تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۹۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
طرح تحول سلامت از موفق ترین اقدامات دولت/ بزرگترین چالش اجرای طرح درخوزستان، کمبود نیروی تخصصی بومی است
دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی " افق روشن" صداوسيماي مركز خوزستان به بیان اقدامات انجام شده دانشگاه در رابطه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت پرداختند

 دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به همراه دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه با حضور در برنامه زنده تلویزیونی " افق روشن" صداوسيماي مركز خوزستان به بیان اقدامات انجام شده دانشگاه در رابطه با اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت پرداختند.

طرح تحول سلامت از موفق ترین اقدامات دولت / بزرگترین چالش اجرای طرح درخوزستان، کمبود نیروی تخصصی بومی است

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در ابتدا با اشاره به فرارسيدن ١٦ دي ماه و گراميداشت ياد و خاطره شهدای دانشجوي هويزه و همچنين سیزدهمین سالگرد تدفین پنج شهید گمنام در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به عنوان اولين دانشگاه دولتي كشور كه به اين افتخار نائل آمد، خاطر نشان کرد: وجود این شهداء گمنام در دانشگاه، دلیلی بر زنده بودن فرهنگ شهادت در دانشگاه است و همه ما با تاسی از راه این شهداء بزرگ، تلاش مي كنيم خدمتگزاران خوبي براي مردم شريف استان باشيم.

وی با بیان اینکه امروزه سلامت تعریف گسترده ای دارد، اظهار داشت: در حقیقت سلامت را می توان برخورداری آدمي از رفاه کافی جسمی، روحی، روانی و نداشتن بیماری تلقي نمود. 25 درصد از سلامت هر فرد مربوط به حوزه پزشکی و بهداشتی بوده و 75 درصد باقیمانده آن مربوط به مسائل مختلفی می باشد که از این 75 درصد 10 درصد اختصاص به عوامل ژنتیک و 65 درصد به عوامل کلان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اقلیمی و محیطی مرتبط است. بنابراین اگر بخواهیم افراد یک کشور از سلامت کامل برخوردار باشند، باید علاوه بر انجام اصلاحات در بخش بهداشت و درمان، عوامل اجتماعی، فرهنگي، بين بخشي و... را نیز اصلاح نمائیم.

ایدنی ادامه داد: در تمامی کشورهای در حال توسعه، سه مشکل اساسی در سیمای سلامت وجود دارد؛ اولین مشکل مربوط به بیماری های واگیردار بوده که شامل بیماری های واگیر دار سنتی همانند سل، بیماری های واگیر دار نوپدید همانند آنفلوانزا و همچنین بیماری های که گذشته وجود داشته و بعد به حالت خاموش درآمده ولی متاسفانه امروزه مجددا فعال شده اند مانند مالاریا مي باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: دومین مشکل در سیمای سلامت، وجود بیماری های غیرواگیر است که این بیماری ها از تغییر الگوی و سبک زندگی مردم به وجود آمده اند. امروزه به دلیل شهرنشینی و مشکلات شهرها از قبیل آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب؛ افراد دچار بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، چاقی و ... شده اند، بطوری که علت اصلی مرگ و میر در کشور ما مربوط به اختلالات و بیماری های قلبی و عروقی است.

رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور بیان داشت: سومین ضلع مشکلات سیمای سلامت در کشورهای در حال توسعه را آسیب های اجتماعی تشکیل می دهند و افرادی که در معرض این آسیب های اجتماعی هستند، از سطح سلامتی کمتری نسبت به سایر افراد برخوردار می باشند. بنابراین مدیریت در نظام سلامت، مدیریتي فرابخشی بوده و فقط شامل مسائل بهداشتی و درمانی نیست، بلكه تمام زوایای زندگی افراد بر آن تاثیر گذار است.

قائم مقام وزیر بهداشت در خوزستان در ادامه با اشاره به این نکته که اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور ابتدا از بخش درمان در ارديبهشت ماه ٩٣ شروع و پس از 5 ماه در بخش بهداشت با ارائه بسته های خدمتی متفاوت در اين حوزه آغاز بکار کرد، گفت: یکی از چالش های نظام سلامت، هزینه های کمرشکن درمان براي مردم بود. سازمان بهداشت جهانی شاخص هایی را برای ايجاد عدالت در سلامت معرفی کرده که اولین مورد آن کاهش پرداختی از جیب مردم می باشد. در ابتدای دولت تدبیر و امید، محققین سلامت، پرداخت از جیب مردم را بیش از 60 درصد برآورد کرده بودند و تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های درمان و هزینه بیماری های صعب العلاجی مانند سرطان ها موجب ميشد سالانه حدود 3 درصد از جمعیت کشور به زیر خطر فقر سقوط کنند که خوشبختانه با اجرايي شدن این طرح، گام های موثری جهت کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم و ايجاد عدالت در سلامت برداشته شد.

