تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۱۳۰۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیوع سالک در فصل پاییز و زمستان
بیماری سالک یا لیشمانیوزیس یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل به نام پشه خاکی به انسان منتقل می شود
خوزنیوز: یک متخصص پوست و مو گفت: بیماری سالک یا لیشمانیوزیس یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل به نام پشه خاکی به انسان منتقل می شود.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر رضا یعقوبی ضمن بیان اینکه خطر گزش پشه خاکی همانند انواع حشرات با نزدیک شدن به فصل گرما بیشتر می شود، تأکید کرد: چون دوره کمون این بیماری بین دو هفته تا چند ماه است، شیوع بیماری در شش ماهه دوم سال و در فصل پاییز و زمستان بیشتر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اثر زخم سالک به مدت یکسال باقی می ماند که این اثر، اسکار نامیده می‌شود، افزود: بیماری سالک دو نوع شهری و روستایی دارد که از نوع زخم، مخزن بیماری و نوع انگل تشخیص این دو امکان‌پذیر است.

دکتر رضا یعقوبی در خصوص سیر روند بیماری گفت: پس از گزش شخص توسط پشه خاکی ماده آلوده و گذشت 2 تا 8 ماه (دوره کمون بیماری)، در محل گزش پشه،
برجستگی به رنگ قرمز در پوست ایجاد می شود که کمی خارش دارد، ولی فاقد درد می باشد،با گذشت زمان، رنگ زخم قهوه ای شده و سرانجام به صورت زخم سرباز در می آید؛ این زخم دارای حاشیه نامنظم و برجسته است.

وی ضمن بیان اینکه در صورت پیدایش یک یا چند زخم پوستی در مناطقی که سالک به عنوان بیماری بومی وجود دارد و در مناطقی که پشه خاکی دیده می شود، باید به احتمال وجود بیماری توجه شود، گفت: تشخیص قطعی بر اساس مشاهده انگل در ضایعات حاصله، پس از تهیه نمونه می باشد.

یعقوبی از دلالیل جدی گرفتن این بیماری را باقی ماندن يك زخم بد شكل براي حتی بيشتر از يك سال، در برخی موارد تغییر شكل شديد در قيافه بيمار با تهاجم بیماری به پلك و بيني و  ايجاد عوارض شديد به علت ايجاد عفونت ثانويه با باكتري ها عنوان نمود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه روند درمان بیماری طولانی است و گاهی علی رغم درمان، جای زخم بر جا می ماند گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید نسبت به بهسازی محیط و از میان بردن استراحت‌گاه و تکثیر پشه‌ها، پرهیز از انباشتن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در اطراف محل زندگی، پرهیز از رها کردن فاضلاب در معابر، اتلاف سگ‌های ولگرد اقدام کرد.
:
:
:
آخرین اخبار