تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۰۹۷۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه بهداشت خوزستان به زائران اربعین حسینی:
ظروف یک بار مصرف را تا حد امکان استفاده نکنید
جایگزین مناسب برای عرضه غذاهای نذری، ظروف با فویل های آلومینیومی است و لیوان های مقوایی یا کاغذی برای نوشیدن مایعات داغ مناسب هستند
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان به زائران اربعین حسینی توصیه کرد در حد امکان از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنند و ظرف های مناسب تری را در اولویت قرار دهند.

فرهاد صفدری اظهار کرد: اولویت مصرف برای مواد غذایی و آشامیدنی، استفاده از ظروف شیشه ای، فلزی، کاغذی و در نهایت یکبار مصرف از نوع پلی اتیلن ترفتالات (PET) است و استفاده مکرر از ظروف یکبار مصرف اصلا توصیه نمی شود.

وی افزود: ظروف یکبار مصرف باید پلیمر طبیعی سلولزی باشند اما در بازار، پلیمرهای شیمیایی در ساخت این ظروف استفاده می شود و علامت ظروف یکبار مصرف مناسب این است که مجوز ساخت وزارت بهداشت را داشته و نشانه لیوان و چنگال کنار هم را داشته باشند.

صفدری ادامه داد: جایگزین مناسب برای عرضه غذاهای نذری، ظروف با فویل های آلومینیومی است و لیوان های مقوایی یا کاغذی برای نوشیدن مایعات داغ مناسب هستند.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: ظروف یکبار مصرف بی رنگ و شفاف به ویژه لیوان های یکبار مصرف فقط برای نوشیدنی های خنک کاربرد دارد و استفاده برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم ممنوع است.

وی اظهار کرد: ظروف یکبار مصرف شفاف PVC که به صورت متداول در بسته بندی های پذیرایی در جلسات استفاده می شود کار کاملا نادرست، ممنوع و غیر بهداشتی است و تماس مواد غذایی خشک و مرطوب با این ظروف خطرناک است اما مواد غذایی پوشش دار مشکلی ندارد.

صفدری گفت: ظروف یکبار مصرف سفید و فوم دار برای توزیع غذا زمانی مورد استفاده است که در دمای پایین تر از 65 درجه سانتی گراد یا سرد نگهداری شود و برای غذاهای داغ توصیه نمی شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: استفاده نابجا از ظروف یکبار مصرف پلی اتیلنی موجب آزاد شدن رادیکال های شیمیایی در مواد غذایی به ویژه داغ و چرب می شود اثرات مختلفی از جمله سرطان زایی را بر سلامت دارد.

وی ادامه داد: پس در صورت استفاده این ظروف برای آب جوش یا غذای داغ، مواد شیمیایی در ظرف حل و وارد بدن می شود و به دلیل ترکیبات مضر انواع بیماری ها را موجب می شود که این خاصیت به ویژه در مورد ظروف یکبار مصرف شفاف با درصد بالاتر مواد سرطان زا خطر بیشتری دارد.

صفدری اظهار کرد: از آنجایی که ظروف یکبار مصرف تحمل گرما را ندارند در نتیجه این عامل باعث تخریب ساختار بدنه ظرف و ورود موادشیمیایی و رنگ ظروف به غذا می شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: به طور کلی در شرایط خاص مانند دمای بالا، یخ زدگی یا نور آفتاب باعث می شود انتقال مواد مضر مانند منومرها از ظروف یکبار مصرف به غذا راحت تر است.

وی گفت: این ظروف برای استفاده در مایکروویو به ویژه برای غذاهای چرب مناسب نیستند و احتمال مسمومیت و عوارض دراز مدتی مانند سرطان را به دنبال دارند.
:
:
:
آخرین اخبار