وی با بیان اینکه امسال شعار ملی سلامت "عزم ملی برای دريافت عادلانه خدمات سلامت" مي باشد، افزود: دومین شاخص سازمان بهداشت جهانی برای عدالت در سلامت، میزان دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت است. به همین جهت، دولت یازدهم طرح تحول نظام سلامت را از درمان آغاز و سپس این طرح در بخش بهداشت ادامه یافت.

ایدنی ضمن بیان اینکه بر همگان روشن است كه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: در سال 58 بیش از 70 درصد مردم در مناطق روستایی سکونت داشته اند ولی امروزه بیش از 72 درصد مردم ساکن شهرها شده اند که این تغییر بافت جمعیتی باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: در روستا ها بهورزان به صورت فعال به درب منازل اهالي روستا مراجعه کرده و خدمات واکسیناسیون، خدمات بهداشت مادر و کودک و ... را به مردم ارائه می دهند. اما ارائه خدمات بهداشتی در شهرها به صورت غیرفعال بوده و مردم باید خود به مراکز بهداشتی مراجعه و خدمات بهداشتي را دریافت نمایند. با تغیير بافت جمعیتی، بیشتر مردم روستاها که به شهر نقل مکان کردند، در حاشیه شهرها اسکان یافته اند که به طور فعال برای دریافت خدمات سلامت به مراکز بهداشتی مراجعه نمی کنند و بنابراين مناطق حاشیه شهرها به محلی با بیماری هاي زياد مبدل شده است. بنابراین ما در نظام بهداشتی به یک بازآرایی در ساختار و تجدید نظر در ماموریت های بهداشتی نیاز داشته ايم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: در حال حاضر و بدنبال اجراي طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، خدماتی مانند واکسیناسیون، غربالگري ها و خدمات بهداشت مادر و کودک در پایگاه های بهداشتی توسط کارشناسان بالینی و تغذیه، ماماها و پرستاران به مردم ارائه می شود. همچنین این پایگاه ها زیر نظر یک مرکز جامع سلامت قرار می گیرند که در این مرکز علاوه بر خدمات پایگاه ضمیمه ای سلامت، پزشک نیز حضور داشته و در صورت لزوم مداخلات پزشکی مورد نياز را برای افراد انجام می دهد و در صورت نیاز فرد به دریافت خدمات تخصصی تر، وي را به بیمارستان ارجاع خواهد داد.

در ادامه دکتر ایدنی با بیان اینکه ايجاد و ارائه شناسنامه الکترونیک، یک جهش و گام موثر در ارائه خدمات بهداشت و درمانی است، گفت: برای تمام شهروندان در شهرهاي تابعه دانشگاه، یک شناسنامه الکترونیک سلامت تهیه خواهد شد که کلیه سوابق بهداشتی و درمانی و غربالگری های وی از قبیل فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات روانپزشکی و ... در شناسنامه ثبت می شود. این شناسنامه در گام اول بصورت آفلاین و بعدا به صورت آنلاین ارائه خواهد شد و مردم استان که به هر جایی از کشور سفر کرده و در صورتي كه دچار بیماری شوند، با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، پزشک معالج با بازبيني شناسنامه الكترونيك سلامت، از مشکلات قبلی بيمار، داروها و واكسن هاي دريافتي در گذشته مطلع شده و بنابراين می تواند درمان بهتری را برای وی اعمال نمايد.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان در پایان افزود: طرح تحول نظام سلامت یکی از موفق ترین اقدامات دولت یازدهم بوده و بزرگترین چالش اجرای این طرح در استان، کمبود نیروی تخصصی بومی استان می باشد که برای رفع این چالش بیش از 1300 نفر در بخش بهداشت و 600 نفر در بخش درمان جذب شده اند و امیدواریم در آینده نزدیک نيز با جذب بیشتر نیروی تخصصی، شاهد اجرای هر چه بهتر این طرح در استان خوزستان باشیم.

:
:
:
آخرین اخبار