تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۱۲۸۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:
در پرداخت خسارت حوادث غیرمترقبه تسریع شود
خسارت ها را حداکثر درمدت 10 تا 15 روز پس از حوادث به دولت اعلام می کنیم اما به دلیل مشکلات مالی موجود، روند پرداخت طول می کشد
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با انتقاد نسبت به تاخیر در روند پرداخت خسارت های حوادث غیرمترقبه، خواستار تسریع در پرداخت اعتبارات بحران شد.

اسماعیل نجار در جریان سفر کارگروه مقابله با گرد و غبار به خوزستان اظهار کرد: پیشگیری و پیش بینی در گام نخست و برآورد خسارت در گام بعدی وظایف مدیریت بحران است که این خسارت ها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می شود و برای تامین اعتبار به دولت و در نهایت نیز به خزانه برای پرداخت ارجاع می شود.

وی افزود: این روند طولانی است در حالی که این بخش از اعتبارات نسبت به سایر حوزه ها جدی تر است و نیاز به سازوکار بهتری برای پرداخت دارد.

به گفته وی، با رئیس جمهور در این زمینه مکاتبه شده تا این فرآیند تسهیل شود و پیگیری کوتاه کردن این مسیر در قانون نیز مدنظر است.

نجار گفت: سازمان مدیریت بحران به وظیفه خود عمل کرده و انتظار ما تسریع در پرداخت هاست.

وی همچنین درباره تاخیر 10 ماهه در پرداخت خسارت به سیل زدگان شهرستان لالی در شمال خوزستان اظهار کرد: تمام اعتبارات خسارت سیل و ریزگردها برآورد شده و به دولت اعلام شده است.

نجار تاکید کرد: خسارت ها را حداکثر درمدت 10 تا 15 روز پس از حوادث به دولت اعلام می کنیم اما به دلیل مشکلات مالی موجود، روند پرداخت طول می کشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه تاکید کرد: سازمان بحران کشور، معوض کشت به کشاورزان پرداخت نمی کند زیرا در قانون این اعتبارات پیش بینی نشده است.

وی افزود: خسارت بخش کشاورزی (خسارت سرمازدگی ، خشکسالی و...) از طریق 10 هزار میلیارد ریال از محل صندوق بیمه کشاورزی و 10 هزار میلیارد ریال آبیاری تحت فشار، و هشت هزار میلیارد ریال آب شرب به مناطق محروم تامین،و همچنین در قالب استمهال وام های کشاورزی پرداخت می شود.

نجار همچنین گفت: نهالکاری در یکی از کانون های ریزگرد در خوزستان در شمال شرق اهواز آغاز شده و خوشبختانه مشکلات ریزگردها با بارش باران در خوزستان کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: 220 میلیارد ریال اعتباری که برای بیابان زدایی اختصاص یافته از محل اعتبارات مدیریت بحران است بنابراین ما به وعده خود عمل کرده ایم.

در چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید در خوزستان کشاورزان تعدادی از حوضه های آبی از جمله کرخه، جراحی و زهره قادر به کشت نبودند که کشاورزان و مسئولان استانی خواستار جبران خسارت به کشاورزان از طریق پرداخت معوض کشت شدند.

در یکی دوسال گذشته دولت در اصفهان و ارومیه به کشاورزان معوض کشت پرداخته بود.

عملیات اجرایی نهالکاری و مالچ پاشی در روستای «ابوهاون» از توابع شهرستان باوی در شمال شرق اهواز یک هفته است که آغاز شده و دوشنبه رئیس سازمان مدیریت بحران به همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و تعدادی از اعضای کارگروه مقابله با گرد و غبار از طرح های نهالکاری و مالچ پاشی در خوزستان دیدن کرد.

این پروژه بخشی از پنج هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار است که برای مقابله با پدیده گرد و غبار، در اولویت قرار گرفته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار