تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۱۲۷۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار در اهواز: برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرين فرصت تغيير روند غلط محیط زیست است / وجود 340 کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان
برای تغییر و اصلاح روند غلط موجود محیط زیست، برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرین فرصت است و اگر این روند ناپایدار ادامه پیدا کند به نقطه غیر قابل بازگشت خواهیم رسید
معاون رييس جمهور گفت: برای تغییر و اصلاح روند غلط موجود محیط زیست، برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرین فرصت است و اگر این روند ناپایدار ادامه پیدا کند به نقطه غیر قابل بازگشت خواهیم رسید.

ابتکار در اهواز: برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرين فرصت تغيير روند غلط محیط زیست است / وجود 340 کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان

معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان که روز دوشنبه، 14 دی​ماه برگزار شد، با بیان این​که خرسندم که امروز با هیاتی مرتب از وزارتخانه​هایی در خصوص موضوع ریزگردها در محیط زیست در شورای اداری خوزستان حاضر هستم، اظهارکرد: خوزستان از جایگاه زیست محیطی ویژه​ای برخوردار است. رودخانه کارون و وجود مهم​ترین تالاب​ها، مناطق جلگه​ای و جنگلی و تنوع گیاهی ارزشمند از خوزستان یک جایگاه ویژه زیست محیطی ساخته است.

وی با اشاره به شرایط منطقه​ای افزود: اکنون شاهد شرایط حساسی در منطقه هستیم؛ برخی کشورها به دنبال تنش​زایی در منطقه هستند. اقدامات عربستان و به شهادت رساندن روحانی بزرگوار آیت​الله نمر بر این شرایط حساس افزوده و قطعا این اقدامات به ضرر کشورهايي است که به جای تنش​زدایی و همراهی، راه افراط را دنبال می​کنند.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: امیدواریم برای صلح و اعتدال همکاری و همگرایی کشورهای اسلامی نقش محوری ایفا کنیم. در واکنش​ها و اقدامات کشور عربستان در این شرایط باید منافع کشور را مورد نظر قرار دهیم تا اين كنش​ها منافع نظام را تهدید نکنند.

ابتکار ادامه داد: کشور ما پس از برجام در خصوص حکمرانی موفق مورد ارزیابی و زیر ذره​بین خواهد بود. پس از برجام شرایط رشد اقتصادی فراهم خواهد شد اما الزاماتی وجود دارد که باید به آن​ها توجه کنیم. تمام سرمایه​های کشور براساس عوامل مختلف، تنش​ها و آسیب​هایی را متوجه خود ساخته است. در مسیر توسعه و رشد اقتصادی بهبود کسب و کار و در تمام شاخص​ها باید به این الزامات و مقدمات درست توجه کنیم و اگر توجهی وجود نداشته باشد، قطعات به هدف خود دست پیدا نخواهیم کرد.

وی عنوان کرد: باید ظرفیت زیست محیطی و طبیعت کشور در تمام برنامه​ها و رویکردها را به درستی مدنظر قرار دهیم. طبیعت اکنون به مرز بحران رسیده و آسیب​های جدی نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در حوزه​های اقتصاد، بهداشت و تولید نیز وارد کرده است؛ این شرایط باید در دستور کار نظام قرار بگیرد. ابلاغ سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گام مهمی برای تعیین خط نشر شفاف و روشن برای همگرایی تمام قوا و مردم است. شفافیت و روشنی به ما می​گوید که چگونه و چه​کارهایی انجام می​دهیم که رشد اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشیم اما قیمت نابودی محیط زیست و آسیب​های اجتماعی بهداشتی نباشد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که سیاست​های کلی رهبری در خصوص محیط زیست را باید در دستور کار قرار دهیم، گفت: دولت در خصوص این سیاست تقسیم کاری انجام داده که توسط معاون اول رییس جمهور اعلام خواهد شد. نقشه راه دولت و وظایف هر وزارتخانه با دستگاه را مشخص خواهد شد. همچنین با رییس قوه قضائیه نشستی داشتیم و امیدوارم به زودی با رییس مجلس نيز در خصوص همگرایی برسیم.

ابتکار ادامه داد: در استان​ها به ویژه استان خوزستان که به دلیل برداشت​های بی​رویه و تخریب مراتع و به دلیل فشار بیش از حد تحمل طبیعت آسیب​های جدی به آن وارد شده و ناشی از فعالیت​ها نفتی است و امکان بازسازی طبیعی هوا وجود ندارد بايد این سیاست​ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این​که دولت توجه ویژه​ای به محیط زیست خوزستان دارد، خاطرنشان​كرد: دولت به طور مشخص با تامین اعتبارات و پشتوانه علمی برای حل مشکلات زیستی استان ورود پیدا کرده است و مصوبه اسفندماه سال گذشته در خصوص گردوغبار کاملا علمی و اجرایی بود و اکنون این مصوبه با تمام موانع، اجرایی و بخش​نامه​های آن به دستگاه​ها ابلاغ شده است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان این​که مقابله با ریزگردها در خوزستان کاری طولانی است، گفت: ستاد مقابله با ریزگردها تشکیل و کارگروه​ها در خصوص مقابله با ریزگردها در سطح ملی و در خوزستان فعال هستند. مطالعات انجام شده اما کار طولانی است. در استان خوزستان 340 کانون بحرانی تولید غبار وجود دارد که امسال اگر تمام شرایط و اعتبارات تامین شود در خوش​بینانه​ترین حالت به 10 درصد از این کانون​ها رسیدگی خواهد شد. البته شرایط جوی در این خصوص مساعدت کرده است.

ابتکار با اشاره به این​که دولت به موضوع کارون و حفاظت از آن به صورت ویژه پرداخته است، عنوان کرد: از زمان دولت هشتم شورای حفاظت کیفی کارون وجود داشت و اکنون برنامه​های خوبی در این خصوص وجود دارد که اخیرا مورد بازنگری قرار گرفته​اند و گزارشاتی از این شورا و شورای عالی آب ارایه شده که توانستیم مصوبه​ای در خصوص ساماندهی و حفاظت از رودخانه کارون داشته باشیم.

وی بیان کرد: احیای تالاب​های خوزستان، توجه ویژه و اهتمام به مسائل معیشت مردم و گردشگری در تالاب​ها و رفع آلودگی هوای شهر اهواز از موارد مورد تاکید در دولت است. در شهر اهواز گازوئیل یورو 4 از ابتدای سال و بنزین یورو 4 از مهرماه توزیع شد که اتفاق مهمی بود. اکنون نیز برای افتتاح طرح آماک لحظه شماری می​کنیم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال میلادی گذشته اهداف توسعه پایدار در جهان مورد تصویب قرار گرفت، گفت: این اهداف در 17 محور و توسعه پایدار به تصویب رسید که در تمام آن​ها نگاه زیست محیطی وجود دارد. این امر اهمیت و جایگاه محیط زیست را نشان می​دهد. سیاست​های کلی مقام معظم رهبری در زمينه محیط زیست در این محورهای جهانی قابل ادغام است.

وی ادامه داد: توافق​نامه کاهش گازهای گلخانه​ای یک اتفاق بسیار مهم بود و از این جهت می​توان سال 2015 را سال محیط زیست نامید. تمام جهان با مشکل تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین مواجه است که صدمات بسیاری وارد کرده است. کشور ما نیز در یک روند طولانی شاهد افزایش و کاهش بارندگی و خشکسالی بود که باید در خصوص کاهش گازهای گلخانه​ای تصمیم بگیریم. کشور ما به توافق پاریس پیوسته است و با توجه به الگوی نادرست مصرف انرژی در فرآیند صنعتی باید این الگو را اصلاح کنیم و در این مسایل مهم و کاهش گازهای گلخانه​ای خوزستان می​تواند پیشگام باشد.

ابتكار با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، خاطرنشان​كرد: برقراری فضای سالم، رقابت قانونی و حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو از اهمیت بسیاری برخوردار و لازم است فضایی برای حضور تمام اقشار مردم فراهم کنیم. همه اقشار مردم باید احساس کنند در تعیین سرنوشت خود نقش دارند و براساس سلیقه خود در جهت​گیری​ها نقش ایفا کنند. یکی از مسایل بسیار مهم که باید به طور شفاف از برنامه​ها و محورهای گروه​ها و احزاب باشد، مسایل محیط زیست است. مجلس دهم باید نسبت به اين مسایل حساسیت و شناخت لازم را داشته باشد. انتظار داریم که نمایندگان با شجاعت و درایت و با شناخت کافی از مسایل کشور موضوعات را مطرح و شجاعانه تصمیم بگیرند و از حقوق تمام مردم دفاع کنند.


مقتدایی با تاكيد بر اعتماد دولت به خوزستان:
تصميمات دولت در نهايت در استان اجرا مي​شود


استاندار خوزستان گفت: نکته​ای که باید با مرکز آن را حل کنیم اعتماد به استان است. از یک طرف بر اجراي طرح آمایش سرزمین تاکید می​کنیم ولی از طرف ديگر تمام تصمیم​گیری را به مرکز می​بریم؛ دولت بايد به خوزستان اعتماد کند چرا که هر تصمیمی که دولت بگیرد در نهایت باید در استان اجرا شود.

ابتکار در اهواز: برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرين فرصت تغيير روند غلط محیط زیست است / وجود 340 کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان

عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای اداری استان ضمن محکوم کردن جنایت اخیر عربستان سعودی، اظهار کرد: این مسیری که عربستان در حال طی کردن آن است، مسیری است که کشور عراق در دوران صدام طی کرده بود.

وی ادامه داد: ملت و حکومتی که ماندگار است، حکومتی است که دارای استراتژی باشد و دوام استراتژی نیز به تعامل بین مردم بستگی دارد و حکومت نیز باید با مردم تعامل داشته باشد.

مقتدایی افزود: امیدوار هستیم که تبعیت از قانون و دستورالعمل در دستور کار مردم قرار گیرد و هیچ​کس از سر دلسوزی و احساس تکلیف شرعی دست به کاری نزند که هزینه تحقق اهداف نظام را سنگین کند و امیدوارم که با ابتکار عمل همه مسئولان نظام و رهبر معظم انقلاب شرایط به گونه​ای باشد که مردم افتخارآفرین باشند. ما هر اتفاقی هم که بیفتد با ملت​های دیگر کار داریم. اگر ما با آمریکا ناسازگاری داشتیم ولی هیچ وقت با ملت آن تعارضی نداشتیم.

وی در ادامه گفت: سد گتوند نیز با وجود درایت مسئولان به خوبی در حال مدیریت شدن است و از نظر بنده مشکلی نیست و تنها حساسیت​هایی ایجاد شده که با پیشنهاداتی که ارائه شده امیدواریم آن​ها نیز حل شوند.

استاندار خوزستان افزود: امسال آنقدر بارندگی داشتیم که نگرانی آن​چنانی نداریم و لطف خدا را نباید فراموش کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری​هایی که در خصوص جلوگيري از انتقال آب از سرشاخه​های رودخانه کارون، سدگتوند، آلودگی، پساب​ها و محیط زیست در شورای عالی آب و راهبردی انجام شده در نهایت ختم به این شد که یک ردیف بودجه به مبلغ هشت میلیارد تومان به کارون تعلق گرفت. امیدوارم دوستان در مجلس نیز اراده محکم در خصوص رود کارون داشته باشند.

مقتدایی اظهار کرد: 2 هزار میلیارد تومان نیز جهت طرح توسعه پایدار استان تصویب شده است که آن نیز مربوط به محیط زیست است و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید با مرکز آن را حل کنیم اعتماد به استان است. از یک طرف آسایش سرزمین را تاکید می​کنیم ولی تمام تصمیم​گیری را به مرکز می​بریم و خواهشي كه از دولت دارم اين است که به خوزستان اعتماد کنند چرا که هر تصمیمی که دولت بگیرد در نهایت باید در استان اجرا شود. موفقیت نیز تنها در شرایطی حاصل می​شود که ابزار کنترلی و نظارتی در اختیار استان باشد.

استاندار خوزستان گفت: طرح 550 هزار هکتاری در استان موفق است، علت آن این است که ابزار کنترلی به سازمان مدیریت و برنامه​ریزی استان ابلاغ شده است. یکی از موفقیت​ها در آمایش سرزمین اين است که حداقل به استان خوزستان اعتماد شود. هیچ​کس نمی​تواند بگوید که نسبت به استان از من دلسوزتر است. بنابراین خواهشم از دکتر روحانی این است که به من و استان خوزستان اعتماد کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان:
رفع مشکلات زیست محیطی موجب رونق اقتصاد خوزستان می​شود

    
معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: حفظ و حراست از محیط زیست و رفع مشکلات آن باعث رونق اقتصاد استان و رضایت​مندی بیشتر مردم می​شود.

ابتکار در اهواز: برنامه ششم توسعه و مجلس دهم آخرين فرصت تغيير روند غلط محیط زیست است / وجود 340 کانون بحرانی گرد و غبار در خوزستان

احمد سیاحی در جلسه شورای اداری خوزستان با بیان این​که تصورم این است که بحث بهبود محیط زیست تاحدی زیادی می​تواند از طریق خود پالایی انجام شود، اظهارکرد: رودخانه به خودی خود می​تواند خود پالایی را انجام دهد ولی در خوزستان حد آلاینده​ها به اندازه​ای است که به هیچ وجه نمی​شود از پتانسیل خودپالایی رودخانه​ها استفاده کند.

