تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۱۲۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس پلیس آگاهی خوزستان:
متلاشی کردن 129 باند جرایم خشن در 9 ماه
رئیس پلیس آگاهی خوزستان گفت: 129 باند جرایم خشن و زورگیر در 9 ماه نخست امسال در این استان متلاشی شد
رئیس پلیس آگاهی خوزستان گفت: 129 باند جرایم خشن و زورگیر در 9 ماه نخست امسال در این استان متلاشی شد.

سرهنگ علی حاتمی چهارشنبه با حضور در میزگرد خبری ایرنا در اهواز افزود: به طور متوسط هر یک از این باندها سه تا چهار عضو داشتند که دستگیر شدند.

وی با اشاره به کاهش وقوع جرایم خشن در خوزستان اظهار کرد: در 9 ماهه نخست امسال هم کاهش وقوع جرایم و هم افزایش کشف جرم داشتیم که هفت درصد کاهش سرقت و 68 درصد همه سرقت ها و 87 درصد سرقت مسلحانه کشف شده است.

وی افزود: به دنبال کشف این سرقت ها مشخص شد که سرقت از خودرو با 93 درصد بیشترین فراوانی را داشته است.

حاتمی سرقت به عنف را مهم ترین دغدغه این نیرو بیان کرد و گفت: در این زمینه گشت ها را فعال تر کردیم که به صورت محسوس و نامحسوس نظارت داشته باشند.

رئیس پلیس آگاهی خوزستان ادامه داد: تبعات سرقت به عنف تا آخر عمر برای شخص می ماند و حتی اگر کشف شود اثرات روانی آن برای مالباختگان باقی می ماند و از این رو اثر مخربی دارد.

وی کار رسانه ها را به گونه ای مشابه کار پلیس دانست و گفت: خبر و اطلاع رسانی برای سمت دهی افکار عمومی است و اخباری که ارائه می شود مانند سلاحی است که مهمات آن اطلاعات است و به سمت مخاطب شلیک می شود.

حاتمی با بیان اینکه اگر اخبار همسو نباشد مسئولان در تصمیم گیری ها دچار سردرگمی می شوند، اظهارکرد: دادن آمار متناقض باعث می شود که تصمیم گیرنده برای امنیت استان بودجه و امکانات را به استان تزریق نکند.

وی در ادامه گفت: در ارتکاب جرم همیشه یکی انگیزه مجرم و یکی شرایط و فضای مناسب جرم باعث ارتکاب جرم می شود که انگیزه مجرم را نمی توان تغییر داد اما به عنوان پلیس در کم کردن شرایط و فضای ارتکاب جرم می توان کار کرد.

رئیس پلیس آگاهی خوزستان اضافه کرد: نباید زمینه ارتکاب جرم را برای مجرمان فراهم کنیم و شهروندان می توانند با اقداماتی که جلوی ارتکاب جرم را بگیرد، به امنیت خود و دیگر شهروندان کمک کنند.

حاتمی افزود: پلیس در اقدامات سلبی می تواند عمل کند اما اقدامات ایجابی در دستگاه های غیردولتی با فراهم کردن فضای مناسب قابل انجام است.

وی در خصوص جرایم و سرقت های اینترنتی نیز گفت: برخی جرایم از جمله سرقت های اینترنتی با کلاهبرداری از طریق گوشی همراه انجام می شود که مردم باید بیشتر حواسشان را جمع کنند و به پیامک هایی که به شکل خرید اینترنتی و فروش به شکل دیگر است، اهمیت ندهند.

رئیس پلیس آگاهی خوزستان ادامه داد: در این موارد مجرمان با سیمکارت هایی با اسناد جعلی اقدام به کلاهبرداری می کنند که در برخی موارد حتی با دستگیری افراد نیز مردم به پولشان نمی رسند.

وی امنیت یا جرم را یک موضوع نسبی عنوان کرد و افزود: بسیاری از اقدامات پیشگیرانه نیست و فراهم کردن زمینه جرم در جامعه ما زیاد است که باید آن را از بین ببریم.

حاتمی با تاکید بر اینکه پلیس مجری قانون است اما تنها مسئول حفظ امنیت و نه تامین آن است، یادآور شد: رتبه آمار جرایم در خوزستان نسبت به بسیاری از استان ها کمتر است اما متاسفانه احساس ناامنی در استان ما بیشتر است.

رئیس پلیس آگاهی خوزستان افزود:حساسیت مردم نسبت به برخی مسائل پایین است و جامعه به سمتی رفته که تنها برخی چیزهای خاص را منکر می داند و در قبال برخی رفتارها نظارت و اطلاع رسانی خوبی ندارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار