تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۰۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نامه وارده
اندر حکایت اقدام شرکت گاز خوزستان / بنام استاندارد در راستای شهروند آزاری
نامه زیر از سوی هیات مدیره یکی از مجتمع های اداری مسکونی اهواز برای ما ارسال شده است:

روزی لاستیک جلو خودرو  پراید شخصی که به اتفاق 5 خودرو پراید دیگر در حال سفر بودند پنچر شد، هر شش خودرو به اتفاق با هر زحمتی بود خود را به پنچرگیری رساندند و از تکنسین مربوطه خواستند تا پنچری خودرو وی را رفع نماید، تکنسین بعد از بازدید خودرو به وی گفت: " طبق قوانین جدید سازمان ایمنی شهروندان! و در راستای حفظ سلامت  شما، هر شش خودرو باید ابتدا موتور خودرو بنز را درون خودرویشان جایگزین کنند تا بعد من نسبت به پنچرگیری خودرو مذکور اقدام نمایم!" 
صاحبان خودروها که بسیار متعجب شده بودند گفتند: " برادر اولا شما پنچری لاستیک خودرو را رفع کن، موتور خودرو که اشکال ندارد. دوما شما به 5 خودرو دیگر چه کار دارید؟ ثالثا اینهمه خودرو پراید در حال تردد هستند اگرموتور آنها تا این حد ایمنی و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد چرا تا وقتی پنچر نشده اند با آنها کاری ندارید؟"
تکنسین ....
اجازه دهید ادامه داستان فوق بماند برای بعد ازنقل یک داستان واقعی:

اندر حکایت اقدام شرکت گاز خوزستان / بنام استاندارد در راستای شهروند آزاری

قطع گاز
بهمن ماه سال93 بود که متوجه شدیم گاز مجتمع اداری- مسکونی ما، واقع درخیابان آزادگان اهواز قطع شده است علت را از شرکت گاز جویا شدیم. اعلام کردند چون در لوله اصلی که از پارکینگ میگذرد پوسیدگی مشاهده شده است انشعاب را قطع کرده ایم تا رفع نقص کنید. 
انصافا جای سپاس دارد که مسئولین شرکت گاز هوشیاری لازم برای جلوگیری از سوانح احتمالی را داشتند. با راهنمایی آنها اقدام به انتخاب پیمانکار تعمیر لوله مذکور نمودیم.

پیمانکار تعمیر لوله
پیمانکار پس از اخذ مبلغ پیش پرداخت و تجهیز کارگاه و قبل از شروع بکار پرده از قوانین عجیبی برداشت! 1- ظاهرا طبق قوانین جدید شرکت گاز به مجتمع هایی نظیر ما که دارای کنتور حجمی میباشند در صورت اقدام به تعمیرات کنتور تکی میدهند یعنی شرکت گاز چشم خود را بروی این مطلب که اساسا در مجتمع هایی که قبلا ساخته شده است مسیری برای رد شدن انبوهی از لوله های تکی گاز پیش بینی نگردیده است میبندد که خوشبختانه، پس از اعتراض و اصرار مدیریت مجتمع، شرکت گاز اعلام کرد چون از نظر فنی برای نصب کنتور تکی جانمایی صورت نگرفته پس از رفع نقص همان کنتور حجمی خودمان را دوباره دایر خواهند کرد!
2- چند ماهی است شرکت گاز طی تفاهم نامه ای تاییدیه لوله کشی گاز را به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده، لذا برای بازدید باید همه 21 واحد دارای انشعاب در یک روزو یک ساعت! حاضر باشند تا بازرسی صورت گیرد! زیرا ایشان موظف است علاوه به بازدید و تایید چند متر لوله پوسیده تعمیر شده تمام لوله کشی داخل واحدها را نیز ( که اساسا سالم و در حال سرویس دهی بودند) بازدید و تایید نماید! ( که داستان اصلی از همین جا آغاز شد)

اشتباهی که اشتباه نبود!
چون احتمال میدادم که پیمانکار یا کارشناس شرکت گاز اشتباه کرده باشند ( مگر میشود شرکت گاز چنین روش اشتباهی را در پیش گرفته باشد) با دفتر مدیرعامل شرکت گاز تماس گرفتم ، ایشان کار را به شرکت گاز اهواز، و مدیر شرکت گاز اهواز نیز موضوع  را به مدیر منطقه مربوطه ارجاع دادند.
 در گفتگوی تلفنی طولانی با مدیر منطقه، ایشان بر موضوع بازدید توسط نظام مهندسی صحه گذاشتند و علت بازدید از تمام واحدها را خدمت و حفظ ایمنی شهروندان ذکر کردند و چون در مقابل پرسش بنده که " این چه خدمت و استانداردی است که تا وقتی لوله ای در پارکینگ نپوسید، شما اقدامی نکردید؟" پاسخ منطقی نداشتند موضوع را به تصمیم نظام مهندسی ارجاع دادند.

نظام مهندسی، مامور و معذور
پس از کمی جستجو مسئول تاییده شرکت گاز در نظام مهندسی را یافته و با ایشان تماس گرفتم، انصافا ایشان را دارای برخورد خوب، روحیه همکاری و مسئولیت پذیر یافتم. البته گره کار باز نشد!
ایشان نیز فرایند تایید تعمیرات مجتمع های دارای کنتور حجمی را به علت مشکلات پیچیده ای که برای شهروندان ایجاد میکند دارای اشکال دانست ولی اذعان نمودند " با اینکه از نظر فنی، نظام مهندسی آمادگی تفکیک بازدیدها و تاییدها را به تایید کلی، تایید جزیی، تایید احداث و تایید تعمیرات دارد ولی متاسفانه شرکت گاز فقط یک نوع تاییدیه از نظام مهندسی می پذیرد و پس از تایید کارشناس نظام مهندسی شرکت گاز آن را تایید کلی تلقی کرده و تا سالهای سال تعهد هرگونه حادثه ای چه در واحدها ( حتی اگر قدیمی باشند) و چه در لوله اصلی، متوجه کارشناس نظام مهندسی خواهد بود" 

گره ای که کور شد
وقتی دیدیم چاره ای نیست از پیمانکار خواهش کردیم قبل از انجام کار هماهنگ کنند تا یکی از کارشناسان نظام مهندسی بازدیدی از مجتمع و واحدها داشته باشد تا به اجبار طبق روال شرکت گاز پیش رویم.
پس از بازدید، کارشناس بیان نمودند که گرچه لوله کشی واحدها بر اساس استاندارد شرکت گاز در سال ساخت ساختمان انجام شده ولی برای دریافت تاییدیه، باید تک تک واحدها استاندارد لوله کشی را طبق استاندارد امروز شرکت گاز انجام دهند! که این امر نیز مستلزم عملیات ساختمانی جهت تعبیه دودکش داخل دیوارها و تغییرات کلی در لوله کشی هاست ( حتی اگر بخاری یا آبگرمکنی نصب نباشد) و وقتی گفتیم اینکه خیلی عجیب و غیر منطقی است. گفتند میدانم ولی قانون شرکت گاز است!

حال نگاهی بیاندازیم به برخی مشکلات و سوالاتی که شرکت گاز در ظاهر ایمنی برای شهروندان اهوازی ایجاد نموده است: 

1- حدود 11 ماه است که مجتمع ما از نعمت گاز محروم است و عجیب اینکه اگر قسمتی از لوله اصلی گاز در پارکینگ، ظاهر پوسیده ای نداشت اکنون نیاز به نوشتن این نامه در سرمای آذر ماه نبود.
2- کافیست یک یا چند واحد به هر علتی ( سفر ، تعطیلی، عدم تمایل به تخریب دکوراسیون داخلی ، هزینه و ....) حاضر نباشند سیستم استاندارد لوله کشی داخلی خود را به زور به روز کنند ( که همین اتفاق هم افتاده) حال آنکه به چشم میبینند در مجتمع های بی شمار دیگر همین استاندارد در حال کار و سرویس دهی میباشد. و مدیریت مجتمع هیچگونه ابزاری برای مکلف کردن آنها ندارد زیرا داخل واحدها حریم خصوصی هر واحد است.
3- هر واحد به درستی از تعمیر نشدن لوله گاز طی 11 ماه گذشته شکایت دارد و آن را نتیجه عدم پیگیری و  بی مسئولیتی هیات مدیره مجتمع ( که خود نیز از واحدها هستند) میدانند، حال تصور کنید توضیح موضوع بی منطق و پیچیده ای که یک تصمیم اشتباه ایجاد کرده تا چه حد میتواند برای یکا یک ذی نفعان دشوار باشد و چه تنش هایی که بین شهروندان ساکن در یک مجتمع بوجود نیاورده است.
4- اگر موضوع به روز کردن استاندارد  لوله کشی داخلی واحدهای مجتمع ها تا این حد حیاتی است و به عبارتی اگر تا این حد ایمنی استاندارد یکی دو دهه گذشته شرکت گاز پایین بوده است که گاز بیش از 100 شهروند را قریب یکسال بواسطه موضوعی غیرمرتبط قطع کنند چرا شرکت گاز صبر میکند تا اشکالی مثل پوسیدگی در لوله اصلی ایجاد شود بعد اعمال استاندارد نماید؟ و اگر این استاندارد به گواه کارکرد گازکشی هزاران مجتمع مسکونی در اهواز در حد قابل قبول ایمن است، چرا حق شهروندان این مجتمع ( و بسیاری مجتمع های مشابه دیگر) را در 11 ماه گذشته سلب نموده است؟
5- تعریف مدیریت در شرکت محترم گاز برای تصحیح اشتباه ( بگواه خودشان) و ارتقا استانداردی که زمانی خودشان وضع کرده اند،  انداختن توپ به زمین شهروندان و سازمان های دیگر با اعمال فرایندهای تنبیهی است؟ آیا بهتر نبود با ایجاد فرایندهای تشویقی شهروندان را به سمت ارتقا استاندارد سیستم های داخلی و مشارکت داوطلبانه سوق میدادند؟
6- اگر فردا روزی شرکت گاز باز هم تصمیم گرفت استاندارد جدیدی وضع کند کلیه شهروندان مکلفند با صرف وقت، هزینه و انرژی زیاد بر تصمیم آتی گردن نهند؟ چرا؟
7- قانون و پایبندی به آن خوب است اما باید در نظر داشت که قوانین غیر منطقی،  روح قانون را خدشه دار میکند و در نهایت به ضد خود تبدیل میگردد زیرا شهروندان را به سمت دور زدن قانون میکشاند و خدای ناکرده ایجاد فساد مینماید که این موجب خسران  دنیا و آخرت خواهد بود.

اما ادامه داستان آن خودروها:
تکنسین شانه ای بالا انداخت و گفت سوالات و گفته های شما منطقی است ولی قوانین سازمان ایمنی شهروندان اینگونه است دیگر!
خودروها در تعمیرگاه ماندند و قرار شد یکی از رانندگان به عنوان نماینده موضوع را از سازمان مذکور پیگیری کند تا بلکه این فرایند عجیب اصلاح گردد و از آن زمان بندگان خدا در سرما به امید اصلاح یک روند عجیب منتظر هستند .
حال اگر شما جای صاحبان خودروها بودید برای رفع مشکل چه میکردید؟ به روند پرهزینه و پیچیده سازمان مذکور تن میدادید و موتور 6 خودرو را تعویض مینمودید؟ یا جاده را میبستید و بحران ایجاد میکردید تا مسولین فکری بکنند؟ یا سعی میکردید به نحوی تکنسین را راضی کنید تا قانون را نادیده بگیرد؟ یا تلاش میکردید مسولین را متعقاعد نمایید تا یک تصمیم جامع بگیرند و مشکل را ریشه ای، منطقی و منصفانه حل نمایند؟ یا...

در پایان از مسولین کشور و خصوصا مدیریت محترم شرکت گاز خوزستان استدعا داریم با حل ریشه ای موضوع فوق (که خیلی هم سخت نبوده و میتواند با ابلاغ دستورالعمل اعطای تاییده موردی به سازمان نظام مهندسی انجام پذیرد ) شهروندان زیادی را از این معضل بی دلیل و دست انداز گذرناپذیر رها نمایند.

هیات مدیره و ساکنین مجتمع اداری- مسکونی در اهواز
:
:
:
آخرین اخبار