تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۲۹۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قزوه: سیلی ادبی‌مان را به آل سعود زده‌ایم
بزرگداشت ادبی شهید آیت‌الله نمر با عنوان «در امتداد خون» با موضع‌گیری علیرضا قزوه در برابر اظهارنظرهای اخیر برخی در فضای مجازی مبنی بر مقایسه عکس‌العمل نسبت به واقعه منا با شهادت شهید نمر همراه بود.
مراسم بزرگداشت ادبی شهید آیت الله شیخ نمر باقر النمر با عنوان «در امتداد خون» عصر امروز 16 دی‌ماه با حضور شاعران برجسته‌‌ای چون علیرضا قزوه، ولی‌الله کلامی زنجانی، سعید حدادیان، سید محمد‌ علی الحسینی (از کشور عراق)، احمد بابایی، علی داوودی، رضا اسماعیلی، سجاد شاکری، فاطمه نانی‌زاد، عزیز مهدی (از کشور هندوستان)، علی‌اکبر فرهنگیان و... در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

* قزوه: نه واقعه منا را فراموش می‌کنیم، نه شهادت شیخ نمر را/ سیلی ادبی‌مان را به آل سعود زده‌ایم

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مراسم وقت شعرخوانی خود را به بیان نکاتی چند درباره رویدادهای اخیر در فضای مجازی حول محور عکس‌العمل مردمی به شهادت آیت‌الله نمر اختصاص داد.

قزوه اظهار کرد: این روزها در فضای مجازی تفکر و اظهار نظری مثل یک میکرب که در فضا منتشر می‌شود در حال گسترش است. حرف و باور عده‌ای این است که چرا ما برای 400 کشته در حادثه منا این‌طور سر و صدا نکردیم که امروز برای کشته‌شدن یک عرب از کشور عربستان سر و صدا به پا می‌کنیم؟

وی توضیح داد: برای کسی که هوشیار باشد کاملا روشن است که این حرف صورت دیگری از همان شعار اهالی فتنه است که می‌گفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران!» این حرف اخیر کپی برابر اصل همان شعار فتنه‌گران است.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با باطل خواندن این حرف گفت: چه کسی گفته است ما برای حادثه منا عکس العمل نشان ندادیم؟ اتفاقا در همین حوزه هنری مراسمی در محکومیت آن برگزار کردیم، شاعران ما شعرهای زیادی در این زمینه گفتند و اشعارشان درباره واقعه منا در کتابی با عنوان «مسافران خدا» جمع‌آوری و منتشر شد. 

وی افزود: مقام معظم رهبری آن موضع‌گیری تاریخی را در این باره نشان دادند و فرمودند واقعه منا و جنایت آل سعود در آن زمینه نباید فراموش شود. 

این هنرمند انقلابی گفت: نه تنها شاعران و ادیبان و رسانه‌ها به واقعه منا دامن زدند بلکه هنرمندان رشته‌های دیگر هنری هم پای کار آمدند و نمایشگاه‌های متعددی برگزار شد و کاریکاتوریست‌های کشورمان آثار متعددی خلق کردند. از جمله حوزه هنری نمایشگاه تجسمی کاریکاتور «آل سقوط» را در همان ایام برگزار کرد.

قزوه با بیان اینکه در واقعه شهید کردن شیخ نمر صبر مردم ما سر آمد، توضیح داد: به عنوان مثال وقتی با کسی درگیر می‌شوید، ممکن است طرف مقابلتان به شما فحش و ناسزا بگوید، چند فحش نخست را صبر می‌کنید و تحمل به خرج می‌دهید ولی وقتی ادامه پیدا کند و فحش‌ها خیلی زشت‌تر شود دیگر یقه طرف مقابلتان را می‌گیرید و می‌خواهید که او دهانش را ببندد و می‌گویید بس کن! این اتفاق‌ها پشت سر هم اتفاق افتاد و بحرین و کشتار یمن و واقعه منا و حالا هم شهادت شیخ نمر! در این حادثه اخیر دیگر مردم ما یقه آل سعود را گرفتند و اعلام کردند «دیگر بس کنید!»

وی ادامه داد: آل سعود طی اتفاقات زیادی ده‌ها هزار نفر از شیعیان را به شهادت رسانده، چندین بار خواستند به کربلا حمله کنند و حرمین شریفین را تخریب کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند، زیرا ایران کشور قویی در منطقه است و بیداری اسلامی در جهان اسلام رقم خورده و مردم بیدار شده‌اند. این بیداری از برکت انقلاب اسلامی است و آل سعود احساس خطر می‌کند.

