگاهی در سال 92، 3099 تخت بود که این تعداد از سال 92 تا کنون به 3430 تخت فعال در بیمارستان ها افزایش یافته، همچنین تعداد تخت ویژه بیمارستان ها از سال 92 تاکنون به  640 تخت رسیده که از این تعداد 279  تخت در بخش CCU،285 تخت در بخش ICU و 76 تخت در بخش NICU قرار دارد.
 
کاهش شاخص مرگ و میر مادر باردار

در سال 92 تعداد 17 مورد مرگ مادر باردار داشته ایم که این میزان در سال 93 به 12 مورد کاهش و از ابتدای سال 94 تاکنون 10 مورد مرگ مادر باردار اتفاق افتاده است.
 
تجهیز قابل توجه بخش های بیمارستانی به امکانات و دستگاه های مدرن

در طی این مدت، تجهیزات فنی زیادی در بخش های مختلف بیمارستان های دانشگاهی خریداری شده است که از مهمترین این تجهیزات می توان به خرید یک دستگاه سی تی اسکن اسلایس، 9 دستگاه رادیولوژی دیجیتال، 4 دستگاه ماموگرافی، 7 دستگاه سونوگرافی، 3 دستگاه لاپاراسکوپ، 4 دستگاه میکروسکوپ چشم و گوش و حلق و بینی، 5 دستگاه اکوکاردیوگرافی، 10 دستگاه ماشین بیهوشی، 3 دستگاه CRIM(مخصوص عمل های جراحی ارتوپدی)، 42 دستگاه ونتیلاتور، 38 دستگاه مانیتور ثابت، 4 دستگاه مانیتور مرکزی، 2 دستگاه ویدیوآندوسکوپ و کولونوسکوپ و یک دستگاه رادیولوژی پورتال اشاره نمود که قطعا تجهیز بیمارستانهای آموزشی دانشگاه ها به این تجهیزات و وسایل پیشرفته کمک شایانی به بهبود پروسه های آموزشی و درمانی خواهد نمود.
:
:
:
آخرین اخبار