تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۱۰۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظریف به وزیر خارجه عربستان چه گفت؟
محمدجواد ظریف و عادل الجبیر وزیران امور خارجه ایران و عربستان در دیداری که بیش از سه ساعت طول کشید، پرونده های متعدد منطقه ای و روابط دوجانبه را بررسی کردند.

روزنامه السفیر لبنان با اشاره به مذاکرات وین 2 درباره سوریه که حدود یک ماه پیش در اتریش برگزار شد، نوشت: محمدجواد ظریف و عادل الجبیر وزیران امور خارجه ایران و عربستان در دیداری که بیش از سه ساعت طول کشید، پرونده‌های متعدد منطقه‌ای و روابط دوجانبه را بررسی کردند.

  پایگاه اینترنتی السفیر مدعی شد: این دیدار با توافق قبلی مقامات دو کشور برگزار شد. هرچند ظریف و الجبیر در این نشست نتوانستند در خصوص بخش اعظم مسائل مطرح شده به‌ویژه مسائل مربوط به یمن و سوریه به توافق برسند، ولی در خصوص «ضرورت حل سیاسی اکثر مناقشات و این‌که هیچ‌یک از کشورهای منطقه از خطر تروریسم در امان نیستند» توافق نظر داشتند.

بر اساس خبر این روزنامه، ایرانی‌ها به همسایگان سعودی خود اطلاع دادند که حفظ ثبات منطقه خلیج فارس و به‌ویژه ثبات عربستان به نفع ایران است زیرا ترکش‌های هرگونه ناامنی در این منطقه، در سراسر خلیج فارس از جمله ایران پراکنده خواهد شد.

در این دیدار که در آستانه نشست وین 2 صورت گرفت، تصمیم عربستان برای اعزام سفیر جدید به تهران به سفیر ایران در ریاض اطلاع داده شد. السفیر در ادامه نوشت که منابع آگاه عربی به این روزنامه گفته‌اند در دیدار ظریف و الجبیر توافق شد کمیته‌های تخصصی مشترک بین دو کشور تشکیل شود که نشست‌های این کمیته‌ها در کشوری ثالث (به احتمال زیاد در مسقط، پایتخت عمان) تشکیل می‌شود.

به گفته منابع عربی، ظریف و الجبیر توافق کردند که لبنان از درگیری‌هایی که در سطح منطقه روی می‌دهد دور نگه داشته شود، به‌ویژه که ایران و عربستان آماده گفت‌وگوی سیاسی برای آرام کردن جبهه‌های درگیری در منطقه می‌شوند.

:
:
:
آخرین اخبار