قزوه گفت: نه حادثه منا برای ما تمام شده، و نه شهادت شیخ نمر. ما حالا با آل سعود کار داریم و از او انتقام خواهیم گرفت. ما سیلی محکمی برای همه این جنایت‌ها به آل سعود خواهیم زد. گاهی جواب سیلی، سیلی است و ما تا امروز سیلی ادبی خود را به آل سعود زدیم و چند بیانیه ادبی تند بر عیله آن‌ها نوشتیم و صادر کردیم. در کمتر از 24 ساعت از شهادت شیخ نمر بیش از 24 شعر از شاعران ما در فضای مجازی منتشر شد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: ما به همین جا اکتفا نمی‌کنیم، این آثار منتشر، ترجمه و در جهان توزیع می‌ شود و کشورهای دیگر هم از بغض فروخفته ما آگاه خواهند شد. 

این شاعر انقلابی در پایان اظهار کرد: بنابراین درست نیست در کشور ما کسانی که وابستگی‌شان به جریان فتنه محرز است بیایند و حرف‌های نامربوطی را بپراکنند و فضای جامعه را مسموم کنند. یکی از همین افراد گفته بود که «چون زمان امتحانات است و نیاز به شهریه هست، گفته‌اند یک برنامه برای شیخ نمر بگیریم تا پولی به دستمان برسد!» اتفاقا این بزرگداشت ادبی کاملا خودجوش برگزار شده و حوزه هنری فقط طبق وظیفه‌اش مکان برگزاری را به دوستان اختصاص داده است. 

* خاطره سعید حدادیان از التماس دعایش نزد رهبر انقلاب

سعید حدادیان، شاعر و ذاکر اهل بیت(ع)، در این مراسم گفت: ان شاء الله به زودی زود زندگی آل سقوط و آل نفرین به جایی برسد که مصداق این شعر باشد که «دیدی که خون ناحق پروانه شمع را/ چندان امان نداد که شب را سحر کند».

وی سپس اظهار کرد: اینکه گفته‌اند مداد علما ارزشی به اندازه خون شهدا دارد، با این ملاحظه باید نگریسته شود که عالمان هم اهل شهادت و شهادت‌طلبی باشند.

این مداح اهل بیت(ع) اظهار کرد: وقتی امام خمینی(ره) در زمان پیش از وقوع انقلاب اسلامی در پاریس بودند، به ایشان عرض کردند می‌خواهید چه کار کنید؟ ایشان فرمود می‌خواهم بروم در کنار مردم کشته شوم. 

حدادیان اظهار کرد: من تا به حال چندین بار در دیدارهایم با مقام معظم رهبری از ایشان خواهش کرده‌ام که دعا کنند تا من شهید بشوم. ایشان هم عموما می‌گفتند زنده باشید ان شاء الله و به هر ترتیب این دعا را برای من نکردند. 

وی افزود: اما چند وقت پیش که خدمت ایشان رسیدم به محض دیدار و تفقدی که ایشان داشتند عرض کردم آقا شما را به جدتان قسم دعا کنید من شهید شوم! ایشان یک نگاهی به من کردند - چون نگاه مخصوصی دارند - و بعد فرمودند دعا می‌کنم، به شرطی که شما هم همین دعا را برای من بکنید!

حدادیان سپس خاطرنشان کرد: از دامن چنین رهبری است که این همه لاله‌های شهادت رشد می‌کند؛ ایشان خودشان از شهادت‌طلبان واقعی هستند. من هر وقت حال رهبر انقلاب را از مرحوم آیت‌الله خوشوقت می‌پرسیدم ایشان بغض می‌کردند و می‌فرمودند آقا جانش را کف دست گذاشته‌اند و آماده برای معامله با خدا هستند.

سعید حدایان پس از این سخنان دو شعر از سروده‌هایش با موضوع شهادت شیخ نمر و محکومیت آل سعود را قرائت کرد.

در مراسم «در امتداد خون»؛ بزرگداشت ادبی شهید آیت الله نمر، شاعرانی چون احمد بابایی، علی‌اکبر فرهنگیان، ولی‌الله کلامی زنجانی، امیر عاملی، حسین صیامی، محمدمهدی عبدالهی، فاطمه نانی‌زاد، رضا اسماعیلی، سجاد شاکری، سید محمد علی الحسینی و... تازه‌ترین اشعارشان برای شهادت شیخ نمر و در محکومیت آل سعود را قرائت کردند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار