تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۱۰۷۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز مالچ‌پاشی 3800 هکتار از اراضی خوزستان از دی‌ماه
کانون اصلی تولید این ریزگردها از داخل ایران است، ولی ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می شود نیز، شرایط را تشدید کرده است
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس برنامه، نهالکاری و مالچ پاشی سه هزار و 800 هکتار از اراضی استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی از دی ماه سال جاری اجرا می شود.

آغاز مالچ‌پاشی 3800 هکتار از اراضی خوزستان از دی‌ماه

احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه با تشریح برنامه های اجرایی این اداره کل در راستای کاهش وقوع ریزگردها، گفت: خوزستان در بهمن ماه سال گذشته حدود دو هفته با پدیده ریزگردها و طوفان مواجه شد و با پیگیری دستگاه های استانی و ملی، اختصاص اعتبار برای مقابله با ریزگردها در دولت تصویب شد و این مصوبه نیز با ابلاغ اعتبار وارد مرحله اجرا شد.

لاهیجان زاده افزود: در کنار فعالیت های نهالکاری و مالچ پاشی برای کاهش آثار ریزگردها، طرح های انتقال آب به تالاب ها نیز با جدیت پیگیری می شود.

وی با بیان اجرای طرح نهالکاری و جنگلکاری در 30 کیلومتری آبادان به دارخوین، اضافه کرد: این طرح با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در حال اجرا است و امیدواریم تا اواخر بهار سال آینده به همراه انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب بهره برداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: برنامه های نیز با همکاری وزارت نفت، سازمان آب و برق خوزستان، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در موضوع احیای تالاب ها اجرا شد که امیدواریم با اجرای کامل این طرح ها، ریزگردها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شناسایی کانون های داخلی ریزگردها را از اقدامات مهم این اداره کل خواند و گفت: با همکاری سازمان زمین شناسی استان و دیگر دستگاه های اجرایی نظیر منابع طبیعی، هواشناسی، محیط زیست با محوریت مدیریت بحران استانداری این کانون ها شناسایی شده و نقشه ها آماده شده و هم اینک بر اساس این نقشه ها در محدوده مورد نظر نهال کاری و مالچ پاشی می شود.

لاهیجان زاده همچنین از پیش بینی تخصیص ردیف اعتبار برای مهار ریزگردها در برنامه ششم توسعه خبر داد.

* سفر هیات پرنده شناس فنلاندی به خوزستان طی هفته جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در بخش دیگری از سخنانش، این استان را از کانون های مهاجرپذیر پرندگان مهاجر دانست و گفت: هیات فنلاندی پرنده شناس به همراه یک گروه از تهران و یک گروه از خوزستان طی هفته جاری برای سرشماری و شناسایی پرندگان کمیاب وارد استان می شوند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: امیدواریم سرشماری پرندگان طبق قوانین بین المللی در بهمن ماه سال جاری شروع شود و پس از آن، آمار دقیقی از میزان مهاجرت پرندگان به استان ارائه شود.

استان خوزستان طی سال های گذشته با بحران محیط زیستی ریزگردها مواجه بوده است.

بر اساس نظر کارشناسان، کانون اصلی تولید این ریزگردها از داخل ایران است، ولی ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می شود نیز، شرایط را تشدید کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار