تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۴۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهندس حیدر بهمنی؛ مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در مراسم سی و ششمین سالگرد تاسیس شرکت:
در حفاری بر توان خود باور داشتیم و هیچگاه نلرزیدیم
مهندس بهمنی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند کشوری که توان خود را باور داشته باشد دیگر ضربه پذیر نیست. ما نیز در حفاری بر توان خود باور داشتیم و هیچگاه نلرزیدیم و نهراسیدیم. برای مثال با وجو آنکه هیچ شرکت ایرانی در دریا فعالیت نمی کرد ما مسوولیت پروژه های کلیدی رها شده در خلیج فارس را بر عهد گرفتیم و همن مساله آغازی شد بر فعالیت شرکت های ایرانی در دریا و اجرای فازهای مختلف میادین خلیج فارس. اکنون نیز با اطمینان و افتخار می گوییم که می توانیم به کشورهای خلیج فارس خدمات ارایه دهیم و این منطقه را پوشش دهیم.

خوزنیوز:صبح امروز همایش بزرگداشت سی و ششمین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری ایران در 1 دی ماه به فرمان امام خمینی (ره) با حضور امیرحسین زمانیان معاون وزیر نفت در امور بین الملل، دکتر اکبر نعمت الهی مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت، مهندس حیدر بهمنی مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران،مهندس بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، آیت الله سید علی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و جمعی از مدیران و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در حفاری بر توان خود باور داشتیم و هیچگاه نلرزیدیم

شرکت ملی حفاری پاشنه آشیل صنعت نفت ایران است

به گزارش خبرنگار خوزنیوز در ابتدای جلسه مهندس حیدر بهمنی گفت: همت و همدلی همه ی کارکنان شرکت ملی حفاری باعث شده است تا با لبیک گفتن به ندای امام راحل و اطاعت از فرمان های رهبر معظم انقلاب، شرکت ملی حفاری ایران حرف اول را در خاور میانه بزند و هم ردیف قدرت های اول دنیا در زمینه حفاری بایستد.

وی با اشاره به فرمان امام راحل گفت: شرکت ملی حفاری تنها نهاد صنعتی است که به فتوای یک مرجع تقلید برپا شده است و در کنار دیگر نهادهای انقلابی کار خود را ادامه و توسعه داده است. تشکیل شرکت ملی حفاری یک ضرورت بود و اگر این شرکت نباشد ظرفیت تولید نفت ایران ظرف ده سال به نصف می رسد. در واقع می توان گفت که شرکت ملی حفاری پاشنه آشیل صنعت نفت ایران است.

وی ادامه داد: پروژه های این شرکت هم اکنون در 12 استان کشور در حال اجرا است و همکاران با کار اقماری تنها نیمی از عمر خود را در کنار خانواده هایشان هستند و بی وقفه در راه خدمت رسانی هستند. همانگونه که در دوران دفاع مقدس و با وجود بمباران های عراق حتی یک روز صنعت نفت و حفاری ایران متوقف نشد.

شرکت ملی حفاری همواره در حال توسعه است

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در دهه نخست فعالیت شرکت حفاری تنها 6 دستگاه حفاری به جای مانده بود که آن هم یا توسط عراق از بین رفت و یا سرقت شد. اما بر خلاف تحریم ها و فشارهای اقتصادی با روحیه انقلابی توانستیم تعداد دستگاه ها را به عدد 19 برسانیم. در دهه دوم نیز با وجود همه سختی ها افزایش تعداد دستگاه ها و تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم تعداد دستگاه ها را به 46 عدد افزایش دهیم. در همین دوره بود که با تلاش دوستان توانستیم عضو اتحادیه بین المللی حفاری شویم. همچنین با تاسیس آموزشگاه تخصصی حفاری 1600 نفر در علوم حفاری متخصص شدند و عنان کار را در شرکت حفاری در دست گرفتند.

وی افزود: ما همواره در حال توسعه بوده ایم و در دهه سوم نیز تمام تلاش خود را به کار بستیم تا این روند صعودی ادامه داشته باشد. از این رو بود که موفق شدیم تعداد دستگاه های حفاری را به 56 دستگاه برسانیم و نیز گواهینامه iso 9001 را بدست بیاوریم. از این پس بود که تمرکز و برنامه ریزی را بر واگذاری برخی بخش ها به بخش خصوصی آغاز کردیم و پروژه محوری را در دستور کار قرار دادیم.

بهمنی ادامه داد: در دهه چهارم با وجود شرایط سخت مالی توسعه ادامه یافت. خوشبختانه شرکت نفت با وام 635 میلیون دلاری خود به کمک صنعت حفاری آمد و توانستیم تکنولوژی های روز را در دست بگیریم و نیز تعداد دستگاه ها را از 56 به 75 عددافزایش دهیم. همچنین تدوین برنامه جامع شرکت را با کمک دانشگاه های معتبر بررسی کردیم تا راهبرد و چشم انداز خود را تا سال 1404 مشخص کنیم.

در تحریم ها نیز متوقف نشدیم

وی با اشاره به تحریم های اقتصادی گفت: هر چند که دشمن با تحریم های ظالمانه و سخت تلاش کرد تا شاهرگ های اقتصادی مملکت را ببند و همه ارتباطات مالی و تجاری ما را با دنیا قطع کند و شرکت های خارجی حتی از پاسخ دادن به ایمیل های شرکت نیز هراس داشتند. با همین وجود در تحریم ها نیز متوقف نشدیم شرکت حفاری 17 دستگاه حفاری را با صرف 425 میلیون دلار خریداری کرد و 110 میلیون دلار برای بازسازی و نوسازی 8 دستگاه و 100 میلیون دلار برای خرید تجهیزات و خدمات فنی مبادله شد.

وی ادامه داد: در همین شرایط در میدان یاران 20 حلقه، در میدان آذر 7 حلقه و 40 حلقه چاه نیز در آزادگان را بر عهد گرفتیم که 25 حلقه ی آن آماده است. پروژه های ما در اروندان، فاز 14 آزادگان و در کیش نیز در حال آماده سازی و تکمیل هستند.

بهمنی گفت: ناوگان حفاری همواره در حال توسعه است که در این مسیر تمامی مدیریت استان خوزستان همراه ما بوده اند . نمایندگان استان نیز در شرایط تحریم کمک های شایانی به شرکت ارایه داده اند که جای تقدیر دارد.

در پسا تحریم آماده رقابت با شرکت های خارجی هستیم

وی با اشاره به ضرورت آمادگی برای شرایط پی از تحریم ها گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت و خصومت و کارشکنی های عربستان سعودی با ایران، کمیته ی پسا تحریم را تشکیل داده ایم تا برای شناسایی همکاران و ذی نفعان آینده برنامه ریزی لازم را داشته باشیم. همچنین شناسایی منابع تامین مالی داخلی و خارجی را نیز آغاز کرده ایم. باید به فکر روزآمد کردن تجهیزات و دانش خود نیز باشم تا در پسا تحریم قدرت رقابت با شرکت های معتبر حفاری دنیا را داشته باشیم.

تا کنون 3978 حلقه چاه را حفاری کرده ایم

مدیر عامل شرکت ملی حفاری عنوان کرد: شرکت در حال حاضر با 75 دستگاه موجود و 17 هزار نفر نیروی انسانی 27 نوع خدمات متفاوت را ارایه می دهد. هر یک از این خدمات پیش از انقلاب در یک شرکت مستقل ارایه می شده است. پیش از انقلاب 46 شرکت خارجی تمامی صنعت حفاری کشور را در دست داشتند و اکنون و پس از انقلاب با جانفشانی شهدا و کارکنان شرکت ملی حفاری تنها یک شرکت مقتدر و متخصص است که همه ی این صنعت را مدیریت می کند و حرف های زیادی برای گفتن دارد. برای تقویت بخش خصوصی تلاش کردیم تا نقش یک شرکت مادر تخصصی را ایفا کنیم و سهم عملیات خود را در خشکی از 100 درصد به 63 درصد و در دریا به 22 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب حدود 1100 حلقه چاه حفر شده بود و ما از زمان تاسیس شرکت تا کنون 3978 حلقه چاه را حفاری کرده ایم . هر چند که مقایسه ی عددی به تنها نشان دهنده بزرگی کار نیست. در چاه های حفرشده ما از لحاظ عمق و پیچیدگی نیز کار بیشتری شده است تا برداشت بیشتری از مخازن حاصل شود. اگر این تعداد چاه را شرکت های خارجی برای ما حفر می کردند دست کم باید حدود 48 میلیارد دلار به آنها می پرداختیم. گفتنی است که با فرمان امام (ره) و تاسیس شرکت ملی حفاری سالانه 110 میلیون دلار در بخش خدمات فنی و 50 میلیون دلار نیز در خدمات ویژه جلوگیری از خروج ارز داشته ایم

سالانه 800 میلیارد ریال از سازندگان داخلی قطعه می خریم

مدیر عامل شرکت ملی حفاری عنوان کرد: هم اکنون بالای 75 درصد نیاز خود را از درون استان تامین می کنیم. ما سالانه 800 میلیارد ریال از سازندگان داخلی قطعه می خریم و با وجود 17 هزار کارمند حدود 200 میلیارد تومان گردش مالی در استان ایجاد می کنیم. همچنین شرکت حفاری برای تقویت ورزش استان از 47 تیم ورزش حمایت می کند و از این راه ها سعی در تزریق برکات صنعت نفت به استان خوزستان داریم.

وی درباره افت کیفیت قطعات ساخل داخل گفت: همکاری ما با شرکت ها و سازندگان داخلی همواره مستمر بوده است. هرچند که در شرایط تحریم کیفیت تولیدات افت داشته است اما ما کمک خود را از آن ها دریغ نکرده ایم. شرکت های داخلی باید تلاش کنند تا کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند تا در شرایط پسا تحریم توان رقابت با شرکت های خارجی را داشته باشند.

در حفاری بر توان خود باور داشتیم و هیچگاه نلرزیدیم

مهندس بهمنی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند کشوری که توان خود را باور داشته باشد دیگر ضربه پذیر نیست. ما نیز در حفاری بر توان خود باور داشتیم و هیچگاه نلرزیدیم و نهراسیدیم. برای مثال با وجو آنکه هیچ شرکت ایرانی در دریا فعالیت نمی کرد ما مسوولیت پروژه های کلیدی رها شده در خلیج فارس را بر عهد گرفتیم و همن مساله آغازی شد بر فعالیت شرکت های ایرانی در دریا و اجرای فازهای مختلف میادین خلیج فارس. اکنون نیز با اطمینان و افتخار می گوییم که می توانیم به کشورهای خلیج فارس خدمات ارایه دهیم و این منطقه را پوشش دهیم.

پیچیده ترین دستگاه های حفاری در ایران ساخته شده است

مدیر عامل شرکت ملی حفاری در پایان گفت: ما به صنعت قطعه سازی کمک کرده ایم و اکنون از مرز قطعه سازی گذر کرده ایم و در عرصه ساخت تجهیزات وارد شده ایم. باعث افتخار است که یکی از پیچیده ترین دستگاه های حفاری در ایران ساخته شده است و شرکت ملی حفاری ایران به عنوان یک برند معتبر شناخته می شود. برای این امر همکاری تنگاتنگی با دانشگاه های معتبر کشور و صنایع دفاع داشته ایم و پروژه های کلیدی خود را به دست این متخصصان داخلی سپرده ایم. امیدواریم برآیند تلاش ما و همکارانمان حضور در عرصه های بین المللی و میدان نفتی و گازی خارجی باشد.

شرکت ملی حفاری نبض تپنده ی خوزستان است

آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان نیز با تبریک فرارسیدن سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری گفت: شرکت ملی حفاری از افتخارات خوزستان است و منافع و تاثیرات آن نه تنها به خوستان بلکه شامل تمام کشور می شود. مهندس بهمنی نیز در راس این شرکت با ابتکارات و سوابق خود کارنامه ای زرین برای خود ساخته است و تا جایی که ما دیده ایم حقیقت را گفته اند و از بلوف زدن دوری کرده اند.

وی با اشاره به آیات قرآن گفت: خداوند فرموده است" کار بکنید، خداوند، پیامبر و مومنان اعمال شمارا می بینند" . شما نیز به مانند گذشته در کارهایتان از سیاست و مسابل سیاسی دورید کنید و و تنها سیاست های نظام را در امور خود دخیل بدانید.

وی ادامه داد: وقتی به جزییات کار نگاه می کنیم می بینیم که در این سی و چند سال مملکت ما راه را یک شبه پیموده است . با این همه مضیقه ها و تحریم های سر راه پیشرفت همچون صدر اسلام که محدودیت و حصر اقتصادی بود در نهایت ما پیشرفت کرده ایم . رهبر معظم انقلاب فرمودند به خود اعتماد و خود باوری داشته باشیم و این پیشرفت ها مصداق خود باوری است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: امیدواریم شرکت ملی حفاری که قلبی از قلوب خوزستان و نبض تپنده ی خوزستان است وارد فازهای جدید، برنامه های نو شود و با پیشرفت های حاصله باعث رضایت پرودگار و شادی معصومین (ع) و مومنین شود.

در پی توانمندسازی بخش خصوصی، جلب سرمایه ها و انتقال فناوری به کشور هستیم

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: حفاری 75 درصد صنعت نفت را تشکیل می دهد و کارکنان آنمردان حقیقی هستند که در شرایط سخت کارهای طاقت فرسا انجام می دهند. آنان مردان هستند که در راه اعتلای ایران بسیار زحمت کشیده اند اما گمنام مانده اند.

قدم‌های کلیدی برای اجرایی شدن برجام انجام شده است و پیش بینی می‌شود که تا اواخر دسامبر برجام اجرایی شود و دلیل آن حضور شرکت‌های مختلف نفتی خارجی در ایران، برای همکاری است.

وی افزود: با توجه به تلاش ها و مقاومت ها امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که برای شرکت‌هایی که قصد همکاری با ما را دارند، حق انتخاب داریم و در خصوص ارتباط با آن‌ها ملاحظات سیاسی را در نظر نخواهیم گرفت بلکه مسائل تجاری و فنی آن‌ها جهت همکاری در این صنعت مدنظر ما است.

زمانی‌نیا تصریح کرد: عملیات نفت به حیات و توسعه زیربنایی کشور بستگی دارد و از این رو هدف مادر مبادلات و قرار دادهای آینده نه تنها ملاحظات سیاسی نیست بلکه توانمندسازی بخش خصوصی، جلب سرمایه ها و انتقال فناوری به کشور را مورد نظر داریم .

وی با اشاره به حضور شرکت‌های مختلف بین‌المللی در ایران برای همکاری با صنعت نفت کشور عنوان کرد: ملاقات ها و جلسات زیادی با شرکت های خارجی در دفتر من انجام شده است است و هم اکنون قول می دهم فعالیت‌های شرکت‌هایی مانند ملی حفاری ایران تا 6 ماه آینده چند برابر خواهد شد که باید برای این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی انجام شود.

زمانی‌نیا ادامه داد: در دوره تحریم شرکت ملی حفاری ایران به صورت تصاعدی در بخش‌های علمی و فنی رشد کرده است که امیدواریم پس از برجام این رشد تصاعدی با همکاری دارندگان فناوری مدرن در جهان ادامه پیدا کند.

با خود باوری راه پیشرفت را برای خود هموار کرده ایم

شکر خدا موسوی نیز در این همایش گفت: امروز برخی قطعات تولیدی در زمینه نفت و گاز در شهرک های صنعتی اهواز در هیچ کجای کشور تولید نمی شود و این نشان از توانایی شرکت های خوزستان است. من از سوی خود و تمامی نمایندگان خوزستان از حمایت های شرکت ملی حفاری از شرکت های دانش بنیان تشکر می کنم . این پیشرفت ها را نشان از بها دادن شرکت ملی حفاری به شرکت های خصوصی خوزستان می دانم.

وی ادامه داد: ما راهی به جز مقاومت و پیشرفت نداریم. شرکت های خارجی ما را با تحقیر ترک کردند باور داشتند ما با آنان محتاج خواهیم شد و باز خواهند گشت. اما ما به توانایی هایمان باور داشتیم و با همین اعتقاد راه پیشرفت را برای خود هموار کرده ایم. یاید یادمان باشد که مردم برای رسیدن به این نقطه هزینه های زیادی داده اند

گفتنی است در این مراسم پیام تبریک کتبی وزیر نفت به مناسبت سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری توسط دکتر نعمت الهی مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت قرائت شد. در پایان نیز از زحمات سی و دو ساله ایرج حق پناه در روابط عمومی شرکت ملی حفاری و نیز فعالان برتر در شرکت ملی حفاری در یک سال گذشته تقدیر شد .


پیام وزیر نفت به مناسبت اول دی ماه سالروز تاسیس شرکت ملی حفاری ایران

در پیام وزیر نفت آمده است: همکاران گرامی، سی و ششمین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری ایران را به همکاران صدیق صنعت نفت و کارکنان خدوم این شرکت صمیمانه تبریک می گویم.

شرکت ملی حفاری ایران در طول سه دهه گذشته به مدد دانش فنی و تخصص کارکنان تلاشگر خود توانسته مسیر توسعه و تعالی را به خوبی طی کند و نقش بنیادین خود را در فرایند تولید نفت وگاز در طرح های اکتشافی، ظرفیت سازی، توسعه مخازن به ویژه میادین مشترک ایفا نماید.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم برنامه های مختلفی را در جهت افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز طرح ریزی و در دستور کار دارد که بی شک شرکت ملی حفاری ایران می تواند همچون گذشته به عنوان بازوی قدرتمند صنعت نفت نقش آفرینی کند و همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی فعالیت های خود را در جهت توسعه این صنعت عظیم به انجام رساند.

بدیهی است دستیابی به اهداف و حضور شایسته در عرصه رقابت مستلزم اتخاذ تدابیر و ساز و کار مناسب از قبیل افزایش قابلیت ها، رعایت استانداردها، کیفیت گرایی، کار براساس برنامه، روز آمد سازی تجهیزات، آموزش نیروی انسانی، بنگاهداری اقتصادی، ارتقای دانش فنی و افزایش بهره وری و راندمان کار می باشد که امید است با تلاش مضاعف همکاران صنعت حفاری این اهداف محقق شود.

ضمن تبریک مجدد به همکاران گرانقدر شرکت ملی حفاری ایران، آرزومندم در پرتو الطاف خداوند منان و تلاش روز افزون کارکنان خدوم صنعت نفت شاهد پیشرفت و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت و بالندگی و اعتلای ایران اسلامی باشیم.



:
:
:
آخرین اخبار