تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۰۲۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنجال ادعای آزمایش موشکی ایران در رسانه های آمریکایی
رسانه های آمریکایی به نقل از برخی منابع نظامی این کشور مدعی شده اند ایران در تاریخ 21 نوامبر در استان سیستان و بلوچستان دست به انجام آزمایش موشکی جدیدی زده است.
رسانه های آمریکایی در 24 ساعت گذشته خبرهای مربوط به ادعای انجام آزمایش موشکی جدید ایران در 21 نوامبر سال جاری (18 روز پیش) را منتشر کرده اند و همزمان مقاماتی از این کشور می گویند مشغول بررسی صحت این خبر هستند تا به دلیل آنچه که این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت می خوانند، موضوع را در شورای امنیت پیگیری کنند.جنجال ادعای آزمایش موشکی ایران در رسانه های آمریکایی

 با وجودی که هنوز به طور رسمی واکنشی از سوی ایران به ادعای انجام آزمایش موشکی بالستیک میانبرد قدر 110 – نسخه ای از موشک بالستیک شهاب 3 – نشان داده نشده است، اما سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی گزارش انجام آزمایش موشکی جدید ایران است و اگر اثبات شود این آزمایش انجام شده است، آمریکا آن را به عنوان نقض قطعنامه شورای امنیت ، به این شورا خواهد برد.

رسانه های آمریکایی به نقل از برخی منابع نظامی این کشور مدعی شده اند ایران در تاریخ 21 نوامبر در استان سیستان و بلوچستان دست به انجام آزمایش موشکی جدیدی زده است. موشک قدر 110  بردی بیش از 2500 کیلومتر دارد.

ایران هنوز به طور رسمی به این ادعا واکنش نشان نداده است.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی به قلم دیوید سینگر مدعی شده است آزمایش موشکی اخیر می تواند نشانه های یک نوع جنگ قدرت در داخل ایران باشد و عده ای در داخل ایران بخواهند با انجام این قبیل اقدامات جلوی اجرایی شدن برجام را بگیرند. یک مقام آمریکایی در این راستا به این روزنامه گفته است: ما شاهد نزاع قدرتی جدی در این باره در ایران هستیم.

نیویورک تایمز موضع دولت آمریکا در قبال آزمایش های موشکی ایران را نیز سخت و پیچیده توصیف کرده و نوشته است دولت اوباما در مخمصه مانده است چه آنکه در صورت واکنش های سخت به این قبیل اقدامات ایران، مهم ترین دستاورد سیاست خارجی در دوره دوم خود را که توافق هسته ای با ایران بوده است، در معرض خطر خواهد دید.

موضع رسمی ایران در قبال آزمایش های موشکی همیشه بر این مبنا بوده است که این آزمایش ها هیج ارتباطی به موضوع توافق هسته ای ندارد و ایران بر اساس نیازمندی های دفاعی و نظامی مشروع خود آزمایش های موشکی خود را همچنان ادامه خواهد داد.

بر اساس تفسیر آمریکا از توافق هسته ای مادامی که توافق اجرایی نشده است قطعنامه های تحریمی شورای امنیت از جمله قطعنامه 1929 این شورا درباره ایران به وقت خودباقی است و ایران می بایست به آن احترام بگذارد.

این در حالی است که مقامات ایران می گویند این قطعنامه ها ظالمانه بوده اند و ایران هیچ گاه در زمینه کسب و ارتقای توانمندی های مشروع دفاعی خود گوش به فرمان هیچ نهاد و سازمان بین المللی نخواهد بود.

بر اساس توافق هسته ای ایران تعهد داده است تا مدت 8 سال از توسعه موشک های بالستیکی که کلاهک اتمی حمل می کنند بپرهیزد. ایران می گوید با توجه به اینکه هیچ گاه به دنبال کسب توانمندی سلاح هسته ای نبوده است این تعهد به هیچ وجه به معنای اعمال محدودیت روی برنامه های موشکی تهران نخواهد بود.
:
:
:
آخرین اخبار