وی افزود: رضایت مردم و اهداف استانداری خوزستان از جمله جذب سرمایه​گذار و رونق اقتصادی بیشتر در یک منطقه و همچنین جذب گردشگران و استفاده از جاذبه​های گردشگری به شرطی محقق می​شود که محیط زیست مناسبي در خوزستان ایجاد شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان این​که بنا به دلایل متعددی مردم و مسئولان خوزستان از داشتن محیط زیست مناسب محروم هستند، گفت: اگر محیط زیست را بتوانیم سروسامان دهیم، شاهد توسعه بیشتر استان و رضایت​مندی بیشتر مردم از سکونت در خوزستان خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در استانی مانند سیستان و بلوچستان کمبود آب دریاچه هامون و گرد و خاک جزو تنها موارد بحرانی آن استان برشمرده می​شود و در استانی مثل تهران نیز تنها آلودگی هوا جزو موارد بحرانی است، اما در خوزستان، ما تمام موارد بحرانی را در ارتباط با محیط زیست شاهد هستیم؛ بنابراین اگر حفظ و حراست مناسب از محیط زیست استان خوزستان انجام نشود و این امانت را به شکل درست به نسل بعد منتقل نکنیم، این امر بر خلاف اعتقادات دینی ما خواهد بود.

سیاحی در بخش دیگری از صحبت​های خود با اشاره به موضوع تالاب شادگان عنوان کرد: در خصوص این مساله نیز رونق نسبی ایجاد شده و رضایت​مندی نسبی نیز حاصل شده است؛ ضمن این​که در اولویت​بندی کانون​ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با درخواست از مسئولان محیط زیستی جهت تشکیل کمیته راهبری محیط زیست، تصريح کرد: این موضوع در استان بسیار ضرورت دارد و ما باید نقشه راه داشته باشیم. با وجود بارندگی بسیار خوبی که تا اینجا در استان داشتیم، همچنان نگران هستم و ما نباید با یک بارندگی مغرور شویم و بگوییم مشکلی وجود ندارد. ما حاضریم تا مشارکت خوبی را در خصوص اعتبارات آلاینده​ای داشته باشیم.

سياحی بيان کرد: در خوزستان، کارون مهم​ترین رودخانه محسوب می​شود؛ لذا خواهشمندیم نگاه جدی به کاهش آلودگی این رودخانه شود. محیط زیست باید مدعی باشد که تمام مشکلات کارون مرتفع گردد.

سیاحی در خصوص مشکلات سد گتوند نیز گفت: در باب این موضوع نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، ولی همچنان جای کار دارد؛ ضمن این​که 245 میلیارد تومانی که جهت مبارزه با ریزگردها مورد قبول استان باشد، هنوز تامین نشده است.

وی با بیان این​که مصوبه​ای در شورای آب در مورد عدم انتقال آب کارون داشتیم، افزود: با وجود این، نگران هستیم که بار دیگر به بهانه آب شرب دوباره برداشتی از سرشاخه​های کارون انجام شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: خبر خوبی که دوستان نفتي به ما دادند این است که وزارت نفت در خصوص پرداخت مبلغ 487 میلیارد تومان موافقت خود را اعلام کرده و ما به دنبال آن هستیم که برنامه زمانبندی پرداخت این پول به اراضی 200 هزار هكتاري را به نوعی داشته باشیم.

وی در پایان بار دیگر خواستار توجه ويژه به موضوع محيط زيست شد و خاطرنشان​كرد: حفظ و حراست محیط زیست و رفع مشکلات آن در استان باعث رونق اقتصادی بیشتر، فعالیت و رضایت​مندی بیشتر مردم استان خوزستان خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان:
انتقال آب از سرشاخه های کارون از موارد مبهم است


همچنین احمد لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان در جلسه شورای اداری استان، اظهار کرد: در خصوص آلودگی هوا با پیگیری های انجام شده بنزین یورو 4 در اهواز توزیع شده است و به دنبال آن هستیم که ظرفیت آن به یک میلیون لیتر برسد.

وی افزود: در شورای عالی آب در خصوص ساماندهی رودخانه کارون 8 هزار میلیارد تومان تصویب شد و طرح ساماندهی کارون در برنامه ششم مدنظر قرار گرفته و قرار است ردیف اعتباری برای آن و همچنین برای مقابله با ریزگردها اختصاص پیدا کند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه کانون های ریزگردها شناسایی شدند تصریح کرد: اکنون تعدادی از این کانون ها عملیات مقابله با ریزگردها انجام شده و تامین اعتبارات ریزگردها از مسایل بسیار حائز اهمیت است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه همچنان منتظر اعلام نتیجه سد گتوند هستیم گفت: انتقال آب از سرشاخه های کارون از موارد مبهم است در این خصوص باید تصمیم گیری هایی صورت بگیرد. 10 سال است در استان عوارض آلایندگی ها به شهرداری و وزارت کشور پرداخت می شود. تنها عوارض سالانه مجموعه نفت و پتروشیمی در استان بیش از 1500 میلیارد تومان است که دو برابر بودجه استان است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار